Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 1280 ggr
[_annaH]
2013-11-18 10:13

Finnar eller utslag?

Asså Dexter får finnar ibland och de han får är alltid gula och utåtbuktande. Men sen har han även några röda platta på innelåren som han slickar och biter mycket på, är det finnar eller utslag? 

Tänkte ifall han är allergisk mot något =/

Annons:
[elmaek]
2013-11-18 10:16
#1

Har du någon bild? :) Lättare att bedöma då.

[_annaH]
2013-11-18 10:19
#2

#1 Jag har testat ta bild men blir verkligen inte bra och man ser inte de röda alls även om bilden blir bra 😕

Hm, tänk en vanlig finne som är gul/vit och sticker ut som man känner tydligt. Och sen något man inte känner som är runt, knappt som en 50 öring och verkar klia på han.
Känner att jag är bra på förklaringar 😎

[elmaek]
2013-11-18 10:24
#3

#2 Angående finnarna är det rätt normalt :) Molly får sånt med.. Dexter är väl inte ens året? Det kan vara sån där tonårshud du vet? Som vi människor kan få också :) Så länge det inte blir stora sår och/eller infekterade sår så är det ingen fara med finnar.
Jag bryr mig inte så mycket om Mollys pormaskar och finnar (så länge dom är normala) eftersom hon bara är 16 månader och huden kan vara lite i obalans i denna ålder.. sen när hon fyller 2 år och därefter så kommer jag bry mig lite mer OM det blir väldiga bekymmer så att säga :)

Angående det andra.. kan det vara fukteksem? Att han varit fuktig pga vädret så har det blivit lite fukteksem? :) Det brukar mildras genom att man torkar hundarna riktigt, riktigt, riktigt ordentligt efter promenader och bad.

Cahira
2013-11-18 21:17
#4

Det kan vara "razorburn" som man kan få efter rakning. Röd irriterad hud där huden är tunnare. Man vet ju hur mycket rakutväxt kan kliiiia! 🤦‍♂️

Testa stryk på aloe vera. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-18 21:36
#5

Tillägg: allergi så brukar dom ofta klia sig på tassarna har jag märkt. Nagga liksom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: