Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 8079 ggr
emeliie-96
2013-10-19 18:08

Hudvård+ Allmänna saker att veta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hjälper min syster att hitta bra information om nakenhundar. Hon får hem sin lilla valp om 6 dagar och vi håller på att läsa på för fullt! Han är en blandras mellan chihuahua, shih tzu och någon nakenhund. (kommer inte riktigt ihåg vilken ras tyvärr) Men eftersom han är naken så tänkte jag att ni säkert kan svara på våra frågor, även fast han kanske inte har Chinese crested i sig.

Nu till frågorna!

Ska man smörja in hunden med någon salva?

Hur ofta ska man duscha hunden? 

Vilket är det bästa plagget på vintern? Antar en overall?

Och sen kan ni jätte gärna lämna massa tips till en nybörjare på nakenfisar!

Slänger in en liten bild på honom!

Annons:
Intehärutandär
2013-10-19 18:34
#1

Ska man smörja in hunden med någon salva?

Jag använder olivolja direkt efter duschen och så använder jag denna Olivlotion (Har bara provat handkrämen, som lotion än så länge) från Apoteket på torra delar av honom, den är suverän på både honom och mig.

Hur ofta ska man duscha hunden? 

1 gång i veckan och efter behov (om de kissar ner sig, så kan man tvätta fötter och mage bara). Jag 'scrubbar' honom också.

Vilket är det bästa plagget på vintern? Antar en overall?

Overall, men tänk på att kläderna inte ska ha hårda kanter som kan skava. En tunnare under kan behövas. Och ev skor. 

Samma gäller halsband, ett halsband med foder är ett måste.

[Nude]
2013-10-20 17:18
#2

#1

Snövit: Den olivlotion du använder innehåller dels parfym och dels är den för människor. Jag har lärt mig att vi inte bör använda sånt på våra hundar.

Det finns produkter som är anpassade för hundar. Själv använder jag en aloe vera-lotion, som passar oss båda.

I badet använder jag flytande galltvål som är en produkt helt fri från uttorkande substanser och annat. Den rekommenderas att tvätta både hästar och hundar med. Den är dessutom alldeles perfekt till mitt eget hår. 😃  http://galltval.se/

En stor flaska kostar 93-98 kr och späds ut så att kostnaden hamnar på ca 31-33 kr/flaska.

Intehärutandär
2013-10-20 17:41
#3

#2 Okej, han reagerar inte alls på den, tvärtom så blir hans hud så mjuk och fin. Men det är ju ingen daglig grej, utan vid behov.

[Nude]
2013-10-20 19:56
#4

P.S. På Facebook finns en grupp som heter AveraRosa. Där säljs den aloe vera-kräm som ägare till CCD rekommenderar.

Intehärutandär
2013-10-20 20:25
#5

#4 Kollar in det.

vanessagustavsson
2013-10-22 12:37
#6

De andra har nog svarat på det mesta som du frågat :) 

Förut använde jag apotekets barn olja efter bad men min fick typ plitor av den, så nu använder jag ist Barnängens salva som är oparfymerad och den är jätte bra för min vovve :) Finns att köpa på mataffärer. 

Jag tycker det ser ut som blandning med mexikansk nakenhund, kanske kan stämma?😃Suuper söt iaf!

Annons:
[Tiara05]
2013-10-22 13:16
#7

#2 måste bara fråga angående galltvålen, min mamma köpte hem en sån ej flytande som jag skulle använda till pudeln men luktade på den och det riktigt stack i näsan :-/ är den verkligen bra att använda på hundar?

emeliie-96
2013-10-22 13:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tack för alla svar och alla bra tips! :)

#6 Det kanske kan stämma! Men är inte dom relativt stora? Ja visst är han söt! Längtar så mycket tills jag får träffa lilla Hippo!  

Här är en till bild på honom! Han är ju inte speciellt stor asså 😃

vanessagustavsson
2013-10-23 14:22
#9

#8 Åh så fin!😃 Den rasen finns i 3 olika storlekar, liten 25-35 cm, mellan 35-45 cm och stor 45-60 cm :)

emeliie-96
2013-10-23 14:40
#10

Ja visst är han! 😃 Ja men då kanske det är den lilla storleken i honom! :)

[Nude]
2013-11-13 09:22
#11

#7
Jag är ledsen att jag inte sett din fråga tidigare.

Du ska späda den flytande galltvålen x 2. En dl galltvål och 2 dl vatten! Gå in på länken jag skrev, så hittar du om galltvål för både häst och hund.

Cahira
2013-11-14 01:13
#12

#7 Galltvål är gjord på galla vilket bryter ned fett så är inte så konstigt att det luktar starkt. Galla brukar ju inte lukta hallon direkt. :)

Men det är fullt naturligt så jodå det kan man använda på djur. :) Det bryter bara ned fett.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Zipzee]
2013-11-14 03:58
#13

Jag smörjer inte någon av mina hundar och badar inte i onödan. Mina får laxolja i maten - suverän hud/päls/trampdynor. Ofta tror jag att man tyvärr gör mer skada än nytta om man håller på och badar och smörjer. Det fåtal gånger någon av dem haft en torr fläck har jag smörjt med aloe vera som inte slaggar igen porerna. På vintern har jag overall och/eller täcke beroende på temperatur. När det är riktigt kall kan även skor och typ en mössa behövas.

Annons:
[_annaH]
2013-11-14 10:27
#14

#13 Jag tror nog mer att det är individuellt hur ofta man ska bada sin hund och smörja in dom. Badar jag inte min hund på en vecka så får han väldigt många finnar och pormaskar. Men jag smörjer inte in han då han är ganska hårig. Men på magen, under armhålorna och innelåren där han är naken kan jag smörja in han om han blir torr.

Fridaaaa
2013-11-14 19:53
#15

#8 De finns i olika storlekar mexikanarna, även små 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hildgrim
2013-11-14 20:31
#16

#8  #15 Precis dom kan vara så pass små som 25 cm höga bara. :)

Voli
2013-12-29 23:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag smörjer in med olivolja och socker (blandar till en massa) och masserar in, sköljer av tar perfymfri schampoo (barn) i huvudet där håret är hah=) Torkar sedan rent noga

Med vänliga hälsningar, Emmy Persson

www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..

-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!Blomma

[elmaek]
2013-12-30 11:23
#18

#17 Välkommen! Du hittade hit trots allt 🙂 Vad kul! 

I alla fall.. jag smörjer in med Aloe Vera Gel här hemma. Jag duschar Molly vid behov :) Hon är så smidigt i hyn så blir inte så ofta alls här hemma, men annars så rekommenderas det väl en gång i veckan om jag minns rätt. Ja, overall är att föredra vid kyligare dagar :) Jag brukar känna efter på kylan och gå därefter, ibland en kappa och ibland en overall!

vanessagustavsson
2014-01-03 16:35
#19

#17 men guu vad söt!!! 😍

Voli
2014-01-04 14:23
#20

#18 åh tack fina du ! :)

#17 Tack så hemskt mycket :D

Med vänliga hälsningar, Emmy Persson

www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..

-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!Blomma

Annons:
Djurälskaren87
2014-01-06 02:23
#21

ts hur är det med den lilla hunden?

emeliie-96
2014-01-06 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jo det är jättebra! 

I början var han jätte dålig i magen och bajsade löst flera gånger varje natt.. Så min syrra pratade med en veterinär och dom kom fram till att han hade obalans i magen så hon skulle prova ett foder som är typ för allergiska hundar (kommer inte ihåg vad det heter) och sen så ger hon honom någon slags activia för hundar som ger balans i magen :) Så nu mår han helt bra och har lagt på sig sina valpkilon :) 

En liten bild på lilla Hippo där han fick prova en bebis kofta, haha!

Djurälskaren87
2014-01-06 12:40
#23

meeen döör va sööt!:) rosa baby kofta med, haha

emeliie-96
2014-01-06 17:20
#24

Hehe ja han är så himla charmig våran lilla nakenfis! 😃

Betthina
2014-01-20 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Nu har jag inte läst de andra svaren så kan hända att jag upprepar mig men det skadar ju aldrig. Själv har jag bara haft nakna och har bra erfarenhet från dem så ska försöka svara så gott jag kan.

Ska man smörja in hunden med någon salva?
Innan dusch brukar jag smörja in huden med olivolja och efter dusch aloe vera samt Body Milk. 

Hur ofta ska man duscha hunden?
Väldigt olika. Mina har jag dushat när jag känner att huden är fet, kanske 1-2 gånger per månad förutom under vinterhalvåret då fettlagret bara är bra och då kan det dröja 2-3 månader mellan dusharna.

Vilket är det bästa plagget på vintern? Antar en overall?
Pjåka inte! detta gör många fel med de nakna. Jag klär min nakna om temperaturen sjunker under nollan och då bara med en vanlig tröja. Om det däremot börjar sjunka mot -10 då har jag fleeceoverall vilket är lagom. Viktigt att veta är att bara för att de skakar betyder inte att de fryser; de skakar för att de inte ska börja frysa eller att de har för mycket energi i kroppen som de måste göra sig av med på något sätt. 

Fler tips!
1. kineserna måste få jobba med huvudet och nosen. 
2. kineserna måste uppfostras som en stor hund (precis som alla andra småhundar), ingen gillar små bjäbbiga saker.
3. De behöver motionen! Cykling är ett bra tips:) jag kan cykla 5-10 mil i veckan utan problem, det gör bara gott.

det är de tips jag kommer på för tillfället:)
Lycka till med hunden

http://thinisens.blogg.se

Upp till toppen
Annons: