Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1446 ggr
[elmaek]
11/28/13, 10:40 AM

TIPS: Promenader m.m.

Jag tänkte tipsa om alla de aktiveringar jag bara kan komma på, som jag själv använder mig utav mestadels! 🙂
_Vill ni tillägga nåt så är det bara att göra det.

_
Promenader
Ja, det är alltid en aktivering i sig om man tar en rejäl runda och går nya sträckor där det finns nya spännande dofter för ens hund att nosa på! Och att ens hund får använda nosen är bara toppen, väldigt nyttigt!

Nosövningar
Gör en tvist av det genom att ta med lite godis/mat och sprid ut i gräset och låt hunden söka upp det. Eller som Nude (vår sajtvärd) här inne gör: godisbuskar! Sätt fast lite godis på en buske och låt hunden kämpa. Eller så gör ni som så att ta med hela frukosten ut på morgonen och träna lite trix, inkallning och dylikt. Hundar brukar faktiskt uppskatta att få arbeta för sin föda då det ligger i deras natur att kämpa för att få mat.

Balansera
Eller varför inte äventyra promenaderna lite med att låta hunden balansera på stockar och nedfällda träd, parkbänkar och dylikt?

Skogen
Kan också ta en rejäl runda i skogen, om ni inte vågar släppa hunden lös så ha långlina eller flexikoppel men kom ihåg att ha sele då ifall det blir plötsligt ryck så tar inte nacken stryck, och utforska nya vägar. Traska bland blåbärsris som är kanon för ryggmusklerna på hundarna eller klättra i backar!

Rastgåden
Studera bara andra ägare samt hundar för att se om dom kan vara någon fara för er, lätt hänt att det sker olyckor i rastgårdarna så var försiktiga!
Annars är det toppen att spendera tid inne på gårdarna. Nya dofter för hunden att utforska och man kan ha sin hund lös utan att vara rädd att han/hon rymmer!

**Övrigt
**Olika höjder
Man kan också gömma lite godis i ens hem på olika höjder! Då används nosen som är hundens främst redskap så att säga.

Hundsporter
Förutom lydnad finns det ju massa andra hundsporter (agility, rallylydnad, utställning m.m) man kan vara intresserad utav. Dock har jag inte erfarenhet av dom så kan tyvärr inte ge tips men det är ju bara att googla!

Annons:
[Nude]
11/28/13, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Dogparkour är en aktivitet som passar de flesta. Man gör det under den vanliga promenaden.
Det finns en del att tänka på, så bäst är att kolla hemsidan Dogparkour Sweden. Så här säger dom generellt om parkour:

"Parkour är en sport som går ut på att smidigt och kontrollerat röra sig i olika miljöer. Man använder sig av sin omgivning och hindren kan bestå av allt ifrån hustak, stolpar, räcken, bänkar, murar, staket, träd till trottoarkanter och väggar.

Dogparkour är balansträning för din hund! Bra balans ger bra kroppskontroll och gör hunden mer självsäker, även i andra situationer. Man lär hunden att balansera, ta sig över, under och igenom olika hinder – som redan finns i omgivningen! Träningen gör hunden mer följsam och ger en bättre kontakt. Dogparkour har många positiva effekter på hunden, förutsatt att den bygger på positiv förstärkning – som går ut på att vi belönar när hunden gör rätt! Koncentrationsförmågan ökar, musklerna utvecklas och självkänslan stärks. Det är roligt att träna hund! Och det är roligt att se hur mycket hunden växer när den klarar uppgifterna vi ger den!"

Bilden: Sylvester står som en bro på två stenar!

Upp till toppen
Annons: