Annons:
Etikettkläder-tips-frågor
Läst 4397 ggr
Intehärutandär
2013-10-10 16:14

Kissiga kläder.

Åh, vad trött jag börjar bli (redan) på kissiga kläder, som stinker.

Hur gör Ni nu på höst/vinterhalvåret då nakenfisarna måste ha overaller på sig? Har Ni flera, som Ni kan tvätta - eller använder Ni samma?

Eller klipper Ni större hål på magen? 

Tänker mest på hanar då, misstänker att tikar inte har detta bekymmer?

Min hane ser väldigt akrobatiskt ut då han kissar och står med ena benen rakt upp i luften.

Tips?

Annons:
[Nude]
2013-10-11 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Hur gammal är han? Har han lärt sig att lyfta ordentligt på benet än?

Det svåra med CCD är deras ponnyformade kropp. Det djupa bröstet och den smala midjan gör att om ska det passa i rygglängd och bröstomfång blir ofta midjan för vid och de kissar på kanten.

Det var jobbigt innan jag fick ihop en garderob. Idag har jag 2 av varje plagg och dessutom använder jag Hurtta Ultimate vintertäcke. Det går ner över skinkor och lår och värmer gott.

Hurttas vattentäta fleeceoverall (se bild) har jag bara använt någon gång, men den sitter perfekt. Där beställer man enligt flera mått, inte bara S, M eller L.

Jag har lärt mig att kvalitet sitter bäst. Det kostar, men lönar sig i längden. Jag har köpt ett plagg i taget och kollat reor på nätet.

På facebook finns flera grupper för billiga begagnade hundprylar!
Begagnade hundsaker köp och sälj
Billiga hundsaker till riktigt låga priser
Vi fattiga hundägare Köper Byter Säljer Skänker

Intehärutandär
2013-10-11 11:57
#2

Han är 1 år. Lyfte benet samtidigt som han blev rumsren - i våras då han var 6-7 månader. Om det är rätt eller fel vet jag inte. Då han kissar så är bakbenen oftast i rak linje, Dvs det han står på rakt och det andra rakt upp i luften (det ser ut som att han ska stå på huvudet vilken sekund som helst). Om man jämför med grannhunden, så gör dem olika. Fast grannhunden är ju inte graciös. Han skuttar fram och har korta raka ben. Han mer sätter sig nästan, då han ska kissa. 

Precis så är det, midjan är oftast för vid, eller för lång i jämförelse med rygglängd. Jag tycker Spike ser ut som din - på bilden. Liten hjort? 

Jag tänkte investera i en Hurtta till vintern - eller jag kanske ska ha två? Täcke + overall? Den där overallen (bild) fick Spike som valp, men den var för liten (ägaren innan var chihuahua).

Tack för tipsen, ska kika upp det. Och har planerat ett besök på Djurmagasinet - där kan man ju prova plaggen på plats.

[_annaH]
2013-10-12 10:58
#3

Har inte haft det problemet ännu, han kissar dock ner hela tassarna när han står och kissar 😡 Så varje dag måste man tvätta hans tassar 10 ggr om dagen 😉 Vet inte hur han lyckas men… Han lyfter ibland så högt att han tappar balansen :P
Hurttas värmetäcke kan man torka av med tvättlapp eller så ifall han skulle kissa på den te.x. 

Men jag har flera kläder ifall det skulle bli så att han kissar ner, för då åker den direkt i maskin och sen får han ta en annan jacka/tröja så länge :)

Intehärutandär
2013-10-12 12:40
#4

#3 Det gjorde Spike förut med, innan han blev rumsren och en handfull "olyckor" hände utomhus i vintras. Då stannade han bara och kissade stående vanligt. 🙂 Man hann knappt med, utan fick jubla då man såg bevis av lite gul snö. 😃

Intehärutandär
2013-10-13 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Dagens Spik, inte så akrobatiskt - men när nöden säger "kissa på mattes pallkrage" så är det så. 🙂

kruger
2013-10-15 10:18
#6

# 5 Har samma problem som du😕 Min lille kille " Råttan" är också 1 år o kissar på sina framben varje gång han lyfter på benet , lyckas han inte ta av sig kläderna innan vi hinner ut så kissas dom ner med en gång o det är flera gånger på en ute runda… Bor på en gård så det är väl därför som det kissmarkeras femtielva ggr + att vi har en gammal tik också..

har aldrig haft hanhund förr o tyckte det skulle vara roligt o ha en för omväxlingsskull… men just nu önskar jag att han var en tik så jag slapp o ha en kamp med honom varje gång det blir duschen på benen 😭

Annons:
Intehärutandär
2013-10-15 10:55
#7

#6 

Vi har två hanar (& en tik) på min lilla gård med, så här skvättas utav sjutton. 😐 Men jag har köpt en blöja (midjebälte/skvättskydd) nu som han har inomhus - ska ha den på då vi är hos grannen - där hans kompis bor. Annars kissar de på samma staketbit 6-7 ggr/var. 

Hade en tik innan med, enda bekymmer jag hade var att hon var Papillon med lång päls - så man fick skölja rumpan efter rastnings-rundan ibland.

[Tiara05]
2013-10-15 19:31
#8

Har två tikar och har hänt flera gånger att den ena kissar på sitt framben, då mina tikar står upp med benet mot ett träd när de kissar dock inte alltid. De som är ännu mer störande är att speciellt den ena ofta råkar kissa ner den andras hår på huvudet.

Intehärutandär
2013-10-15 22:46
#9

#8 haha, ja det är inte kul. Det händer rätt ofta då vi tar grannens hanhund med ut. Fast Spike är ju lätt att skölja av hemma jämfört med grannens pudel-korsning.

Upp till toppen
Annons: