Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 3283 ggr
[Nude]
12/15/13, 2:44 PM

När badar ni hunden?

Hur ofta badar ni era nakenfisar så här års?

På sommaren behöver Sylvester badas 1 g/veckan. Det torra vägdammet lägger sig som en smutsig hinna över hela kroppen, så då går behovet inte att missa.

Så här års har jag ingen aning om vad som är lämpligt. Hur gör ni? Badar ni dem lika ofta året runt?

Annons:
Intehärutandär
12/15/13, 2:59 PM
#1

Jag har badat honom lite mer sällan nu, mer vid behov. Då han har overall på sig, så kissar han på kläderna och det fastnar på huden på annat sätt. Och luktar (stinker). Annars kan det bli punktvis dusch. T ex tassar efter promenad eller bara runt könet-magen.

[Nude]
12/15/13, 6:46 PM
#2

Jag frågar för jag tycker att Sylvester verkar klia sig lite mer efter ca 10 dagar den här årstiden. Samtidigt vill jag inte torka ut huden med onödiga bad heller.

Jag duschar också av tassar och snopp när det är smutsblaskit ute eller när han har kissat på sina framben.

[elmaek]
12/15/13, 9:07 PM
#3

I ett år badade jag Molly en gång i veckan drygt.. när jag gick över till färskfoder tycker jag inte hon behöver badas mer än en gång i månaden :) Hon är så mjuk och smidig helt naturligt nu för tiden!

[Nude]
12/16/13, 12:57 PM
#4

Sylvester får fisk- och äggbaserat foder. Det innehåller även Omega3. Dessutom får han tillskott av Omega3 (för hundar) varje morgon. Det började jag med när han blev sjuk i generell demodes och sen har jag fortsatt.

Han är också väldigt mjuk och fin i huden. Tack för Era svar, då ska jag inte bada honom förrän helgen innan jul och då har det gått ca två veckor. Efter det får jag känna mig fram. Blir lakanet där han ligger alldeles gråsvart är det väl dags för ett bad… 🌊

Bjallstal
12/16/13, 9:34 PM
#5

Jag har en vit puff. Han måste tvättas (ben, tassar, mage ) varje gång vi har varit ute och gått, nu när vi har regn och plusgrader

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sabinaelisdahl
12/17/13, 2:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag har också en vit puff, så jag duschar honom varannan vecka ungefär, beroende på om han är smutsig, om han blir smutsig när vi varit ute och gått så får han sig givetvis en dusch.

hobbyfotograf

Annons:
Roxie
12/17/13, 4:59 AM
#7

Har också en vit puff, hon badas ca 1 gång i veckan.

// Sofia

[Nude]
12/17/13, 9:28 AM
#8

Tack för alla svar! Eftersom nakenhunden är mer utsatt för uttorkning, då skyddande päls saknas, så väljer jag att försöka med var 14: e dag ett tag framöver.  Jag tror inte riktigt på veckobad så här års.

Att puffar och andra pälshundar behöver mycket vård på vintern förstår jag.

rebornmom
12/20/13, 9:43 PM
#9

Jag har en liten puff, som jag badar ca en gång i veckan eller varannan vecka :)

~ Hannah-Anastasia ~

Min youtube Reborn Blogg Sajtvärd på Reborns iFokus

FlutterShy
12/21/13, 5:58 PM
#10

Nu vintertid mer sällan, kanske bara varannan vecka. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Kaffekopp99
12/23/13, 9:34 AM
#11

Naken duschas minst en gång i veckan, hon luktar inte bra alls om det går längre tid, helst ska hon duscha kroppen flera gånger i veckan, kanske tom varannan dag. Det är samma året runt. Det pga oren hy. Huvudet / crest & sockor schamponerar jag bara en gång i veckan dock. Sockorna även om hon smutsat ner sig så hon är svartfotad.. Puffen borstar jag av smuts på, använder goddoftande spraybalsam då, Är hon svart efter promenad blir det dusch på kroppen med enbart balsam/olja. Annars duschar jag hela henne och tvättar henne noga varannan vecka. Kanske borde jag göra det oftare. Edit: båda är vita

[Nude]
12/23/13, 10:14 AM
#12

Jag har testat nu och var tionde dag är det längsta jag kan vänta. Dessutom duschar jag av hjul och underrede, så fort vi är ute i slask… och det är vi var och varannan dag så här års.

Vi tar alltid väldigt långa promenader så fort vädret tillåter. Jag bor på Västkusten där vädret är konstant smutsblaskigt under vintertid. Självklart måste det ha betydelse för hur ofta jag badar min hund.

Tusen tack för alla svar ✨. Ni lär mig hur Ni gör och sen drar jag min egen slutsats. Nu behöver jag inte fundera på mitt hundbadande längre.

Betthina
1/20/14, 7:23 PM
#13

1-2ggr/månad förutom under vinterhalvåret då kan det dröja 2-3 månader mellan dusharna. Tål att tilläggas att mina aldrig haft några hudproblem:) 
Tänk också på att titta på andra trådar innan du skriver ny. Det är många, många, många trådar nu om hur, när och hur ofta de ska badas :) bara ett tips

http://thinisens.blogg.se

Annons:
Cahira
1/20/14, 8:07 PM
#14

Då det är vägdamm kan du torka av med wetwipes och eventuellt smörja med mjukgörande vid behov för att undvika torrheten, typ aloe vera. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

FjantYoda
1/20/14, 9:03 PM
#15

Min hade behövt vara duschad, brukar vara väldigt olika beroende på vad vi gjort och hur huden ser ut/känns… 

Däremot, hur gör ni med bad då det är riktigt kallt ute? Min skulle ha varit badad men tempen har legat på 15-27 minus här senaste veckan så har dragit mig för att bada han!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Fridaaaa
1/20/14, 9:31 PM
#16

#15 Badat på kvällen efter sista "kissen", så hinner hon torka helt under natten, fönar lite lätt med hårfönen med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: