Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2442 ggr
vanessagustavsson
10/2/13, 1:56 PM

felaktigt veterinärintyg??

Var med min valp till veterinären idag för vaccination, passade på att fråga om hennes tänder för jag har tyckt att bettet såg fel ut. Och så var det, hörntänderna sitter fel. Men på veterinär intyget från hälsokontrollen vid 8 veckor är allt U.A.

Nu är hon bara 12 veckor men vi skulle hålla koll då tänderna kanske måste slipas ner senare när hon blir äldre. Men min fråga är om någon av er vet hur sjutton den veterinären kan ha missat det? Hon var även smal när jag köpte henne så revbenen syntes, hullet var också somsagt U.A.

Vet ni om det här med tänderna blir ett dolt fel? Vad skulle ni ha gjort? Jätte tacksam för svar!

Annons:
Roxie
10/3/13, 5:57 AM
#1

Men hon har väl mjölktänderna kvar? Det är ju möjligt att de permanenta tänderna kommer fram rätt. Har du pratat med uppfödaren? Det brukar vara det första man gör :)

// Sofia

Intehärutandär
10/3/13, 8:59 AM
#2

Står det att hon är undersökt?  

De kunde inte undersöka vår ordentligt vid 12 v, bara en snabbtitt så det står ;

Munhåla, tänder & svalg; Svalg, ej undersökt. UA.

vanessagustavsson
10/5/13, 7:14 PM
#3

#1 Jo fast veterinären trodde inte det men får hoppas på det! :)

#2 Jaha okej, nej det står undersökt.. Men ringde veterinären och hennes kommentar var att de inte va så noga :o 

Anledningen till att jag inte tar kontakt med uppfödaren är för att hon inte går att prata med, väldigt oseriös människa tyvärr. Det jag vart mest rädd över var om veterinären skulle kunna ha missat något mer ''fel'' som är värre än tänderna. Men jag ska åka till veterinären och göra en hälsokoll så jag vet! 

Undrade mest över hur man skulle gå till väga med veterinären för hon verkar somsagt slarvig, dåligt om hon gör såhär ofta så folk köper valpar för full pris med '' fel ''. Kan tillägga att hon och uppfödaren känner varandra så det känns lite skumt.

Anna Karlsson
10/6/13, 6:53 PM
#4

Du menar att hörntänderna går upp i gommen? Det är väldigt ovanligt med sk. inverted canines på vår ras så jag är övertygad om att de permanenta tänderna kommer på rätt plats. Det du kan göra för att ytterligare förbättra oddsen är att se till att de felplacerade mjölktänderna trillar så fort som möjligt. Börja vicka när du känner att de är lösa.
Min egenuppfödda har trånga hörntänder men jag är 100% säker på att det inte kommer vara fallet med de permanenta.

Ang veterinärintyget är det många veterinärer som bara skriver "valpbett" eller UA då valpens bett som 8v inte säger speciellt mycket. En del påpekar över och underbett. Jag brukar be min veterinär skriva minsta lilla sak eftersom jag inte orkar med sådnahär efterspel. Dock skulle jag aldrig sänka priset, möjligen betala tillbaka 15% (skk rekommendation vid t.ex krypt hane) om felet kvarstod vid 1års ålder.

Nej, inverteds går inte på dolda-fel försäkringen.

Ang uppfödarens seriositet är det kanske inte rätt plats att diskutera det här. Oavsett vad du må tycka om denna är det väl bättre att fråga källan? Får du inget svar vet du iaf att du försökte. Det verkar otroligt trist att tappa kontakten med uppfödaren redan 4 v efter hämtning av valpen.

"I was so open minded my brain fell out."

vanessagustavsson
10/6/13, 7:10 PM
#5

Somsagt får jag hoppas att dom växer ut bättre. Och nej tycker inte det är rätt plats att diskutera här därför jag inte gick in mer på varför osv. 

Någon som vet om det går att ta bort trådar? Jag har redan fått de svar jag behöver :)

Intehärutandär
10/6/13, 7:21 PM
#6

Maila den som har hand om gruppen eller Medarbetare, så fixar dem nog det. Vilka dem är vet jag icke, tror det står under "Om sajten" längst upp här. 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: