Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 3100 ggr
FlutterShy
2013-11-17 20:02

Dominant

Hej, har ett litet problem med min kines flicka.
Hon är ganska dominant av sig, särskilt när det kommer till godis, "hennes" korg, min säng och även av sig själv, alltså man får inte röra henne ibland och ta på henne kläder. Hon kan nafsa(ibland mot andra hundar), morra lite och visar tänder när sådant händer. Jag säger alltid till henne men hennes dominans beteende vill inte sluta.. Hur gör jag för att få henne att sluta? Jag förstår att jag måste sätta upp regler men är inte hundra på vilka osv. Sedan ännu ett problem, hon är ganska skällig av sig, mest vid hundar eller människor som är väldigt högljudda. Har testat att försöka fånga hennes uppmärksamhet med godis - funkar ibland oftast inte, särskilt inte när det kommer till andra hundar. Och sedan helt enkelt bara säga nej och visa dominans över henne.

Hade bara vart en dröm att kunna ut och träffa folk, andra hundar utan massa skäll och att de skulle kunna busa utan problem.

Mvh

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Annons:
[Nude]
2013-11-17 21:02
#1

När en hund beter sig som du beskriver beror det i regel på att ägaren/du inte har visat ett varmt och tydligt ledarskap. Gör man inte det, så tar hunden på sig ledarrollen och det är ingen bra grej.  Det slutar i regel med de beteenden som du beskriver.

Det finns mycket att säga om hur man kan göra, men det är inte så lätt att beskriva alla de olika situationerna det handlar om i en kommentar här inne.

Jag skulle råda dig att kontakta en hundinstruktör i din hemtrakt, så att du får hjälp. Viktigt är då att du väljer en instruktör som har gott renommé.

….

När det gäller svårigheter vid hundmöten, så har jag samma problem. Även det ett beteende som bottnar i att vi inte lyckats förmedla ledarskapet fullt ut. Jag har faktiskt nått väldigt bra resultat med det som kallas "skvallerträning". Länken går till utförliga instruktioner som jag hittade inne på Blandrashundar iFokus. Du kan också gå in på YouTube. Där finns flera små filmer om det.

Lycka till.

Cahira
2013-11-18 05:48
#2

Tycker snarare detta låter som en osäker hund med utåtagerande beteenden. Rädd att du ska ta benet ifrån hunden, rädd att andra hundarna ska komma åt henne, osv.

Kan även vara smärta om du inte får röra henne så ev smärtutredning kan vara en ide.

Se dig själv som en förälder och coach och du ska leda/guida in hunden in i världen och du är hundens bodyguard. Vad som än händer så ska hunden känna att du skyddar henne. 

Läs på om klickerträning, det är självförtroendehöjande och kan göra dina händer mer positiva.

Kolla upp freestyle, rallylydnad, weightpull, dog parkour, agility och andra sporter och aktiviteter som du kan göra med din hund. Ju fler saker ni gör och ju mer kul ni har ihop desto bättre kommer er relation bli. Och allt som höjer självförtroende hos hunden kommer minska i osäkerhet sen. 

Balansövningar och nosövningar är självförtroendeökande eftersom hunden känner att den lyckas. Överväg att påbörja spår, sök, uppletande eller helt enkelt börja slänga ut en näve kattmat i gräs eller snö eller gömma godis i ett rum. 

Massage är väldigt avslappnande för en spänd hund och även det kan förbättra er relation. 

Vad gäller hundmöten så rekommenderar jag att sätta hunden vid sidan av vägen och låta de mötande passera. Ställ dig mellan din hund och de mötande så du är en skiljvägg för andra hunden. Då slipper hunden nos-mot-nos konfrontationen och enda jobbet din hund har är att ha arslet i marken. Låt sedan hunden nosa där passerande hund gick, men inte förrän hunden är lugn. Det ska löna sig att vara lugn. Denna metod har jag använt flertalet gånger, även då jag promenerat en grupp hundar och det är otroligt effektivt. Speciellt om du hukar dig ned på hundens nivå och ev en hand på bröstet på hunden. Sitt framför hunden och prata med hunden om du måste, men rumpan ska vara i marken. 

Använd gärna belöningar som måste slickas upp, typ mjukost på tub. Slickande är lugnande. 

Du kan träna in greppa/släpp på tråkiga föremål utan värde så länge du har bra godis. Men då en hund har fått sitt ben kan du lika gärna bara låta hunden vara ifred så slipper du bråka om saken. 

Att skälla på osäker hund gör bara er relation värre. Du kan ha ett "a-ah!" läte eller liknande för att avbryta men i ärlighetens namn så om det inte funkat hitills så kommer det inte funka sen heller. 

Kolla in denna video! Om du inte är direkt haj på engelska så tror jag du ändå förstår vad det hela går ut på. Du lär hunden ett läte betyder "titta på mig" och nöter in det så det blir ett muskelminne och sker av rena reflexen. Läten är nästan alltid bättre än ord (även om ord är läten dom med)

Kikopup har enormt många bra videos. :) Även Zak George men han gör inte lika många tutorials som kikopup gör och kikopup förklarar lite bättre.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2013-11-18 07:32
#3

#2 Helt rätt Cahira! Jag har haft mycket problem med min hund och allt beror på att min hund i grunden är oerhört osäker. Skitskraj för allt om jag ska uttrycka mig rätt.

När jag började kommunicera med mitt kroppsspråk och ett inre lugn och vi gjorde kontaktövningar, så började det hända saker på djupet i honom. Nu går vi "bara" förbi vid hundmöten (eller annat som skrämmer honom) och vid behov kör jag skvallerträning med klicker.

En riktigt ängslig liten varelse behöver mer av det kärleksfulla och tydliga ledarskapet än den hund som föds med en mental stabilitet. Jag har en hund som behöver mitt stöd och min vägledning i ALLA situationer och för mig räcker det inte att läsa vad andra skriver om hur man ska göra.

Det som funkar bäst för oss är alltså kontaktövningar och klickerträning. Får du kontakt med din hund, så fungerar också metoderna du använder bättre.

Jag råder dig fortfarande att kontakta en instruktör för att få muntligt stöd. Det gjorde jag. Jag tog en privatlektion och där kom vändningen för oss.

Det är förstås inte fel att läsa på också och biblioteket har många bra böcker om både det ena och det andra.

[Nude]
2013-11-18 14:11
#4

Jag är ny som Sajtvärd och tillsammans med två duktiga Medarbetare jobbar vi med både struktur och layout. Vi städar och sorterar och idag hittade jag ett inlägg som kanske kan hjälpa dig lite. Jag fick bekräftat det jag själv trott hela tiden; nämligen att CC inte alltid är en lätt hund pga. den känsliga natur de har.

Kinesens temperament, problemhund

Cahira
2013-11-18 21:01
#5

#4 Bra tråd. :) Många sällskapsraser är väldigt lättstressade, nervösa och rädda så hård hand a la brukshund brukar bara skapa en ond cirkel. 

Mitt motto i min hundträning är att livet är en lek. Allt ska lekas in. När hunden tränas är det en ny lek och när hunden fattar leken har man skitkul ihop. 

Jag ser ofta osäkerhetsbeteenden misstas för dominans, när det egentligen är hundens sätt att säga "Jag litar inte på dig." 

Men det är aldrig försent att testa en ny teknik och bygga upp relationen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
2013-11-19 10:07
#6

Så sant, Cahira! Problematiska beteenden pga nervositet och oro tas  ofta för dominans. Faktum är att väldigt få hundar i Sverige idag är dominanta i sig själva. Det har man avlat bort. Undantag kommer dock alltid att finnas eftersom det dominanta/aggressiva anlaget är dominant, så att säga.

Ordentligt med motion, tydliga gränser och kärleksfulla händer är A och O. för den oroliga hunden.

Jag har en omplacering vilket gör att jag inte var med när han var liten. Det är i späd ålder de lär sig hur de ska agera i stressiga situationer. Det har han aldrig fått hjälp med och ovanpå det kommer hans egen ängslighet, så jag har mycket att jobba med.

Fluttershy: jag leker också Dogparkour med med min lille orolige vän.

Dogparkour är enkelt och roligt och det stärker hundens självförtroende. Bäst är att man kan utöva det under en vanlig promenad. Läs bara noga igenom föreskrifterna innan du börjar. 

Parkouren har en egen hemsida  (se länk enl ovan) och de finns också på Facebook. Sök på Dogparkour sweden om du har ett fb-konto. Många städer har egna dogparkourgrupper på fb där det anordnas aktivitetspromenader. Det var så jag lärde mig. 

Lycka till

Annons:
Upp till toppen
Annons: