Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 5397 ggr
Cahira
10/29/13, 1:01 AM

Hjort eller cob?

Vad föredrar ni, hjorttyp eller cobtyp? Eller kvittar det? Bara allmän nyfiken fundering. :) 

Om nån skulle undra vad jag pratar om så är det kroppstypen. Cob är mer grov: http://retrieverman.files.wordpress.com/2011/05/chinese-hairless-dog1.jpg

och hjort är mer lång och smäcker: http://www.secretlines.net/kuvat/Secret_Lines_Secret_Warrior_Salo.jpg

Visa gärna bilder om ni har och vill. :) Skryt tillåtet! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Nude]
10/29/13, 5:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det var en bedrövlig bild du har hittat på cobby. 😕

Skillnaden är bara att hjorttypen är elegant och finlemmad och cobbytypen har tyngre kropp och benstomme.

Jag föredrar cobby. Det är lite mer hund för mig. Hjorttypen ser ut som små Barbiedockor, enligt min smak, men vansinnigt söta förstås. 🙂

Jag har en cobby. Han har en mankhöjd på 30 cm. Rygglängd 37 och han väger ca 7,7 kg. Han är bred över ryggen och välmusklad. I storlek är han ungefär som en dvärgschnauzer.

Cahira
10/29/13, 5:47 PM
#2

Tack för bra svar! Jag hade riktigt svårt att hitta bra cobtyper på google så den var tyvärr bästa jag hittade. Tack för att du delade med dig en bild på din superfina hund! Och tack för att du förklarade det bättre, jag var jättetrött när jag gjorde inlägget. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nude]
10/29/13, 7:24 PM
#3

😃

[Tiara05]
10/29/13, 11:37 PM
#4

Jag tycker att hjorttypen är finast, riktigt fina utställningkroppar, de ser ut som små my little ponys typ :) Min äldsta är hjort  hon väger ca 4,4 kilo och är 29 cm i manken. och den andra har inte direkt cobby kropp men inte hjort heller, typ en blandning tror jag :) hon väger mellan 5-5,5 kilo och är nån cm högre än den andra.

Chinesecrestedlover
10/30/13, 2:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hjort alla gånger :-) Men så är jag ju liiite partisk också eftersom jag har en sån 😃

Cain (renrasig kines) och Sookie (blandis med hjortlik kropp hon med) 

Mvh/Chinesecrestedlover

[Nude]
10/30/13, 8:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hmm, min cobby har också den ponnyliknande kroppsformen (även om bilderna inte visar det). Jag har bara ingen bra profilbild.

Sylvester ser ut som en liten miniponny med djup bröstkorg och smal midja, precis som hjorttypen. Han är "bara" kraftigare byggd och har  aningen trubbigare nosparti. 

Självklart är också jag partisk när jag säger att jag föredrar cobby. Sylvester är ju det absolut bästa jag har! ✨

På bilden träningsleker vi Dogparkour - att stå med tassarna på två olika objekt - och vi älskar att parkoura båda två. Glad

Annons:
Intehärutandär
10/30/13, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag älskar min hunds kroppsform; hjort. Han är så spenslig och graciös. Grannarna har två hjortar och de ser så knubbiga ut med honom bredvid. 🙂

[Nude]
10/30/13, 5:19 PM
#8

#7

Menar du att grannarna har två cobby, eller? Min hund skulle säkert också se knubbig ut bredvid din. STOR liksom…. *fniss*

Jag har inte sett så många cobbysar förutom min, så det skulle vara kul om du fick lov att lägga in någon bild på grannens knubbisar.

[Tiara05]
10/30/13, 5:56 PM
#9

Min andra kines är också hjort ser jag nu när ni visar bilder på hur en hjort ser ut. Men det som jag har märkt är att när de är unga är de lite lättare i kroppen,De blir lite kraftigare med åren:) när tiara var ung var hon väldigt spinkig men har blivit lite kraftigare nu när hon blivit äldre 8 år :) Cobbarna kan också se riktigt snygga ut, tycker ibland att vissa hjortar ser lite väl benrangliga ut och det är inte snyggt det heller speciellt om de är Väldigt höga :) #5 vilken söt liten filur i bakgrunden :)

Intehärutandär
10/30/13, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8 haha, ja Så skulle det ju vara. ☝️ Cobby har grannarna. Har tyvärr ingen bra bild. Kameran råkade dock gå av en gång, men den visare bara tjockisen, som äter upp all mat hemma - och har tröja. Så det är inte mycket till hjälp. Kan lägga upp en på Spike och hans brorsa bredvid varandra.

Intehärutandär
10/30/13, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag är inte säker på om hans bror är cobby, men alla andra är hjort inkl puffen. Och han är STOR. Grov och högre. Störst av alla. Tiken väger ju inte ens 4 kg.

Roxie
10/31/13, 9:58 PM
#12

Jag är lite osäker på vad våran puff-tös har för form.
Hon väger ju 7 kg! 😂
Ska kolla om jag lyckas hitta en vettig bild!

// Sofia

Roxie
10/31/13, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Någorlunda i alla fall!

// Sofia

Annons:
[_annaH]
11/1/13, 12:15 PM
#14

#13 Hur hög är hon? 🙂

Roxie
11/1/13, 12:25 PM
#15

Närmare 40cm skulle jag tro att hon är.

// Sofia

Betthina
11/12/13, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Jag tycker båda varianter har sin charm. För att sedan fortsätta, med risk för att vara partisk, så tycker jag personligen att hjorttyp är vackrare. Det är oftast de som går bäst hem i ringen också. 

Här är min lilla hjort ;)

http://thinisens.blogg.se

Cahira
11/13/13, 2:41 AM
#17

Så fina bilder allihop! :) Jag personligen hoppas jag blir med en hjort när det är dags för en fis. :) Men båda har sin charm naturligtvis och skulle inte bli ledsen om det blev en cob istället. :) 

Lär dröja många år, men den som väntar på något gott… :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Zipzee]
11/14/13, 4:02 AM
#18

Föredrar cobby, har en av varje :)

kruger
11/14/13, 7:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Vår lille nakenfis " Råttan"är en hjort och jag föredrar nog hjort framför cobby.

Ove-D
11/14/13, 8:29 PM
#20

Jag har alltid gillat lite grövre men hjortarna är stiliga/vackra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: