Annons:
Etikettpowder-puff
Läst 3177 ggr
Teddymarsvinet
2013-11-16 23:33

Problem med hantering!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min puff Nalle hatar verkligen apparater. Det går varken att trimma med maskin eller blåsa med hårtorken. Han blir helt GALEN och skriker och sprattlar som en makrill. ;( Då blir han så skäggig och Gubbig i ansiktet. Brukar klippa med sax men det går högst i några sekunder så får ta lite åt gången varje dag. snyggt blir det då rakt inte! Därimot går det bra att klippa ner han med sax på kroppen. Nalle fyller 2 år i December & har hållt på såhär enda sedan han kom hit till oss. Vi har verkligen försökt att vänja honom osv. Så att klippa klor, borsta tänderna, blåsa med hårtorken, trimma osv. går knappt! Så vi tar honom till vet för klorna men det hade ju underlättat att kunna göra det hemma såklart. Vad ska jag göra?! Han är hur snäll och go som helst annars! En bild från i somras! (Nu har pälsen växt ut, har ingen ny bild)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Annons:
[elmaek]
2013-11-17 09:37
#1

Har ni försökt med t.ex detta?

Ta en tass, beröm med väääärldens gladaste tonläge, ge godis/favorit leksaken.
Ta en annan tass och beröm lika glatt och med samma belöning.
Ta ännu en annan tass och gör detsamma.
Ta sista tassen och gör detsamma.

Ta tag i en klo, beröm som om ni vunnit flertals miljarder på lotto, belöna som in i bara den!
Upprepa med varje klo på alla tassar.
Sen försöker du klippa en klo, spretat han emot så backar du i träningen och bara tar i klorna för att sen berömma och belöna maaaaassor!

Samma med tandborstning. Så fort ni får nudda hans kind med tandborsten så hoppa runt av glädje och belöna som tusan!

Samma med föningen. Ta fram den, lägg den på golvet och gå därifrån och om han går fram och nosar på den så beröm och belöna som bara den!

Samma med sax och trimmer. Nudda hans t.ex bakben med den och beröm som tusan och belöna!

Liksom vänja han långsamt med sakerna :) Molly skrek för sitt liv när jag skulle klippa klorna för första gången på henne så fick åka till en bekant, hon klippte och jag höll i Molly samtidigt som jag med världens mjukaste röst bara berömde och berömde och smaskade lite (lugnande effekt) samt gäspade lite (också lugnande effekt på hundar). När allt var klart så lekte vi så vi däckade :)
Samma med bad.. hon hatade det och försökte krypa undan men hon fick gurka under badet samt lekte vi med handduken efter badet och gör än idag just för att jag vill ge henne en belöning för hon ''stått ut'' med det hela :) Då kastar vi handduken och har dragkamp!

Så mycket belöning och beröm.. det går inte att få nog av sånt! 😂 Men eftersom han är så rädd så vänj han försiktigt :) Ett steg i taget.. visa sakerna för han, belöna och beröm i määängder. Sedan nudda han med varje sak i en sekund enbart och beröm och belöna och sen utökar du tiden :) Sen när han kan t.ex ha alla saker vid sin kropp/mun en längre stund så börjar du med att borsta en tand på han och belöning + beröm i massor. Och så fortsätter du så. Ett steg i taget, skynda långsamt :)

Cahira
2013-11-18 06:07
#2

Trötta ut hunden så hunden inte är nyutvilad och full av energi. Långpromenad, lek, bus, godissök, träning. Så mycket du bara kan och orkar, och sedan tar du rakapparaten och startar, stänger, ger godis. Vänta en stund, kanske göra några tricks eller bara kela. Starta, stäng av, ge godis. Starta stäng av, ge godis. Gör såhär ett par ggr och sen avsluta sessionen. 

Gör detta tills hunden verkligen inte bryr sig att den startas eller rent av blir förväntansfull. Träna gärna varje dag, men träna korta pass. Inte mer än 10 minuter. 

Nästa steg är att ha den på lite längre. Ge godis. 

Nästa steg börjar du lyfta den. Stäng av, ge godis. 

När du kan lyfta den utan problem kan du börja ge beröm, kel och godis medans den är påslagen. 

Nu kommer det riktigt svåra. Närma sig hunden. Millisekunder är nyckeln! 

Håll upp den, rör den i cirklar, kom närmare hunden och iväg igen. Håll på såhär helt random tills hunden inser att den kommer inte närmare än sådär. Du kan ge klappar under tiden då hunden är duktig. Men håll dig på sånt avstånd att då du kommer närmare så överväger hunden bara att flytta sig. Apparaten ska inte vara så nära att hunden faktiskt flyr.

Stäng av, ge godis. Avsluta för den dagen. Upprepa nästa dag. 

Jobba dig närmare och närmare tills du kan lägga baksidan mot hunden så hunden känner vibrationerna mot kroppen. Håll emot hunden tills hunden slappnar av. (Vissa skulle hoppa direkt till detta steg, men det är lite mer traumatiskt för hunden än att koppla ihop lätet med nåt positivt) Flytta ifrån hunden, stäng av, ge godis. 

Nästa steg så "masserar" du hunden med vibrationerna. Med massa träning kommer du kunna massera över hela kroppen. Då allt som är kvar är att börja klippa, för klippningen har annan känsla och läte. 

Varför jag anser hunden ska vara trött första gången är för att det är lättast att omprogrammera en hund då den är lite trött. Speciellt då hunden är panikig. Men efter första gången/gångerna så gör det inget om hunden är nyvaken så länge den fått kissa och bajsa. Lättare att vara avslappnad då man inte är nödig.

Slickbelöningar i form av tex mjukost på tub är lugnande och väldigt poppis! Annars kan du köra på kyckling eller hemmatorkat kött eller kattmat. Bara godiset är "to die for" gott! Passa dig för sälta och lök bara. 

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-18 06:08
#3

Tillägg: Avstängandet och ge godis lär hunden så småningom att efter jobbet får man nåt gott. :) Men det måste verkligen vara värt besväret. Ingen vill ju jobba för en dålig lön. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Teddymarsvinet
2013-11-19 18:06
#4

Tack för era grymt bra svar! Ska genast börja sätta igång träningen. :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Cahira
2013-11-19 22:57
#5

Så lite så! Jag körde liknande metod med klosaxen med en kines som gallskrek så fort man höll i en klosax. Hon avgudade torkad blodpudding så till sist kunde jag ha henne liggandes på soffan medans jag klippte klorna och hon drog inte ens åt sig tassen. Och detta bara efter en helgs passning. Ägarinnan frågade sen vad jag gjort av hennes lilla piraya som vrålat hela sitt liv :) 

Det tar massa tålamod men att koppla om förknippningen tjänar man på enormt i längden!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: