Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 3647 ggr
Hildgrim
2013-12-09 12:01

Anklagad för djurplågeri?

Hur brukar ni försvara era raser när folk påstå att det är djurplågeri att ha kläder på hundarna? Och att det är fel att ha nakenhundar över huvud taget?

Så jäkla trist när man lägger upp ett foto på en fotosida för hundar och blir anklagad att vara djurplågare bara för att hunden har kläder på sig.

Annons:
[heliotrope]
2013-12-09 12:05
#1

Beror ju helt på. Om man enbart har kläder på hunden för sin egen skull, dvs. för att man tycker att det är gulligt, och om hunden vantrivs i det - så är det väl kanske inte djurplågeri, men man bör väl tänka efter lite och prioritera vad hunden vill istället.

Men som nu, när det är minusgrader ute och man vill att ens hund ska kunna gå ut och njuta utan att frysa arslet av sig, så är det helt ok. Så länge hunden inte känner sig obekväm i kläderna förstås.

Intehärutandär
2013-12-09 14:36
#2

Det har jag aldrig upplevt. Har bara fått glada utrop och förtjusning. 

Men jag klär ju inte ut honom - utan han har de kläder han behöver, även om de är i min smak ( te x leopard eller coola tryck, text).

[Nude]
2013-12-09 15:39
#3

Vad gäller kläder säger jag att "jag klär honom bara i det han behöver. Som hairless behöver de kläder. Någonstans vid 10°C (lite beroende på var i landet man bor) är det djurplågeri att inte ta på dem vintertäcken."

(Det är vad jag har lärt mig.)

Att "rasen är fel" besvarar jag med: "Chinese Crested är en av de få ursprungliga raser som finns. De finns avbildade redan för 3000-5000 år sen (minns inte vilket). Rasen kommer från Afrika och den hårlösa mutationen uppstod ungefär samtidigt i Peru och Mexico och de heter Peruansk och mexikansk nakenhund. En annan urhund är Basenji."

Vidare säger jag att:
"De andra ca 150 hundraser som finns har människan genom avel skapat under de senaste 200 åren. Alltså Chinese Crested är en urhund."

………………..

Det är vad jag säger:
Jag brukar också tillägga att Inkaindianerna kallade nakenhundar för "healinghundar". Hade man ont någonstans, så la de en hairless på det onda området eftersom våra hundar utsöndrar värme. Det använde dem helt enkelt som värmedynor."

………………..
P.S.
Kineserna använde våra CC som råtthundar på skeppen när pesten härjade. Pesten började i Kina 1334 och den spreds av råttor. (Sen har, som vi alla vet, Engelsmännen döpt rasen till Chinese Crested av någon underlig anledning.) Schäfer, cocker spaniel, dobermann… you name them… ingen av dessa raser fanns ens på 1300-talet. De kom mycket senare.

Säg den som efter den här harangen kan påstå att "nakenhundar är fel"!? 😉

Hildgrim
2013-12-09 15:45
#4

#3 Jaha vad spännande har CCD också uppstått av sig själv? Jag har alltid trott att den varit framavlad från antingen den mexikanska eller peruanska varianten. :P

Vart kan jag läsa mer om dess historia?

[elmaek]
2013-12-10 15:15
#5

Hehe.. vore det inte djurplågeri om vi struntade att klä på våra nakenfisar overaller när det är minusgrader ute? 😎 Vi är ju extremt kärleksfulla av oss som köper dyra overaller till vintern för att hålla våra vänner varma och torra!

Det roligaste jag har hört är varför Molly har t-shirt på sig på sommaren och då säger jag bara att det är för att skydda mot solen så hon inte riskerar cancer 🙂 Visst smörjer jag in henne med det högsta solskydd som finns men på längre promenader åker en t-shirt på också!

[Nude]
2013-12-10 17:18
#6

#4 Hildegrim! Jag har sökt och läst och plockat ihop de fakta som jag själv tycker varit intressant. Sök på rasen och se vad som dyker upp. Starta gärna ett inlägg där vi kan lära oss av varandra!

#5 elmaek! Redan vid ca 10°C ska vi se till att våra hundar inte fryser för precis som du säger, så är det djurplågeri att inte klä på dem när det är kallt ute och nordanvinden viner. På västkusten får jag börja redan vid 10+ eftersom blåsten från havet kan vara bitande kall långt innan det är minusgrader ute.

Annons:
Cahira
2013-12-14 04:49
#7

Långt ifrån djurplågeri att hålla muskler och leder varma så hunden håller längre. Är ju mer plågeri att ge hunden köldskador vilket bara är absurt. 

Har en senior nu som börjar få artros och han är en border collie korsning som visar tydligt att kylan gör ont på honom så är på jakt efter kläder åt honom så han kan njuta av att vara ute igen utan smärta. Och han är ändå fullpälsad!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Betthina
2014-01-21 08:31
#8

Det jag har lärt mig genom åren är bara att nonchalera för människor är aldrig nöjda. "det är bra att ha kläder på de för de fryser ju såååå mycket" eller "FY! vilken djurplågare du är… stackars hund som måste ha kläder". Bry dig inte :)

http://thinisens.blogg.se

Cahira
2014-01-21 14:44
#9

En bra comeback förresten är "Min hund vill gå ute naken lika lite som du vill det."

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

axilur
2014-01-21 18:58
#10

Fungerar kläder precis lika bra som päls? Är nyfiken. Tänker på tassar, ben och sådant man kanske inte kan täcka optimalt vintertid. Har hittills varit väldigt skeptisk mot att man har denna ras i detta klimat men jag lär mig gärna mer istället! Hur gör ni och hur mycket anser man att hunden klarar av utan päls och/eller kläder?

/Anneli

Cahira
2014-01-21 19:22
#11

#10 En kropp är en kropp oavsett storlek, helt klart. En hund med bra vikt och som rör sig ute håller värmen mycket bättre än en som står stilla eller med lite hull. Muskler och leder mår aldrig bra av att bli nedkylda så även en t.ex. schäfer kan må bra av en jacka om den ska sitta still i kall bil eller liknande. 

Hur bra en jacka eller tröja håller värmen beror mycket på hur bra den sitter på kroppen och vilket material det är. Samma som med människor så hjälper flera lager bättre än ett så jag har ibland en tshirt under jackan för att hunden ska ha ett extra lager värme. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Forest]
2014-01-21 20:40
#12

Det är okunnighet hos den som säger att det är djurplågeri att klä på sin hund.

Felill
2014-01-21 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det är tråkigt med människor som uttrycker sig på ett nervärderande eller elakt sätt för att framföra sina åsikter. 
Det är väl lite sådär när hundar kläs på som dockor, bara för att det är gulligt eller kul, men att inte klä på nakna eller lättpälsade hundar är djurplågeri. Ska man ha en naken måste man vara införstådd med att det behövs varma kläder när vintern och hösten kommer. 

Antingen är det bara att ignorera det, eller ställa motfrågan vad personen själv skulle tycka om att gå på en timmes promenad naken, i minus 10 eller 20 grader.

Annons:
Chinesecrestedlover
2014-01-22 00:38
#14

Hej!

Höhö… va olika det kan vara, börja (!!!???) klä på vid 10 plus eller t.o.m. vid minusgrader… jag har fryslortar som i vissa fall behöver overall och tjocktröja samt kanske två filtar för att inte frysa mitt i sommaren… visserligen har det varit på kvällen och vi suttit ute ett bra tag men ja… alla är ju olika 😂 

Har även varit med om när jag besökt min syrra och hennes familj (hus på landet = sviiinkallt inne… ja… alltså om man jämför med hur mina hundar är vana att ha då i alla fall…) att ena hunden Cain (fryslort utan dess like)… är otroligt stillsam hos dom, han ligger på en bädd med en tunn fleeceoverall alternativt plyschoverall samt kanske t.o.m. strumpor på sig och en filt eller två… och rör sig inte ur fläcken (observera att han hatar att ligga under filtar annars, accepterar det bara om han verkligen fryser…normalt sätt flyger han upp och glor argsint på den som ens försöker lägga en filt på honom). 

Har varit med om att folk tittar konstigt och gärna slänger ur sig en väl hörbar kommentar om djurplågeri och annat när de har kläder eller om de sitter i väska eller hundvagn (som om de alltid sitter stilla som nån jävla prydnad… kanske ska börja fråga om deras barn inte har ben att gå med… barn sitter ju i barnvagn menar jag…). Cain är en otroligt osäker kille med ostabila bakben (kronisk skada i lederna) som känner sig helt lugn och trygg och kan hålla balansen om han får sitta i sin vagn då vi är ute bland folkmassor/åker kommunalt (och Sookie får sitta i den då vi åker på utställningar). 

För det mesta ignorerar jag bara idiotiska kommentarer och undrar varför de inte gör som så många andra frågar… undrar man varför mina hundar har kläder eller varför jag har de i vagn alternativt bär Sookie på centralstationen i Stockholm och dylikt (försöker undvika nyheten "hund mosad av skenande folkmassa"😉)… fråga så svarar jag… 

Vad gäller frågan "ska nakenhundar ens få finnas" och andra lika dumma påhitt… jag ääälskar ju mina nakna vovvar ju… så brukar jag oftast bara säga att nakenanlaget är en naturlig mutation som finns hos många hundraser (finns ju inte bara kineser) och andra djurarter har liknande mutationer. 

Mitt svar på tal (som jag oftast bara tänker… för folk säger inte sina idiotiska tankar till mig, utan bara så där öronbedövande högt så att jag ska höra… vem har ens frågat om deras åsikt… tänk om jag skulle säga "jösses vilken ful unge du har då…" eller nåt… varför är det ok att säga att Sookie är ful?) är: "prova själv då att gå barfota och naken i snö/slask/ösregn/minusgrader/snålblåst" eller vad det nu är och "Ja, jag brukar ju i alla fall sätta på mig kläder och jag är ju också naken annars" (för inte f.. har människan päls och är bra anpassad till detta klimat heller, inte jag i alla fall för jag fryser mig igenom både höst och vinter).

Mvh/Chinesecrestedlover

Lillabambina
2014-04-01 13:09
#15

Om man klär sina hundar i kläder som de BEHÖVER för att inte frysa är det helt rätt.

Men själv anser jag det som ett djurplågeri/kränkning emot hunden när människan börjar klä ut sin hund.

Vill bara kräkas på alla små klänningar, dräkter och utstyrslar som säljs och som enfaldiga människor köper.

En hund är ingen docka så en människa borde klä ut sig själv till ett stort bi eller sätta på sig en drakdräkt om det nu är så gulligt.

[Nude]
2014-04-02 08:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Det är säkert inte alla som förstår att vissa hundar behöver kläder på vintern. De ser nog precis allt som löjlig utstyrsel och djurplågeri. Mitt råd är att vi släpper taget om dem och deras åsikter. Gå bara vidare för vem säger att vi ens behöver stanna och försvara oss?

Fortsätt bara gå och vill du säga något, så säg det med ett leende.
"Jag gör enbart sånt som är bra för min nakna hund och h*n behöver kläder när det är kallt. Jag önskar dig en härlig dag!" Le igen och gå vidare!

Man kan också tacka dem för deras omtanke om hunden (de vill ju inget ont), men att det här är en naken hund som ska ha kläder när det är kallt ute.

Upp till toppen
Annons: