Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 3436 ggr
[_annaH]
2013-11-17 18:59

sårig snopp

Dexter har sår på snoppen ser de ut som, röda skorpor ser de ut som.. de kom igår. Någon som vet vad de kan vara :/? Det är ganska mycket..

Annons:
[Nude]
2013-11-17 19:11
#1

Svårt att säga något utan att se. Kan du ta ett foto på det?

[_annaH]
2013-11-17 19:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här. Hoppas man ser bra :)

[Nude]
2013-11-17 19:18
#3

Men lille snuttevovve!!  Jag har ingen aning om vad det kan vara, men jag hade allt gått förbi veterinären och frågat. Vill de titta närmare så får du en tid för det. Är det inget att oroa sig över, så säger de det.

Hoppas någon annan medlem med samma erfarenhet ser ditt inlägg och kan svara. Om inte bör du göra ett veterinärbesök!

[Åva]
2013-11-17 22:49
#4

Ingen aning, men håller med föregående skribent. Ta honom till vet. och se vad dom säger. Är nog bäst eftersom dom nog vet bättre, än att vi ska gissa vad problemet kan vara. Stackarn :( Hoppas det blir bättre snarast!

[elmaek]
2013-11-18 10:21
#5

Jag spekulerar bara nu lite.. kan det vara fukteksem kanske? Eller svamp? Hur ser kisset ut (tänkte om det är en irritation)? Irriterar han sig över detta, alltså slickar sig och gnager osv?
Du kan alltid rådfråga med en veterinär men du kan även försöka torka han där efter promenader :) Våra nakenfisar har ju ingen päls som skyddar mot fukt så det är lätt hänt att dom får lite mer utslag än pälsade vovvar. Molly får t.ex himla torr hud på vintern så man blir galen, i alla fall förra året. Och så får hon lätt små sår i trampdynorna då det saknas päls där. OM det är fukteksem så underlättar det om man verkligen torkar hundarna torra helt och hållet efter en promenad om det varit fuktigt/blött ute :)

[_annaH]
2013-11-18 10:31
#6

#5 Det kanske är det`? Asså han slickar och biter där ganska mycket. Va ska man smörja in med :)?

Annons:
[elmaek]
2013-11-18 10:39
#7

#6 Är det torrt? :) Då är Aloe Vera Gel en väldigt bra grej att ha hemma. Det är det enda jag använder till Molly. Huden blir mjuk och smidigt på bara några dagar om man smörjer in regelbundet :) Jag har som regel att alltid smörja in Mollys torra delar efter varje promenad då hon kommit ut i kallt klimat med mycket föroreningar i luften.
Om du inte har Aloe Vera Gel hemma så försök hitta en med så hög Aloe Vera procent som möjligt!

[_annaH]
2013-11-18 10:42
#8

#7 Ja det är torrt. Jag smörjde in igår kväll med aloe vera gel. Ser lite bättre ut idag. Iallafall på vissa ställen :) 
Många säger helosan salva, men är det bra? Vet att vi använde det till såriga spenar på korna :P

[elmaek]
2013-11-18 11:00
#9

#8 Hmm, använde det för första gången igår på Molly efter jag rakade hennes hals :P Jag tyckte det vart för tjockt och igentäppande så att säga.. gillade det inte alls. Om det är bra eller inte vet jag inte i slutändan vet jag inte riktigt men jag kommer inte använda Helosan som bas utan mest i nödfall i så fall. Jag föredrar Aloe Vera Gel då det är lite mer naturligare om man väljer hög procentenhet så att säga :) Och ju mer naturligt desto bättre, enligt mig!

Skönt att det ser bättre ut också! Då går det framåt :) Fortsätt smörja in regelbundet så kommer det nog bli bra tillslut!

Roxie
2013-11-18 11:51
#10

Som utbildad djurvårdare och blivande sjuksköterska är jag väldigt emot att själv sätta diagnoser och självbehandla, det kan gå så jäkla fel. Uppsök veterinär och få proffesionell vård istället.

// Sofia

Upp till toppen
Annons: