Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 4009 ggr
Spiritinthesky
2013-10-16 07:21

Kissar i sängen.

Alla tips om hur man får en tik på 4 månader att sluta kissa i sängen mottages tacksamt… Är för övrigt så gott som helt rumsren.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Intehärutandär
2013-10-16 10:44
#1

Gör den det för den är kissnödig, exalterad (i lek) eller ren pin kiv?

Vår kissade i sängen en hel del gånger i början, men det var mest för han hann inte ner på tidningen. I början var vi ut varje kvart-halvtimme har jag för mig.

[zippo92]
2013-10-16 10:52
#2

Min tik på 8 månader kissade massor av gånger i soffan/sängen på mattor, och det precis efter att vi hade kommit in från kissrundorna…Hon gör det fortfarande ibland, men jag vet inte varför…hon är ju inte kissnödig när hon gör det, och nu har vi tvingats byta alla mattor, soffor och min säng så allt är nytt, men fortfarande "måste" hon kissa där…

Spiritinthesky
2013-10-16 12:00
#3

#1 visst händer det att hon kissar under lek men det är förstår jag. Men tyvärr gör hon som 2, och kan direkt efter en promenad (där hon också kissat) hoppa upp och kissa i sängen. Jag och pojkvännen jobbar olika tider så hon är ute sista gången mellan 24-02 på natten och första vid 06.00. Där emellan måste vi faktiskt sova men kan vakna av att hon kissat i sängen.. :/ hon kissar inte onormalt mycket, men nästan bara i sängen.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Tiara05]
2013-10-16 14:49
#4

Det här med att kissa och hålla på tex precis efter promenad är så typiskt kineser. Rasen är ju väldigt för att skvätta och markera revir för övrigt också. Det är rätt svårt att få en kines HELT rumsen, speciellt de nakna.

När mina var yngre kissade de en hel del inne, tror de har svårt att hålla sig långa stunder. Nu är de 12 och 8 år och kissar aldrig inne.

De har heller aldrig kissat i sängen nångång här hemma.

Hos min mormor och morfar sprang den ena jämt upp och kissade i sängen.

har nu en storpudelvalp på 13 v och märker stor skillnad mellan raserna, inget skvättande och hon kan hålla sig mycket längre, hela natten tills vi vaknar. Hon är även bättre i psyket än kineserna.

Men svårt de där när de kissar i sängen, men enda lösningen tills vidare kanske våre att skaffa ett tikskydd

Intehärutandär
2013-10-16 16:52
#5

Jag har skaffat skvättskydd (bälte) till Spike (1 år) förra månaden. Och det är så skönt att veta att jag får ha stolben, skor, hörn m.m. rena. Och jag slipper skämmas då jag går bort för han kissar in något lämpligt. 

Så det är ett alternativ. Sätt på det i sängen bara, med ett trosskydd i - så det ändå känns obehagligt.

[Forest]
2013-10-20 18:54
#6

Är hunden helt frisk?  Kolla detta hos veterinären så att hon inte har något fel på sin blåsa/urinrör samt kolla så att hon inte har uvi. Att dom inte hålla sig hör till valp/unghundstiden man får helt enkelt gå ut snabbt som ögat på morgonen. Här bor jag bra och kan ta på mig morgonrock och jacka för att sen springa ut o låta dom kissa av sig för att sen göra mig klar för ta en promenad. 

Sen när är det hon kissar i sängen? Är det nattetid eller kanske när du vaknar? Är det när du vaknar så kan det vara för att hon blir så glad att du vaknar, hur länge sover du hur sent går du ut på kvällen? Jag gick upp redan kl 5 när Enja var liten valp för att sen gå in o sova till 7. På detta sätt slapp vi olyckor inne. 

Att skylla på att just kineser kissar inne tycker jag är lite fel när det handlar om så ung hund som är 4 mån gammal.

Annons:
Spiritinthesky
2013-10-20 21:36
#7

#6 som sagt kissar hon inte ovanligt mycket så har inga misstankar om att hon skulle vara sjuk på något sätt. Jag går ut sista gången runt midnatt och första gången strax efter sex. Hon har kissat både nattetid och under lek och stoj på dagen, men nu har jag i alla fall listat ut ett mönster vilket får mig att tro att det beror på att hon inte sover lika djupt. Bor för tillfället hemma hos mamma och här hemma kissar hon bara i mammas säng, och detta väldigt sällan. Det största problemet är när vi sover hos pojkvännen, där hon kissar nästan varje natt. Kan kanske bero på att det är en annorlunda miljö? Hon har lättare att vakna och därför kissar på natten? Antar att jag kommer få det jobbigt när vi nu flyttar till nya lägenheten om två veckor :))

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
imsuchadiva
2013-10-21 14:50
#11

Min tik köpte jag när hon var 11 månader. Någon gång i början kissade hon seriöst på sig när hon sov. När vi vaknade så låg hon i kisset, är tveksam till att hon skulle vakna, kissa i sängen och sen lägga sig där och sova. Det hände några gånger sen slutade hon. Jag har tyvärr ingen lösning på problemet då det försvann av sig själv för oss. Men att en kines, speciellt de nakna, ska vara svåra att få helt rumsrena tror jag inte ett skvatt på. Alla våra tre nakna är helt rumsrena.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Tiara05]
2013-10-21 22:18
#14

Men herregud, beror på hur man nu menar med att få rumsrena, många av dem är väldigt för att markera revir så som på stolsben gardiner med mera och just det är vanligt bland rasen och jo av min erfarenhet då jag även känner många andra med kineser så verkar det som att de nakna kan vara mer för det beteendet med att markera. Finns många kineser som är rumsrena och som inte lyfter på benet för att markera men långt ifrån alla. Mina tikar markerar inte revir hemma, men kan göra det om vi åker bort och hälsar på någon, dock inte jämt. Vet många som föder upp kineser och är tvungna att använda skvättakydd på sina hanar.

Spiritinthesky
2013-10-21 23:47
#15

#13 Att hon inte kissar ovanligt mycket, helt enkelt. 

Lustigt att sådana här diskussionsforum alltid vänder sig mot sjukdomar/skador innan beteende. Likadant på Ridsport, hästhoppning och NH. 

Förstår din poäng, men jag som känner min valp och har umgåtts med henne från start skulle helt klart märka om något var snett, och där ligger inte det här problemet.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[Forest]
2013-10-22 10:16
#16

15 det är skönt.  Jag tog upp detta eftersom jag vet flera valpar som klarat sin vetrinärbesiktning utan någon anmärkning alls, då har dom haft fel på blåsan eller något annat och det är lätt för en veterinär att missa se detta den korta stunden dom har med valpkullen. Då låter det mer som att hon helt enkelt inte kan hålla sig tätt. Det är förvisso inte helt ovanligt att hundar blir rumsrena först efter sin könsmognad.

Spiritinthesky
2013-10-22 11:33
#17

#16, ja kanske.. Känslan jag får är dock att nya sängar inte luktar Tosca och då kissar hon för att sedan vara i en miljö som luktar bekant. Men jag kanske är ute och cyklar ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Upp till toppen
Annons: