Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 3966 ggr
[Nude]
2013-11-22 18:14

Bästa godiset!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Följande kommentar hittade jag inne på Hundar iFokus och jag har fått lov att dela den inkl bild hos oss. Alla kommentarer är skriva av Praefatio och tusen tack för att jag fick låna in rubbet! 😃

"… torkad kyckling/anka. Klipper dem till miniminiminismå bitar och ger. Ett paket räcker hur länge som helst, bitarna är varken feta eller kolhydratiga, de är så små att man lätt kan ge 50 bitar på en dag utan att det spelar någon större roll och dessutom kladdar eller luktar de inte, så man kan ta med sig en näve rakt ner i fickan.

Bifogar en bild på storleken jag klipper dem till. Dessa små bitar får alltså min vuxna finska lapphund. Vet inte hur mycket det egentligen smakar men han gör nästan vad som helst för en sån där liten bit så belönande är det ju utan tvekan…"

"Jag köper på djuraffär :) Finns i storpack på Gekås också. Det är ganska dyrt men en förpackning räcker ju i tre evigheter eftersom man klipper bitarna så smått."

"Let's bite är de som finns på Gekås! :) Där finns det 400 grams påsar, för 90 kronor tror jag."
….

Hittills har jag kört med Dogman Minispots, kyckling och Healty Treats, mini. Den sistnämda från veterinär? Vid specella tillfällen har han fått Mini Frolic! Vad använder Du?

Annons:
Cahira
2013-11-23 06:28
#1

Kattmat, torrfoder! Perfekt storlek och smaskens! Och räcker rätt så länge. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2013-11-23 07:13
#2

#1 Tack, Cahira! Jag såg det i tråden inne på Hundar, men blev osäker på vad som menades. Kan du specificera lite närmare? Är det vanlig kattmat i kartong, eller? Har du något favoritkattgodis? Vilken sort är riktigt bra, helt enkelt? 🙂

Betthina
2013-11-23 11:06
#3

Vildsvinslever och vildsvinshjärta, jag kokar och torkar i ugn. Naturligt och riktigt smaskens:D

http://thinisens.blogg.se

[pkml]
2013-11-23 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag kör med bacon lick, då jag tränar och belönar väldigt mycket blir de en massa godis bitar, med denna "deo" räcker de med ett slick som är super gått för hunden och ökat inte intaget på intaget av foder/mat. Katt mat är inget jag rekommenderar till hund då de innehåller helt fel fetter och kalorier en vad en hund ska ha, dom gillar smaken men finns inget nyttigt alls i detta! Så belönar man mycket och ofta rekommenderar jag licken. håller länge och är i flytande form.

[Nude]
2013-11-23 21:27
#5

Lick Treat passar tyvärr inte alla. Sylvester vill inte ha. Det gick några ggr i början, men sen tog det stopp. Funkar det, så är det förstås jättebra.

Cahira
2013-11-23 21:34
#6

#2 Jag väljer vanligt torrfoder för katter med högt proteininnehåll. :) Om man har en hund som har allergier mot skaldjur och fisk så bör man hålla sig till kyckling, oxkött och liknande smaker men annars så finns gott om blandade smaker. :) 

Ibland har jag köpt mer "skräpfoder", typ friskies, och hundarna älskar det ändå trots mer skräpinnehåll. :) 

Jag väljer kattmat just för att små hundar har små magar, små munnar och i vissa fall, ont om tänder. Katter är inte gjorda att mala mat som hundar och människor är så bitarna är små och lättdelade just p.g.a. detta. 

Kattmat är enkelt att hälla in i ihopvikta toarullar, strö ut i gräs eller snö och andra aktiveringssaker. det räcker även väldigt länge! Man kan i princip vara slösaktig för hunden får fortfarande i sig bra näring trots att man "övermatar" godis. Detta gäller även valpar. Folic t.ex. innehåller massa färgämnen och socker men kattmat har i princip samma som hundmat fast mer protein och fett, ungefär som valpfoder.

Valpfoder för övrigt är bra godis med, mer välsmakande. :) Men jag upplever kattmaten som "högre värd" i hundarnas nosar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
MaaariaS
2013-11-24 03:26
#7

#4 Rullar kulan på din?jag har en sån och kulan rullar inte så när Max har slickat på kulan, måste jag dra runt kulan så att han kan slicka igen😕Så den används inte här hemma utan han får nått frystorkad kyckling från Planet Pet istället 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

[Nude]
2013-11-24 09:29
#8

Ja, frolic ingår verkligen i kategorin "sämsta val"! När det anordnas aktiveringspromenader i min kommun, så använder vi minifrolic när vi gör godisbuskar. Därav köpte jag en påse. Denna aktivering i grupp sker 1 gång/månad och någon gång emellanåt kan han få en bit när jag verkligen vill motivera honom, men det är slut med det nu. 😉

Här inne har jag ju lärt mig riktigt BRA alternativ. Let's Bite står överst på önskelistan och jag ska också ut för att jaga kattmat.

Tack för all den samlade kunskap som finns både här inne och på iFokus i stort. Bästa communityn! ❤️

[pkml]
2013-11-24 11:44
#9

#4 min rullar, var lite stel i början men nu funkar den!:)

[elmaek]
2013-11-24 15:49
#10

Har använt torrfoder som godis (Acana som jag hade innan färskfoder) men nu börjar det bli bottenskrap så får se vad jag köper :) Godis är jag inte så noga med, det får gärna vara lite onyttigt så att säga. Så kanske Frolic som jag vet att Molly älskar eller så blir det kanske Doggy torrfoder :)

[Nude]
2013-11-24 17:05
#11

Min omplaceringshane var kastrerad när han kom till mig, så belöningsgodis ger honom lätt lite extra vikt. Då får jag minska på hans måltider, men för att han ska få i sig det han behöver är det bättre att jag ger honom det bästa/godaste/nyttigaste belöningsgodiset, så han kan få full dos av sitt Eukanuba Sensitive Skin!

Jag märkte redan förra sommaren att han blir speedad av godis med socker i, så jag har alltid varit noga med att kolla innehållsförteckningen. Tyvärr förstår jag inte allt som står, men jag undviker socker (om det så "bara" står rödbetssocker). Tack och lov finns det dom här inne som kan och vet vad ett godis och foder bör innehålla och jag GILLAR att Ni delar med Er av dessa fakta!

[elmaek]
2013-11-24 17:07
#12

#11 Ja just det.. sockret ja! Glömde helt bort det.. tack! :)
Jag försöker undvika majs då det kan göra en hund stressad.. men som godis har jag inte märkt någon skillnad på Molly alls faktiskt! Men kanske finns annat smarrigt som innehåller bra saker för en billig peng.. som kanske Standardt som jag kom och tänka på nu!

Roxie
2013-11-24 17:55
#13

Idag tog vi en lång promenad och tränade "gå fint/fot" bland annat. Provade att klippa ner torkad kycklingfilé i små bitar. Jisses vilken kämpe hon blev. Tror ALDRIG hon varit så duktig någonsin 😃 Detta ska jag fortsätta med.

Har även tänkt torka hjärta eller lever i ugnen, vad tror ni om det?
Det bästa är väl att torka det rått, så inte allt gott och nyttigt försvinner.

// Sofia

Annons:
Betthina
2013-11-24 21:12
#14

Ett tips om du ska torka lever eller hjärta är att koka det först. Visst, du känner inte att det luktar lika mycket och då tror du att hunden inte känner lika mycket smak… Men det gör de. 

Den stora skillnaden mot att torka det rått är för det första att det luktar inte lever i ditt kök eller hela ditt hus i en vecka framöver samt så är det mycket lättare att skiva upp när det är kokt.

http://thinisens.blogg.se

Roxie
2013-11-24 21:47
#15

#14 Jag har då alltid lärt mig att man inte ska ge något som är tillagat. Men där ser man :)

// Sofia

[Nude]
2013-11-25 08:16
#16

Jag har också lärt mig att om man ska tillaga lever, så ska man först låta den ligga dränkt i mjölk över natten. Detta för att dra ur de gifter som finns lagrade i en lever - kroppens stora reningsorgan!

Jag har torkat både sockerfri blodpudding och lever, men tycker inte att det är värt besväret. För mig handlar det alltså om att hitta en riktigt bra köpegodis. I veckan får jag en beställning från Animail.se som just nu har kampanj på Let's Bite.

När paketet har kommit ska jag rensa ur mitt hundskåp enligt devisen "endast det bästa är gott nog åt min lille kärlekssnuttevovve". 😊

[_annaH]
2013-11-25 10:32
#17

Jag har testat en del olika godisar åt Dexter men de flesta blir han dålig av. Men Planet Pet tuna bites och kyckling passar perfekt för hans mage så vi kör på dom :)

[Nude]
2013-11-25 17:04
#18

#17 Är Planet Pet för katter och köper man det i vanlig djuraffär?

MaaariaS
2013-11-25 18:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 Planet pet finns både till hundar och katter och det är 100 % naturligt och är tydligen jättegott enligt grisen på bilden*pekar neråt*

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: