Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 2676 ggr
Hildgrim
12/5/13, 3:08 PM

Tänder och försäkring

Var nyss iväg hos veterinären för att vaccinera min mexikanska nakenhund och vi kom då in på att prata om tänder. Veterinären sa att det inte är säkert att en försäkring täcker tandproblem för nakenhundar iom att detta är ett medfött problem.

Vad är eran erfarenhet av detta? Har era försäkringar täckt för tänderna? Eller har ni fått betala alla tandproblem själva?

Blir lite nervös nu för hon hade rodnad på ett ställe i munnen samt att en mjölktand verkade sitta kvar. Och lägger sig inte rodnaden av sig självt så tyckte han jag skulle undersöka henne. Denna undersökning (som innefattar både nedsövning och röntgen) skulle kosta ca 2500kr. Sen om det är några problem med tänderna känns det som det snabbt kan sticka iväg. :/

Annons:
Visper
12/5/13, 4:41 PM
#1

Det verkar som om Agrias försäkring täcker utdragning av mjölktänder.

Inget annat försäkringsbolag har det inskrivet och hos Agria är det nytt för i år.

Jag har inte Agria.😢

Intehärutandär
12/5/13, 4:57 PM
#2

Jag har Folksam och de täcker inte. Skulle vilja byta försäkring, men blev osäker på att byta då jag läste att första året är viktigt att ha i samma. Blev inget klokare, så jag ska fundera mer då jag pratat med veterinär och försäkringsbolag.

[Nude]
12/5/13, 5:05 PM
#3

Jag har Sveland, vars villkor för tänder ser ut så här:

Tänder - ersättningsbart
 behandling av karies, stomatit, gingivit och rotspetsabscesser som inte beror på dålig tandstatus/munhälsa och där behandlingen utförs i medicinskt syfte av legitimerad tandläkare (godkänd av Jordbruksverket) eller veterinär
 tandfraktur (gäller oavsett hundens ålder)
 kvarsittande mjölktänder som av medicinska skäl måste avlägsnas, om hunden är försäkrad i Sveland Djurförsäkringar före 4 månaders ålder och sedan fortsatt försäkrad utan avbrott.

Icke ersättningsbart:

 tandsjukdomar eller munhålans sjukdomar eller komplikationer till dålig tandstatus/munhälsa, bettfel, tandsten, parodontit (tandlossning) samt nednötta tänder
 undersökning och

[elmaek]
12/5/13, 6:48 PM
#4

Jag har Agria och dom täckte halva kostnaden i somras när Molly fick två tänder utryckna, munnen röntgad samt en tand bortopererad.

Upp till toppen
Annons: