Annons:
Etiketttassar-klor-och-skor
Läst 6061 ggr
[Nude]
11/25/13, 3:05 PM

Salva för vintertassar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur sköter Ni hundens tassar nu när frost och kyla kommer?

Själv letar jag runt, men känner mig bara förvirrad. Vad ska man använda för salva egentligen?

Förra vintern köpte jag Strandbodarnas impregnering, som skyddar mot klumpbildning vid snö, slask, salt etc. Man sprayar tassarna (och även en bit upp om man vill). Enligt beskrivningen hjälper den även till att hålla infektioner borta vid vid mindre skador/rispor. // Tyvärr är den parfymerad så det funkar inte på mig. Jag fick klåda i ansiktet!

Sen köpte jag Försvarets salva för Tassar. Det är precis samma som deras vanliga kända hudsalva, men i en större förpackning! Den använder jag nu när det så smått börjar bli kallare och den känns helt okej.

Jag har även en salva som heter Fyra Ess hundsalva, men den har jag inte öppnat än. Den tror jag på när kylan kommer på riktigt. Den lovar iaf som följer:

- mjukgörande tassalva
- skyddar trampdynorna
- förhindrar isbildning mellan trampdynorna
- skyddar mot uttorkning (vägsalt)
- fet, vattenfri salva.

Vad använder Ni till era hundar?

Annons:
Intehärutandär
11/25/13, 3:24 PM
#1

Jag använde kådsalva till min förra hund, har inte funnit den ännu på marknad. Hoppas hälsokost har.

[Nude]
11/25/13, 3:52 PM
#2

Kan du berätta lite mer om den? Vad gjorde den för gott? Är salvan fast i konsistensen?

Undrar om det är den jag har förresten, fast den är inte direkt fast! Jag fick med en burk när Sylvester flyttade till mig och innehållet är brunt och luktar liksom tjära och granskog, men den är inte så fast som t.ex salvan från försvaret. Den smörjer jag in honom med när han har fått skavsår av något plagg eller resår. Det är insida lår som är utsatt. Skavsår får han ibland eftersom jag fortfarande är elev i vad som funkar och inte funkar för våra nakna små vänner!

Det står ingenting på burken, så jag vet inte vad den är bra för?

[elmaek]
11/25/13, 3:58 PM
#3

Fyra Ess Hundsalva använde jag förra vintern och har väldigt mycket kvar så det blir samma i vinter igen :) Jag är jätte nöjd med den!

Intehärutandär
11/25/13, 4:24 PM
#4

#2 Morfar hade alltid kådsalva hemma, ja mormor med för den delen. Är bra emot det mesta ytligt : sår, bistick, torra fläckar (t ex armbågar), solbränna osv. Den är inte fast som läppsyl, utan kletig som fast honung. Men inte så kladdig då man smort in. Luktar kåda.

[Nude]
11/25/13, 4:58 PM
#5

#3 Tack elmaek, då behöver jag inte leta vidare utan jag kan lugnt använda Fyra Ess!

#4 Aha, snovit, då är det inte det jag har hemma. När jag sökte på kådsalva hittade jag från maj -13 att "Kåda och kådsalva har väckt stort intresse på sistone eftersom salvans sårläkande effekter diskuteras i en doktorsavhandling som godkändes vid Helsingfors universitet för en dryg vecka sedan" och "kirurger och allmänläkare använder kådsalva för att effektivisera sårvården". // Bra som attan, med andra ord.

Det står också att det finns att köpa på Apotek.. och förstås hälsokostaffärer som du skrev!

Intehärutandär
11/25/13, 5:46 PM
#6

#5 Vilken 'tur' att de kommit på det - igen. 😉 Ibland undrar man om viss forskning eller erfarenhet raderas och nollställs, för man ska kunna dra upp något igen - som "nyhet". Om Du förstår hur jag menar ? 😃

Morfar jobbade i skogen, så det är nog därifrån han lärde sig dess verkande krafter. Det är utmärkt som förband med, ja alltså kåda och mossa t ex om man blöder mycket. Eller hemma då - en klick kådsalva och förband på brännskada, kli från brännnässla, bistick osv.

Har man aloe vera och kådsalva så kommer man långt, för hela familjen. 🙂

Annons:
Cahira
11/25/13, 7:03 PM
#7

Jag ska testa pälsglans för hästar denna vinter och se om det håller borta isklumparna. Får återkomma om jag kommer ihåg och berätta om det funkade eller ej. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[pkml]
11/25/13, 9:47 PM
#8

Jag använder fyra ess, och päls glans för hästar! Detta fungerar på min ena hund, de blir novas första vinter och en helt annann päls kvalité. . nackdelen med pälsglansen är att det blir skridsko bana på golvet hemma när dom blivit blöta och att pälsglansen då hamnar överallt, men annars hållit snökockorna borta i stallet.

fridaaocrazy
11/26/13, 8:14 PM
#9

Tass, behöver också lite tips här då min vovve får rätt torra tassar… I vintras provade jag vanlig helosan salva men det var ingen hit haha 😂 Salva på hela golvet samt att hunden försökte slicka bort det… 🤔

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Cahira
11/26/13, 9:11 PM
#10

#9 Köp sockar för bebisar med antihalk under sig och sy fast kardborreband så kan du smörja tassarna och låta det verka utan slickningar eller golvkladd. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kilroj
12/15/13, 12:46 PM
#11

Åh vilken bra tråd! Smörjer ni alltså in hunden med salvorna innan ni går ut, eller låter ni det torka in i huden? Jag skulle verkligen behöva något som kunde bli ett skyddande lager på min hunds ben.

Jag har stora problem med hundens tassar och ben. Min hund blir kritvit vintertid och har rätt nakna tassar som är fulla av svarta pormaskar. När det blir fuktigt och kallt blir det mycket värre och i år tycker jag att det är värre än någonsin. Hon har fått små bölder som blir till sår, jag tror att det är finnar som går upp och ibland börjar blöda. Hon beter sig som att de inte stör henne så mycket, men jag tycker att det ser ut som att det borde göra jätteont och grämer mig för när det blir skare på snön. Och tänk om hon får nån elak infektion i såret! Har funderat på att tvinga på henne nån sorts skor, men det skulle hon vägra gå i och hon måste ju få springa. Hon gillar ju att vara i snön. Om jag lindar benen med något kommer det ju att bli blött och jag tror att det inte handlar om att hon river upp benen, utan att det är fukten ute som är boven … Dessutom är det svårt att linda lederna, som är känsligast, utan att det begränsar hennes rörelser.

Cahira
12/16/13, 1:16 AM
#12

#11 De vänjer sig vid skor rätt så fort. :) Du kan lätt sy egna, finns tutorials på youtube. :) Aloe vera hjälper nog hudproblemet. :) Med vattentät sula (som inte blir för halkig om det är isigt) och fleece resten så tror jag du kan behålla rörligheten väldigt väl. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
12/16/13, 9:39 AM
#13

Hur funkar pälsglans? Har ni på det en bit upp på benen? Våran puff är ju helvit (bortsett från huvud) så allt som håller skit och snö borta hade varit bra :)

// Sofia

Annons:
[Nude]
12/17/13, 9:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#11 Varför inte testa Fyra Ess. Nu är det några stycken i tråden som lovordar salvan, så även jag.

Jag kollar vädret och smörjer innan vi går ut. Eftersom han får tillskott av Omega3, både i kosten (Eukanua sensitive skin) och som extra tillskott för hund, så har han lena trampdynor. Har man problem med torra tassar bör man allt smörja in även på kvällen, så det får verka under natten. Man får bara hoppas på att de inte slickar bort det.

Sabinaelisdahl
12/19/13, 12:28 AM
#15

Jag använder spensalva, funkar jätte bra på torra tassar.
Finns att köpa på granngården.

hobbyfotograf

Upp till toppen
Annons: