Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 1977 ggr
RedMonsters
2013-10-26 19:27

Passar en kines mig?

Hej!
Det är så att jag är har varit intresserad en CC i många år. Men valt att inte skaffa en då den tyvärr inte passade till det jag ville ha i en hund. Men jag har alltid gillat rasen riktigt mycket. 

Jag vill ha en hund som kan hänga med på min och mina hundars upptåg. Är en aktiv tränings och tävlingsmänniska. Vi är ute i skogen och går minst 2 timmar/dag. Tränar aktivt 6 dagar/v. Då är det spår, lydnad och uppletande som gäller. Joggar även 4 gånger/v. Oavsett väder. 

Jag kommer -inte- att tävla bruks med den. Det jag tänkte erbjuda är lite lydnadsträning och lägga något spår då och då, om intresset hos hunden finns. Dock inte på samma nivå som mina 2 tävlingshundar. Och kommer inte att lägga ner lika mycket tid på lydnad och spår med den. 
Istället tänkte jag satsa på freestyle med CCn. Med mål som tävling.
Då jag anser att alla hundar har ett behov av mental aktivering. Jag skulle dessutom heller aldrig klara av att enbart ha en hund till sällskap. Då intresset för hundträning och tävling är stort. 

Kan en CC klara det? Eller är det "för mycket" begärt?
Träningen kommer att utgå från hundens nivå. Och jag har inga SM ambitioner i freestyle, som jag har i brukset. Det är bara något jag vill göra för att aktivera hunden och för att ha kul!

Medarbetare på brukshundraser.

Annons:
RedMonsters
2013-10-26 22:45
#1

Kom igen, någon på det här forumet bör väl veta om en CC passar mig? 😃

Medarbetare på brukshundraser.

Bjallstal
2013-10-27 15:05
#2

Jag tror absolut en kines skulle palla trycket. Min valp på 5,5 månad hänger med min mamma och mig på långrundor med våra stora blandraser utan problem. När han var liten var det bara att bära honom när han blev trött och släppa ner honom när han ville springa igen. Enigt mig är det en mycket formbar ras som orkar så mycket som dess ägare vänjer dem vid. Alt handlar om kondition och styrka, låter man hunden bygga upp det så klar att dem orkar :) Problemet med cc:s är väl i så fall det kalla halvåret när dem ska kläs, i alla fall de nakna, bland luffarna är det individuellt hur mycket kläder som behövs. Min har bara Hurtta regnoverall när vi är ute vid dåligt väder just nu :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Intehärutandär
2013-10-27 17:55
#3

Jag svarade inne på Hundar nu.

MetalMii
2013-10-27 19:49
#4

Mina två tjejer skulle gärna hänga med dig vilken dag som helst.

Det man måste räkna med om man har nakna är att de inte vill frysa, så kläder passande väder är ett måste. Vi tar cykeln eller sparken till jobbet året runt, inga problem. -30 och hundarna kutar på som om det vore sommar i sina skor och tjocka dressar.

Platsliggning och agility i regn och rusk kan man nog glömma iom att man inte får ha kläder, men som sagt så länge de får kläder efter väder är det bara att köra på !

Cahira
2013-10-30 02:48
#5

Motionen hänger dom nog med på utan problem, men vad gäller arbetandet/will to please så tror jag det är enormt varierande individ till individ. Vissa jag mött har varit självständiga och stack iväg, och andra har varit plåstersvampar: hackihäl och öppen för alla förslag. Plåstersvamparna jag mött har varit pufftikar.

Tror du kan hitta rätt hund för det absolut! Naken eller puff. :) Tror mycket ligger i vad de är vana med från början. Om du kan nå tävling eller ej beror nog på individ men om det mest är för att ha kul så kör på!

Du har drömt om rasen länge, kör på! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: