Annons:
Etikettövrigt-off-topic
Läst 2662 ggr
[elmaek]
11/26/13, 10:28 AM

Hunddagis

Tänkte skriva lite hur jag uppfattar hunddagis och hoppas det är till någon nytta för er som undrar och funderar på det 🙂

Jag var rätt skeptisk till det i början då Molly tyvärr är hundrädd (fast alltid efter ett tag älskar hon de hundar hon umgås med, bara hon får sin tid) av sig pga diverse olika anledningar sedan valp åldern, men tänkte att en halvdags inskolning aldrig skadar då jag litade på att personalen hade kompetensen att ta hand om en rädd hund. Och visst var Molly rädd första dagen, hon satt bokstavligen på en stol i 6 timmar (förutom promenaderna då) och studerade alla och pep för sitt liv när de andra hundarna kom fram för att nosa. Och så fortsatte det i någon vecka men personalen såg stora framsteg hos henne och efter cirka en månad så tog hon för sig, hon bjöd upp till lek bland de andra hundarna, hon nosade på de andra och kunde vara en helt normal hund som tyckte det var kul att spendera sin tid med andra hundar helt enkelt.

Idag är hennes hundrädsla mildare.. hon springer inte tusen meter ifrån mötande hundar men hon har fortfarande bråttom förbi dom om dom gör utfall, skäller och fokuserar sig helt och hållet på henne.
**
Vad ska man tänka på då?**
Har man en feg hund som jag har så ska man absolut förvarna om det så personalen vet om det (personalen i mitt fall gjorde som så att dom lät Molly vara helt enkelt.. dom ville inte pusha henne eller tvinga henne till nåt, dom visade att dom fanns där om hon behövde men annars fick hon klara situationen alldeles själv, exakt som jag själv fungerar).

Efter en dag är slut på dagiset så ser man väldigt lätt om hunden mår bra eller inte, även när man lämnar hunden på dagis så ser man om hunden blir glad av att komma dit eller om hunden bara gömmer sig. Man får studera sin hund för att se hur den mår helt enkelt (Molly gömde sig bakom mig de första dagarna, idag kutar hon in och försvinner på två sekunder när dom släpper in henne).

Nåt jag också tycker man ska tänka på är att få veta hur dom förvarar hundarna (kunde inte komma på bättre ord, haha). Har dom stora hundar med små hundar? Vissa dagis ''förvarar'' stora hundar i ett rum och små hundar i ett annat just för att stora hundar inte ska leka för hårdhänt med små hundar. Det är en säkerhetsåtgärd dom har för att undvika skador. Så sånt är bra att fråga om, stora hundar har ju som sagt mer kraft i sig än små hundar!

Rent allmänt
Hur promenaderna ser ut, hur långt går dom osv?

Hur ser lunchen ut på dagiset, får hundarna mat i magen under dagen och vad för mat får dom? Mitt dagis frågade hur mycket mat Molly skulle ha om dagarna så det är ju nåt man kan ta upp också.

Hur ser dagiset på löptider? Är tikarna välkomna då ens eller separerar dom tikar från hanar under tiden?

Hur tar dagiset ställning till olyckor? Betalar dom en del av självrisken, kör dom hundarna till veterinären eller måste ni komma för att köra hunden själv?

Om ni kommer försent och ni kommer 15 minuter t.ex efter stängning, hur gör ni då?

Studera också hur personalen är mot er hund när ni hämtar och lämnar, det kan säga mycket. Studera er hund hur glad han/hon blir när han/hon ser personalen.

Studera de andra hundarna och hur dom verkar må, får ni dåliga vibbar av någon hund?

Hur sociala och tillmötesgående är personalen? Själv tycker jag sådant är viktigt, man vill ju ha en god kontakt med personalen!

Hittar man rätt dagis så kan jag bara rekommendera det hela! Hunden får sin sociala bit av både hundar och människor, ens hund lär sig mer om hundspråket och det är en perfekt vardagssyssla i helheten för ens hund helt enkelt. Jag ser absolut inget som helst minus med hunddagis, bara man finner det rätta stället!

Annons:
[Nude]
11/26/13, 12:52 PM
#1

Tack för en jättebra beskrivning av att ha sin hund på hunddagis. Jag har väl, utan någon större tanke bakom, haft lite motstånd tidigare. Nu förstår jag att för Sylvester hade det bara varit bra att få ta del av allt det du beskriver.

Vi har hunddagis i Varberg, men båda ligger på köravstånd och jag har "bara" en cykel. Skulle det öppna ett dagis lite närmare skulle jag mycket väl kunna tänka mig att lämna honom 1-2 dgr/vecka. Kanske inte år ut och år in, men i alla fall så att vi får lära oss att vara ifrån varandra. Ja, det gäller mig också. Jag är nämligen en riktig hönsmatte som inte litar på att någon annan kan ta hand om honom… 😊 (Som väl var för mina söner, så var jag motsatsen till en hönsmamma när det gällde dem.)😎

[elmaek]
11/26/13, 3:43 PM
#2

#1 Haha! Jag var jätte orolig över att lämna över henne… jag ansåg och inser än att ingen kan ta hand om henne bättre än jag, hihi 😃

Idag kom jag och mötte dom precis när jag närmade dagiset, dom var på väg på eftermiddagspromenaden, och hon gick så fint och självsäkert bredvid alla andra större hundarna! Det värmde mig att se :)

Hunddagis är kanon om man finner den rätta!

Upp till toppen
Annons: