Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 4314 ggr
Roxie
2013-10-12 12:34

Löp och beteende

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja nu har våran lilla skrutta blivit stor! 7,5 månad gammal och första löpet började förra helgen och pågår för fullt.
Hon är i så gott som normal i beteendet, lite mer kelig inne, och lite extra dragig och nosig när vi är ute. Annars inget speciellt.

Hur beter sig era vovvar under löp? Märkte ni någon skillnad mognadsmässigt efter första löpet? Berätta!

// Sofia

Annons:
[zippo92]
2013-10-13 18:06
#1

Min tjej löpte första gången i augusti då hon va 5,5 månader…då blev hon lite mer grinig och sur, annars märkte vi inte mycket på beteendet…För 2 veckor sen drog hon igång IGEN, och nu är hon mer kelig, mer intresserad av andra hundar och drar mer på promenaderna.

Har aldrig haft en egen tik förut så det här med löp och sånt är helt nytt för mig, men inte hade jag räknat med att hon skulle löpa 2 gånger på 2 månader ;)

Roxie
2013-10-13 18:09
#2

Ojdå, haha. Ja det förväntar man ju sig inte direkt, även fast man vet att första löpet kan vara lite krångligt.

// Sofia

[zippo92]
2013-10-13 18:22
#3

Nej verkligen inte, jag hade hört av alla andra som hade tikar att de oftast drar igång när de är runt 7-9 månader, så när hon va fem månader bokade jag kastreringstid för min hanhund. 4 dagar före kastreringen drog hon igång med löpet, va 3 väldigt roliga veckor med en knäpp hanhund som "gråt" dygnet runt ;) Han är på nu också men inte fullt så mycket, förhoppningsvis blir det ordning med löpen i framtiden så det blir ca 2/år :)

FlutterShy
2013-11-17 20:05
#4

Ingen av våra cresteds har löpt än, den ena är snart 1 år och andra snart 2 år. Haha skönt att slippa ylande han-hundar i alla fall. 😊

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Fridaaaa
2013-11-17 20:53
#5

#4 Är hon 2 år borde hon ha löpt nu några gånger. Förmodligen har hon haft tyst löp.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Åva]
2013-11-17 22:45
#6

Min Nåva har också löpt två gånger nu, på första löpet. Känns ju minst sagt snopet, eller vad man ska säga? Trodde ju hon redan hade haft sitt första löp. :) Men hon verkar blöda mer nu. Det är alltså inom loppet av 2 månader här med, som hon löper för andra gången. 

Hon är mer dragig ute och ska kissa överallt, hela tiden. På lyktstolpar och träd,grästuvor etc. helst på alla som hon ser, när vi är ute och går. Om jag inte sa till henne,så skulle vi aldrig komma framåt. :) Det lustiga är även att när hon kissar, så kissar hon med ena bakbenet upp. Trodde bara hanar gjorde så? Och ja, jag ÄR säker - det är en tik hahah ;) Det har kommit nu med löpet. 

Sen är hon väldigt mycket mer gosig och "tvättar" ofta på mig. Eller ja, jag vet inte om hon tvättar, men hon slickar på mina armar och händer ofta, då när vi myser. 

Nåva är född i Februari i år. :)

Annons:
FlutterShy
2013-11-17 22:58
#7

#4 Hon borde ha gjort det, men det har hon inte. Vi har han-hundar så jag som ägare borde ju märkt om tiken löpte eller ej! ;) Vissa dröjer löpet bara lite längre för.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Fridaaaa
2013-11-18 08:01
#8

#7 Dock inte till 2 års ålder, skulle vara väldigt udda i så fall.
Jag tror personligen hon haft något löp 😉 Tyst löp, även fast ni har hanhundar. Annars låter det som att något är tokigt i mina ögon, småhundar dessutom brukar vara tidiga med löp🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
2013-11-18 09:52
#9

Min tik, visserligen är hon ingen kines men efter hennes första löp så blev hon mer mogen och "mammig", hon ska alltid komma och lägga sig i när man skäller på någon😉Hon blev lugnare dessutom.

Roxie
2013-11-18 11:47
#10

Jag kan ju uppdatera nu och berätta att hon blivit lugnare, mysigare och mycket mer kärleksfull. Vill gärna komma och pussas, mysa och prata! Fortfarande trotsig, men myyyycket lugnare :)

// Sofia

[elmaek]
2013-11-18 12:00
#11

Mollys första löp var i våras/början av sommaren… hon var sig själv helt enkelt :) Märkte inga förändringar alls faktiskt! Enda jag hoppas på är att hon ska kunna ta hand om sig själv lite bättre vid nästa löp.. mestadels så hon slipper trosorna då hon blir så nedstämd och låg av att ha dom på sig, från att vara världsglad till att bara ligga och deppa 😛 Så för hennes skull hoppas jag hon lär sig med tiden att hålla efter sig själv.. annars åker trosorna på utan tvekan!

FlutterShy
2013-11-20 21:41
#12

#8 Det är väldigt udda. Jag vet personligen att hon inte har det än. Hon är antingen steril eller så har hon bara inte fått det ännu. Jo vissa (dock ett mindre antal) hundar dröjer det för eller löper väldigt sällan. Det är inget som gör henne illa utan tvärtom, skönt att slippa löpen. Vi har vart hos veterinär och kollat upp det och så länge vi inte vill ha valpar så gör det inget om hon är steril/dröjer för. :)

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

Upp till toppen
Annons: