Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 4564 ggr
[Nude]
11/25/13, 2:43 PM

Plaqueoff och tandsten!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Plaqueoff till min hund. Varje morgon får han en halv skiva rökt kalkon med ca 1/3 måttsked plaqueoff på (skeden finns i burken). Han ska ha 1/4, men skeden är så liten, så det går inte att måtta så lite… faktiskt!

Många tror att plaqueoff tar bort tandsten eller gör så hundarna inte får någon tandsten, men det är inte rätt. Plaqueoff gör så tandstenen mjuknar, så den blir lättare att borsta/pilla bort. Pulvret gör även så att tandstenen liksom nöts bort lättare när hunden får något att tugga på eftersom tandstenen blivit mjuk.

Om det inte fungerat för dig och din hund så kan det bero på att hundar, precis som människor, har olika sammansättning av saliv. Det gör att Plaqueoff fungerar olika bra på olika hundar. Man får helt enkelt prova sig fram på sin egen hund.

Den minsta burken är på 60 g och kostar ca 180 kr… MEN den tar aldrig slut. Jag köpte min förra sommaren och jag har fortfarande mer än hälften kvar eftersom doseringen är så liten.

Sylvester är 3 år, har minimalt med tandsten och luktar gott i munnen. Jag slarvar mer än lovligt med tandborstning, så förmodligen har han "rätt" saliv som gör att han svarar bra på Plaqueoff.

Hur gör Ni?
Borstar ni deras tänder, och/eller ger ni dem dentasticks eller låter ni naturen ha sin gilla gång och går till veterinär för att slipa tandsten när det blir för mycket?

Annons:
MaaariaS
11/25/13, 6:58 PM
#1

Max får tandborstben 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Hildgrim
11/25/13, 7:35 PM
#2

Nu är min hund väldigt ung (snart ett år) och jag vet inte när tandsten vanligtvis börjar dyka upp. Men jag ger henne färska köttben (kycklingvingar, revben osv) vilket ska hålla tänderna i trim. Och än så länge har hon vita fina tänder iaf. :)

[Nude]
11/26/13, 10:20 AM
#3

#1 Jag har slutat ge Sylvester tandborstben (om du menar de mjuka dentasticksen?). Det räknas faktiskt som tillägg till kosten och med tanke på vikten, så får han inte såna längre. Jag har några kvar och jag tänkte klippa ner dem och använda upp som belöning när vi är ute. Om han tar dem som så förstås!

#2 Ja, jag har läst att kyckling- och fläskben är okej så länge det inte är tillagat. För egen det tycker jag det verkar kletigt, eftersom Sylveter alltid ska käka märgben och sånt på stora fina rumsmattan. Lägger jag en handduk under, så lägger han sig med kletet bredvid handduken. Märgbenet får han ändå!n Det hjälper ju till att nöta bort plack. 😉

MaaariaS
11/26/13, 3:55 PM
#4

#3 Han får

Hello dogs Dental sticks Calcium& Eucalyptus och nått från samma märke som det inte står vad det är för nått ,luktar bacon.Så antar att det är ungefär som dom vanliga dentastixen 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
11/26/13, 3:58 PM
#5

#4 Det låter mumsigt. :)
Min omplaceringshane var kastrerad när han kom, så han går upp i vikt om jag inte är extra noga och parerar med rätt grejer för både tänder och som belöningsgodis.

MaaariaS
11/26/13, 4:06 PM
#6

#5 Det är jättemumsigt,min kille är också kastrerad men han blir så ledsen när jag går hemifrån så han får ett tandborstben så han har nått att göra medans jag hinner bort från dörren för om han inte hör mej så slutar han gnälla 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
[Nude]
11/26/13, 4:37 PM
#7

😉

Har han inte gått upp i vikt, så är det ju ingen fara. Sylvester gjorde det. Först gick han upp 0,7 i muskler och sen fortsatte han gå upp och då var det inte muskler. Det är ingen fara. Han är inte tjock, men han kan bli om jag inte "motar Olle redan vid grinden". Därför blir det inga tandborstben längre.. :(

MaaariaS
11/26/13, 4:49 PM
#8

#7 Han går upp i vikt på vintern, men det har nog mer att göra med av vi hatar kyla😉När värmen börjar komma går han ner igen 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Visper
11/26/13, 9:21 PM
#9

Min ena hund har tandsten… inte roligt. Jag har använt Plaque off med dåligt resultat men häromveckan köpte jag en sorts gele som man smörjer på tänderna. Verkar fungera jättebra. Andedräkten är riktigt njutbar numera. Nu ska jag kombinera med tandborste alternativt microfibergnuggis.

[Åva]
11/27/13, 2:51 PM
#10

#9 Vad heter gelen? Nåva har inga problem med tandsten, än så länge, men sen är hon inte så gammal heller ;) Kan vara bra att få tips om/när det händer att hon börjar få. Jag ger mycket märgben och det verkar fungera hitintills.

Visper
11/28/13, 9:42 PM
#11

#9 Den finns på Djurmagasinet och hon som jobbar där har själv kineser med tandproblem. De hade förbättrats otroligt på kort tid. Skriver vad gelen heter i morgon.

Måste också se upp med Dentastix och vikt på mina kastrerade hanhundar.

Visper
11/29/13, 8:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Foto på gelén jag smörjer tänderna med på mina hundar. Rekommenderas!

[Åva]
11/29/13, 11:08 PM
#13

#12 Tack så mycket!!

Annons:
[Nude]
11/30/13, 7:38 AM
#14

Visper! Jag skulle bli tacksam om du ville gör ett eget inlägg om Clean Teath Gel och lägga under HUND: tänder och tandvård. De som inte vill läsa om PlaqueOff hittar ju inte kommentaren om gelen annars. 🙂

Intehärutandär
11/30/13, 11:55 AM
#15

Spike äter torrfoder och får några ben som godis (ej djurben). Han har fått lite plack på huggtänderna, men inte mer än att jag kan skrapa av med nageln. Baby-tandborste har vi sedan han kom hit, men det gillar han inte. Den är godare att tugga på (samma med pälsborsten). Ska köpa en sådan man drar på fingret istället, få se om det blir mer lyckosamt. Vi vill ju inte ha en tandlös kines i framtiden. 😊

Upp till toppen
Annons: