Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1611 ggr
Bjallstal
9/30/13, 1:36 PM

Träning, aktivering, kurser

Hittar ni på något speciellt med era kineser? Jag går grundlydnadskurs med min puffpojke på snart fem månader, och det går så himla bra. Vill testa att köra lite agility med honom nästa höst när han har åldern inne och har börjat lite smått själv här hemma med tunnel och balansgång på små stockar i skogen. :) Det är verkligen Roliga hundar att jobba med :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
[Zipzee]
9/30/13, 3:33 PM
#1

Agility, lydnad och viltspår i dagsläget. Så fort det kommer en kurs i rallylydnad ska jag gå med någon av vildarna. Vi kör också mycket klickerträning och lär in en hel del massa onödigt som att flina och nysa på kommando :)

[Nude]
10/1/13, 9:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I september började jag med Dogparkour och det passar oss väldigt bra. Varje promenad blir (om man så vill) en parkourträning, eftersom man använder sig av alla de hinder som erbjuds runtomkring. Faktum är också att med Dogparkour stärker man sin hunds självförtroende och det behöver iaf min hund.

Dogparkour är ett slags agility och helt gratis är det också. Det enda som behövs är en sele, belöningsgodis och vatten.

På "dogparkour swedens" hemsida får man lära sig vad det handlar om och på deras Facebooksida får man ta del av andras framgångar och man kan lägga upp egna bilder och diskutera inlärningstekniker m.m. http://dogparksthlm.nu/

På Facebook lägger de ut veckans utmaning. Sök på dogparkourswe så kommer ni dit.

Många städer har egna parkourgrupper som anordnar promenader via Facebook. Jag deltog en gång och sen vaknade mina egna parkourögon. Det finns roliga saker precis överallt och att gå med 10-12 hundar på parkourpromenad är häftigt. Det spelar ingen roll vilken relation hundarna har, de flyter förbi varandra som ingenting, fullt upptagna med sina uppgifter. SKITKUL och härligt när man har en hund som inte är helt bekväm med stora hundar och ända bara glider förbi en stor schäfer under parkouren.

Man kan vara på lekplatser, men varje kommun har olika regler för vad som gäller. Oftast får man vara där om hunden är kopplad. Kontakta er kommun först och fråga vad som gäller. I Varberg får vi lov att ha hundar på lekplatser, men jag väljer ändå att gå dit när det inte är fullt med barn.
….

På bilden gör Sylvester en bro mellan två stenblock. avståndet mellan blocken var ganska långt i förhållande till hans kropp, så jag blev jätteglad när han förstod vad jag ville och vågade. ❤️

[Nude]
10/1/13, 9:47 AM
#3

Bjallstall: Sorry, uppfattade först inte att din hund bara är 5 månader. Då ska man vara försiktig med hopp och annat för att inte belasta ligament och leder för mycket. Dogparkour är inte för valpar. 😉

Bjallstal
10/1/13, 12:13 PM
#4

Ingen fara, har två vuxna med som jag har börjat aktivera med, den lille följer gärna dem. :) dessutom lär han ju bli vuxen någon gång och det är alltid bra att ha tips inför det. Tycker det är roligt att se vad andra för med sina hundar med. Kan alltid öva lite på att gå upp på låga saker och balansera på stockar och sådant som inte belastar honom så mycket. Han är lite feg så försöker uppmuntra allt han gör utan att jag ber honom om det :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Zipzee]
10/1/13, 1:25 PM
#5

#2 Dogparkour ser så himla kul ut! Det ska vi prova så smått, men jag behöver nog läsa in mig lite mer på det innan jag gör några mer seriösa övningar. Balansera på en sten känns lagom för oss just nu :P

Upp till toppen
Annons: