Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 2296 ggr
[elmaek]
11/28/13, 1:51 PM

TIPS: Lydnad & Klicker m.m.

Jag tänkte tipsa om alla de aktiveringar jag bara kan komma på, som jag själv använder mig utav mestadels! Glad 
_Vill ni tillägga nåt så är det bara att göra det.
_**

Lydnad**

Innan man tar sig an en kurs om lydnad (hundsporten) så är det så simpelt att träna hemma. 

Det man kan träna på med lydnad på amatör nivå (som jag kallar det om man sysslar med det själv hemma) är sitt, ligg, stanna, fot (hunden sätter sig på vänster sida) t.ex. Jag själv har tränat in ''lugnt'' dvs att Molly ska komma till mig i lugn takt, har även tränat in att efter ''fot'' så ska hon sätter sig framför mig. 

Också nåt man kan träna på är att träna in handrörelser och kroppsspråk! Vissa handrörelser betyder vissa saker. 
Säg kommandot samtidigt som du visar handrörelser.
**

Redskap**
Klicker
Detta verktyg är så simpelt och roligt att använda och ett lyckat redskap i ens träning. 

Men för att få hunden att inse att klick = godis så klickar ni en gång, ger godis och så fortsätter ni så ett bra tag tills hunden förstår att så fort det klickas så ges det godis! Sen kan ni begära saker av er hund och det kommer troligen ta ett tag innan hunden förstår att den måste arbeta för ett få ett klick (=godis). Så ber ni hunden att sitta ned så klickar ni så fort rumpan når golvet, rätt tajmning handlar det om så ni måste vara snabba! Godiset ges direkt efteråt, behöver inte ske på rekordfart (det är klicket som är det viktigaste) men bara hunden får en godbit efter varje klick.

Sen kan ni börja forma fram trix! Man tar ett steg i taget. Ska ta ett exempel:
Säg att ni vill lära hunden ''fot'' (sätta sig på er vänstra sida). 
Jag gjorde såhär: JAG placerade mig så Molly var på min vänstra sida, jag klickade och berömde och belönade om och om igen upprepade jag detta. Sedan tog jag ut det i praktiken och förstod hon inte vad jag menade så ställde JAG mig så hon hamnade på min vänstra sida och klickade och berömde och belönade. Till slut förstod hon syftet och försökte och varje gång hon gjorde någorlunda rätt så klickade jag och berömde och belönade. När hon förstod vad jag ville så vart jag mer kräsen, nu skulle hon bara göra rätt så jag klickade inte förrän hon var närmare mig. Man såg hur hon kämpade och så fort hon gjorde rätt klickade jag, berömde och belönad så det skrek om det!

För att göra det enkelt för sig själv om man är nybörjare är att klicka in det hunden redan kan. Då kommer man själv in i det och hunden också! 

Aktiveringsleksaker
Visst är det skönt att ta fram en av dom och ge sin hund när energin hos en är låg? För vissa hundar räcker inte detta dock men det är alltid nåt.

Finns alla möjliga aktiveringsleksaker att köpa! Bollar, labyrinter, pyramider osv osv osv! 
Men man kan också göra egna:

  • Ta en gammal torarulle och fyll den med lite godis, vik in kanterna och låt hunden kämpa!
  • Ta en diskad och ren pantflaska, gör några hål i den så godiset kommer ut simpelt och fyll den med godis (med eller utan kork) så kommer nog er hund ha en bra stund!
  • Ta diskade och rena glassbyttor, gamla lock eller vad som och lägg dom upp och ner samt lägg lite godis under så måste hunden kämpa rejält för att få fram sitt godis!
Annons:
[Nude]
11/28/13, 4:54 PM
#1

Vilka jättebra tips. Jag har aldrig fattat det där med petflaskan förrän du u talade om vad magiken består av. Några hål i flaskan… Pörrrrfeckt ju! 👋

Upp till toppen
Annons: