Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 4811 ggr
Sabinaelisdahl
2013-12-17 03:09

Smal puff?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en puff kille på 4,5 år, väger ca 5,5kg.
Men det är så att jag tycker att han är väldigt smal, man känner i princip varenda ben, dvs, ryggraden & revbenen.

Ni som är lite mer kunniga om rasen, jag tänkte höra är det samma för er?
Han har varit så enda sen han vart "vuxen/fullstor".
Har haft honom sedan han var 10 veckor.

hobbyfotograf

Annons:
Sabinaelisdahl
2013-12-17 03:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en bild när han har mer päls.

hobbyfotograf

Roxie
2013-12-17 04:58
#2

Svårt att säga, det är ju så individuellt. Våran pufftik på 10mån väger 7,5kg, henne kan man också känna ryggrad och revben på, och det ska man ju kunna göra till viss del annars är hunden överviktig. Men är han väldigt aktiv? Han kanske behöver lite ökning i fodermängd?

// Sofia

[Nude]
2013-12-17 09:51
#3

Jag tycker att din hund ser jättefin ut, men frågan är vad du ser och vad du tycker och tror. Fråga gärna en veterinär innan du ger honom mer foder. Vi kan inte råda dig genom att bara se på en bild.

Enligt veterinären så ska man kunna känna revben utan problem. Det gör man inte på min nakenhane som väger mellan 7.5-8.0 kg men jag tycker att det lilla extra bara gör honom finare. Han ser friskare ut och jag tror även att det värmer lite så här års.

Sylvester är en omplacering som hade alla revben synliga när han kom till mig förra sommaren vid 1½ års ålder. Då vägde han 6,7 kg. Han var så sönderstressad och jag hade så mycket att jobba med, så jag satte igång direkt. Sommaren efter upptäckte jag att han blivit lite väl stor av alla belöningar här och där. 

Det som är bra med avsaknad är hull är att du kan belöna hur mycket du vill utan att han blir överviktig. Det kan inte jag. Kvällsmålet anpassar jag nu efter hur mycket vi  har tränat, hur mycket jag har belönat och vilket belöningsgodis han har fått. Idag tycker jag att han är jättefin även om han ligger ett par hekto "över" i vikt.

Bjallstal
2013-12-17 16:22
#4

Min puff väger 5,3 kg och tillhör den större modellen. Han är slimmad, mn inte smal eller mager. Han äter ordentligt och rör på sig en hel del. Tror inte du ska vara så orolig, men är du det så be en veterinär titta på honom! Jätte fin hund :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sabinaelisdahl
2013-12-17 16:26
#5

Jag ser ju hellre att min hund är lite "rundare" än vad han är just nu. Han åt speciellt foder förut köpt hos Vet för att gå upp i vikt, men hände ingenting, så vi började köpa vanligt Doggy torrfoder.

Han är inte överdrivet aktiv, han gillar att ligga i sängen och bara mysa/sova.
Han har fri tillgång till torrfoder, brukar även få matrester såsom typ slicka av tallrikarna när vi ätit klart.

Någon som har tips på vad jag kan ge honom för att det kanske hjälper honom att gå upp lite i vikt?

hobbyfotograf

Bjallstal
2013-12-17 16:28
#6

Olja(lax, eller annan typ oliv) äggulor, ska visst också vara bra :) Körde på majsolja till min ponny rätt länge när han tappade i vikt.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Nude]
2013-12-17 17:46
#7

Funkar majsolja på hundar? Så vitt jag vet, så kan de inte smälta majs. Skulle kunna tänka mig att det blir väldigt laxerande i så fall.

Bjallstal
2013-12-17 20:51
#8

Därför jag föreslog laxolja till hunden. jag hade majsolja till min ponny som de står ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sabinaelisdahl
2013-12-17 21:22
#9

Hmm, kanske får pröva laxolja.
Men ska man bara tillsätta oljan i torrfodret?

hobbyfotograf

Cahira
2013-12-17 23:13
#10

Högenergifoder hjälpte min underviktiga hund upp till normalvikt. :) Doggy professional, den svarta påsen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sabinaelisdahl
2013-12-17 23:44
#11

Hmm, ja tåls att testas!

hobbyfotograf

[pkml]
2013-12-18 10:18
#12

Min puff är 26 cm i mankhöjd och väger 1,9 kg, och de är bara att inse att hon kommer att förbli liten, mamma väger 5,5 pappa 6,5! Men denna tös valde att bli väldigt liten!

Fridaaaa
2013-12-18 17:41
#13

Vad får hunden för foder nu?
Rekommenderar oavsett med så lite spannmåls som möjligt.
Färskfoder är ett tips. Svärmors ena nakenfis ökade i vikt efter att hon började ge det 🙂

Doggy professional innehåller dessvärre lite väl mycket spannmål. Men du gör såklart som du själv vill 🙂

Vi ger hallafoder färskfoder till våran tös.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sabinaelisdahl
2013-12-18 19:52
#14

Min äter just nu Pedigree vital protection, ingen favorit men han äter det. Ska dock byta när påsen är slut, ska byta till något med mindre bitar eftersom han tycker inte om foder när det är för stora bitar.
Han åt tidigare något svindyrt foder som vi köpte hos vet men det hände ingenting med hans vikt.

Är lite negativ mot färskfoder/burkmat eftersom det inte är något "tuggmotstånd" i det och ger därav ingenting till tänderna, för han är ingen höjdare på att tugga på ben eller så heller.

Kan tillägga att han rasade i vikt efter vi kastrerade honom, har väl egentligen alltid varit dålig på att äta sin egen mat, föredrar hellre människomat.

hobbyfotograf

Fridaaaa
2013-12-18 20:01
#15

#14 Ok, det är dessvärre mycket spannmål i det, och minimalt med kött, så satsa på ett torrfoder med mer kött i så fall i 🙂 (alltså inget från matbutikerna förutom standart).

Burkmat och färskfoder är två skilda 🙂
Färkfoder är toppen för hundar, om man kollar innehåll.
Torrfoder hjälper inte så mycket för tänderna heller.

Veterinärer har i regel två olika märken på foder, Hill´s och Royal Canin. Royal canin är dyrt med tanke på innehållet. Hill´s har en del bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sabinaelisdahl
2013-12-18 21:02
#16

Ja jag får prata med vet nästa gång jag är där med honom, ska väl dit snart och plocka tandstenen.

Men alltså vad finns det för bra saker för tänderna eftersom han knappt biter på benen han får, han leker mest med dem. Det enda han upp äter är grisöron.

hobbyfotograf

Bjallstal
2013-12-19 09:14
#17

Borsta dem ofta, helst varje dag, och var nog med att ta kindtänderna längst in. :) det är det absolut bästa mot tandsten :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Fridaaaa
2013-12-19 19:33
#18

#16 Kolla så din veterinär är kunnig på det där med foder, tyvärr inte alla veterinärer som är det, lycka till!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sabinaelisdahl
2013-12-19 22:32
#19

#18 Ja vi får hoppas att hon/han är det! :)

hobbyfotograf

Sabinaelisdahl
2013-12-19 22:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Måste bara få dela med mig av denna underbart söta bild på min prins! 😃

hobbyfotograf

Annons:
Fridaaaa
2013-12-20 10:10
#21

#20 Aw 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
2013-12-20 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Spikes puff-bror är slimmad med. Vikt vet jag inte, men han är graciös som Spike. Och även Spike har synliga revben och kotor, mer eller mindre. Den gången i somras då jag tyckte det såg läskigt ut så ökade vi maten. Men inget hände tyckte jag. Förrens jag såg att han lagt på sig en kula på magen (runt könet). Så min slutsats efter att ha kollat syskon och andra CCD - så är det inte ett sjukhetstecken med lite synliga revben.

(Spike och bror på bild)

Sabinaelisdahl
2013-12-20 18:55
#23

Ser precis ut som Tussen (den vita) när han står sådär :)

hobbyfotograf

Kaffekopp99
2013-12-23 09:40
#24

Jag hade en mkt smal puff, och en mkt smal naken med. Kan man se kotorna på ryggraden bör man mata på, färskfoder kommer garanterat göra susen. Du kan ha torrfoder som bas, alltid framme, och ge något smaskigt typ Musch eller något annat som extra. Tyvärr tålde inte naken detta utan fick akne, men puffen mår väldigt bra av det. Motion är också något som funkar, bygger muskler och ökar aptiten. På din bild ser din hund inte för smal ut, men det måste man nog se på riktigt/känna för att kunna svara på.

Fridaaaa
2013-12-23 09:42
#25

#24 Musch är dock inte färskfoder om det var det du tänkte på. Det är BARF.

Sedan är det inte bra att ge torrfoder och färskfoder vid samma måltid. Hundar använder sitt matsmältningssystem "olika" eller vad man ska säga beroende på om den äter torrfoder eller färskfoder, så man får ge antingen eller, man kan ju ge samma dag men vid olika tidpunkter i så fall 🙂 Så har jag lärt mig av kunniga i alla fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kaffekopp99
2013-12-23 09:44
#26

Ja just det, musch är barf. Man kan ändå ge det som extra.

Fridaaaa
2013-12-23 09:46
#27

#26 Ja musch kan man ge som extra 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: