Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 1401 ggr
Intehärutandär
12/6/13, 6:52 PM

Att vara dagmatte.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är sedan i våras dagmatte till en flatcoated retriever tik, som är 1 månad äldre än min Spike

Tar bara en symbolisk summa, då det är en vän och (nu) fd granne som har henne. Så bistår hon med foder, bajspåsar m.m.

Min lilla och den stora har gått bra ihop hela tiden. Spike är tuff och ställer sig ju på bakbenen för att komma i samma nivå då de busar och hon är extra försiktig.

Den enda gången det varit lite jobbigt var de första gångerna vi hade henne för då blev Spike könsmogen samtidigt som hon löpte för första gången. Men vi löste det med varsin trosa och 100% uppsikt av mig och min son. 

För mig har det varit ren glädje då de kom så bra överens och Spike fick sällskap som då inte hade några hundkompisar. 

Om man ska vara dagmatte så bör man dock tänka på;

  • Kostnad, vad är skäligt och vad ingår?
  • Klarar man av hunden, fysiskt som psykiskt? (är det en sk problemhund eller kanske valp?)
  • Vad händer om hunden skadar sig under din uppsikt?
  • Ha något slags kontrakt eller muntlig överenskommelse om kost, motion, uppfostran osv.
  • Ta reda på problem eller sjukdomar hunden kan ha, som Du behöver tänka på och kanske hjälpa till att korrigera. 
  • Får Du ta  med hunden på en resa (i bilen, tåg osv) ?
  • Passar hunden ihop med den familj Du har nu (barn, andra djur - vid löp) ?
Annons:
[Nude]
12/7/13, 12:55 PM
#1

Tack för den här informationen! Intressant. Jag leker själv med tanken på att bli dagmatte en dag, men det ligger en bit fram i tiden isf. Just nu har jag inte fritt på förmiddagarna och det är på då jag är mest alert. Jag vill helst ha en hund på halvtid. De lämnar på morgonen och när vi går ut på långa mitt-på-dagen-promenaden, så lämnar jag tillbaka hos ägaren. Jag kanske bara släpper in med nyckel.

I Varberg ligger kostnaden på ca 75 kr/dag för en heltid. Äter gör de hemma på morgonen och sen äter de sin kvällsmat när de kommit hem igen. Bajspåsar skulle jag väl tro ingår i priset.

Upp till toppen
Annons: