Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 3567 ggr
RedMonsters
2013-10-27 08:48

Frågor om CC

Är det mycket rädslor inom rasen? Vad är det för skillnad på hairless och puff?

Medarbetare på brukshundraser.

Annons:
[elmaek]
2013-10-27 12:08
#1

Rädslorna är olika från individ till individ. Det beror också på hur man formar sin hund genom hela valptiden och unghundstiden.

Molly var kaxig och älskade alla hundar, sedan vart hon påhoppad gång på gång av diverse hundar och skapade en rädsla vi fick arbeta mycket på tillsammans. Sen började hon på dagis och det var bästa terapin :) Hon älskar att vara på dagis och vi kan passera hundar ute på promenader bättre idag än för 4 månader sedan liksom.
Man får stärka sin hund rätt mycket helt enkelt från valp till vuxen, det är bästa tipset jag har och jag tror det är så med de flesta raser.

Hairless kan sakna mer tänder än puffen och hairless kan få mer finnar än puffen (såklart). Det jag har märkt med Molly är att hon får mer rivsår vid lek med andra hundar, hon har ju ingen päls som skyddar henne alls!
Det med tänderna anser jag är ett större problem under valptiden då dom ska byta tänder.. jag fick åka in så dom fick dra bort 2 tänder samt operera bort en trasig tand.. men efter tandbytar-perioden är det ju lugnt :) Molly kan gnaga på råa ben perfekt liksom.

[Tiara05]
2013-10-27 14:36
#2

Kinesen är ju inte världens lättaste hund direkt, men lägger man ned mycket tid på uppfostran så ska det nog ordna sig. Många beskriver rasen som nervösa med ostabilt psyke och även att ha en tendens till aggressivitet mot andra hundar. Om jag själv får beskriva med vad jag upplevt då jag haft tre st men nu bara två så kan jag hålla med till viss del. Alla tre har varit olika till sättet. Men de som de har gemensamt är att de skäller mycket. Inte förtjusta i andra hundar de inte känner. Tycker faktiskt att det är en aktiv ras, de orkar med långa promenader utan problem. Har även tagit två kullar för några år sedan på ena tiken och en av valparna vi sålt har kommit jätte långt inom agilityn, de åker runt i olika länder och tävlar tillomed:) Men ska man köpa en chinese crested är det viktigt att man hittar en seriös uppfödare som inte avlar på vad som helst eftersom det ändå är relativt vanligt att deras psyke inte är så bra. Men tror det blivit bättre med det de senaste åren :)

[Tiara05]
2013-10-27 14:36
#3

Kinesen är ju inte världens lättaste hund direkt, men lägger man ned mycket tid på uppfostran så ska det nog ordna sig. Många beskriver rasen som nervösa med ostabilt psyke och även att ha en tendens till aggressivitet mot andra hundar. Om jag själv får beskriva med vad jag upplevt då jag haft tre st men nu bara två så kan jag hålla med till viss del. Alla tre har varit olika till sättet. Men de som de har gemensamt är att de skäller mycket. Inte förtjusta i andra hundar de inte känner. Tycker faktiskt att det är en aktiv ras, de orkar med långa promenader utan problem. Har även tagit två kullar för några år sedan på ena tiken och en av valparna vi sålt har kommit jätte långt inom agilityn, de åker runt i olika länder och tävlar tillomed:) Men ska man köpa en chinese crested är det viktigt att man hittar en seriös uppfödare som inte avlar på vad som helst eftersom det ändå är relativt vanligt att deras psyke inte är så bra. Men tror det blivit bättre med det de senaste åren :)

Bjallstal
2013-10-27 15:01
#4

Som med alla andra hundar är det viktigt att man kollar psyket hos föräldrarna till valpen, och hur dem har det hos uppfödaren. Min puffpojke på fem månader är otroligt framåt och orädd mot andra hundar, lite mer bakåt när det gäller människor han inte känner, men har han träffat hon innan så är det lugnt. :) skulle nye kalla honom rädd men han är lite fundersam över dem :) Uppfostran är också mycket som med alla valpar, ut och träffa mycket folk och nya platser där dem nye varit innan. Annars är det en aktiv liten ras som är lätt att forma efter sig själva. Min går lätt tmmeslånga rundor i full fart, men samtidigt de dagar jag mår dåligt (har reumatism) så är han nöjd med kissrundor och lättare hjärngymnastik inomhus. Han älskar familje över allt annat och är mycket lätt att ha med att göra :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

RedMonsters
2013-10-27 15:10
#5

Tusen tack för era svar. Jag blev mycket klokare!

Har några fler frågor, som har uppkommit efter era suveräna svar.
Hur kan man se hur håriga föräldrarna är, om uppfödaren rakar?
Hur stort problem är tandhälsan?
Hur kan man veta att en uppfödare har bra hundar? Inom mina raser så MH och MT testas föräldrarna och tävlar. Där kan man se om föräldrarna är ljudkänsliga, skotträdda, koncentrationsförmågan, rädda för främlingar, leklusten, ja ni förstår. 
Är skotträdsla ett stort problem hos kineser?
Hur är det med könsaggressiviteten? 

Om ni har tips på bra uppfödare får ni mer än gärna skicka ett PM till mig. Jag är mest sugen på hairless.

Medarbetare på brukshundraser.

Bjallstal
2013-10-27 15:20
#6

Min uppfödare hade många hundar hemma när vi var där och hälsade på, alla var framåt och mycket trevliga trots att de aldrig träffat oss innan. Hos min uppfödare delade hon och hennes mamma på kenneln. Hennes mamma är sjukpensionär och har valparna hemma hos sig de första fyra veckorna, s de får lugn och ro, sedan flyttar dem till dottern och hennes familj på deras "gård" och bor med henne, hennes man och deras fyra barn tills dem hämtas. Vilket var jätte skönt, då jag har tre småsyskon(yngsta 6 år) och han älskar barn mer än något annat! Tar allt med ro, även om min lillasyster har fyra kompisar hemma, så vill han vara hos dem ;) Träffa föräldrarna och se hur dem har växt upp räckte gott och väl för mig. Puffärmar har generellt bättre tänder än de nakna, men det är jätte individuellt. Generellt kolla på ccclubs hemsida vilka uppfödare som finns där samt på skk, det är en bra grund. Jag hörde mig för lite D en väninna till familjen fött upp kineser tidigare, om hon hört något dåligt om den jag tänkte köpa från, vilket hon inte hade :) och jag är än så länga jätte nöjd, hon hjälpte mig att raka honom i huvudet en fredagseftermiddag direkt efter hennes jobb, fast hon hade egna som skulle fixas inför sofiero dagen efter, men nätet stress för det, utan hon mös lite och tog det lugnt i alla fall ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Bjallstal
2013-10-27 15:21
#7

Min är från kennel Proud Pony i Laholm och när jag i framtiden ska ha en till, ska den också vara därifrån :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Tiara05]
2013-10-27 15:41
#8

Jag anser att tandhälsan är individuell, våran äldsta har haft problem med sina tänder mycket, tandsten och att hörntänderna gått av lite, i februari i år fick hon dra ut 5 st tänder hos veterinären. Köper plaque off till dem som jag blandar i maten för att hålla en bra tandhälsa.

Det är svårt att se riktigt hur håriga föräldrarna är om de är rakade men lite kan man nog se, om föräldrarna har mycket crest och hår på tassar och svans så är nog kroppen lite mer hårig den också än om hunden hade lite crest och hår på tassar och svans.

När det gäller rädsla för skott och sånt så är jag säker på att det inte är någon större skillnad om det är en chinese crested eller en annan ras.

utav våra tre har en av dem varit rädd för fyrverkerier och åska men inte överdrivet rädd. De andra två har inte brytt sig ett dugg vid höga smällar :)

Har sett att många skriver att det är mycket med hudvård osv, men själv tycker jag inte att det alls är mycket. Hudlotion efter duschning och rakning, solkräm på sommaren om de ska vistas i solen annars tycker jag inte det är spec mkt angående huden. Vissa kan väl reagera på foder om det inte är bra med att få plitor och sånt :)

Intehärutandär
2013-10-27 18:05
#9

Är det mycket rädslor inom rasen? 

Det är väldigt indivuellt, min egna erfarenhet är att tikarna är räddare. Har mött tre arga nakenfisar - alla tikar, som morrade utan anledning. 

Vad är det för skillnad på hairless och puff?

Förutom pälsen, så tänderna. 

Hur kan man se hur håriga föräldrarna är, om uppfödaren rakar?

Det går inte att raka en puff ordentligt, så det syns. Då det gäller nakenfisarna så får man fråga, det syns också på valpfotonen (nyfödda). 

Hur stort problem är tandhälsan?

Inget större bekymmer om man anstränger sig tror jag. Borstar, använder plaque off osv. Att de har färre tänder ibland, har ingen betydelse. En hund kan leva utan tänder. (Fast tappar de framtänderna nere, så hänger tungan ut)

Hur kan man veta att en uppfödare har bra hundar? 

Även här gäller det att finna en bra uppfödare, som är ärlig. 

Är skotträdsla ett stort problem hos kineser?

Inget jag upplevt ännu och vi hade grannar som körde upp nyårsraketer på vår gård - 3 meter bort ! (idioter!)

Hur är det med könsaggressiviteten? 

Inte upplevt något här heller, men jag har ju ingen tik - de kan ju vara grinigare oavsett ras vad jag förstått. 

En släktings kennel Love Bites (Min är från en annan släkting)

Upp till toppen
Annons: