Annons:
Etikettomplaceringar
Läst 1751 ggr
hellstrm
9/27/13, 5:06 PM

Ska ta över en omplacering!

Hejsan! Jag ska ta över en sjuårig puffhane till veckan, har haft hund i hela mitt liv, men har då haft dom sedan valpstadiet, & har aldrig ägt en kines. Men har varit intresserad av dom och kikat ett tag. Någon som har tips eller annat att komma med som man ska tänka på när man tar över en omplacering? Sen får ni gärna visa bilder på era kineser och berätta lite om dom! Tack på förhand :-)

Annons:
Cahira
9/28/13, 12:18 AM
#1

1. Ge hunden tid att bo in sig, det är en stor omställning så gör det inte speciellt överväldigande och liknande i början. Gör dig positiv men kväv inte hunden utan ge den tid att utforska och komma till dig i sin egna takt. 

2. Om du ska byta namn men inte bestämt namn än, kalla hunden vovven, sötnos och andra smeknamn medans. Har du bestämt namn så var konsekvent med att använda det nya namnet och lockas inte att använda gamla namnet. De lär sig fort att det är dom dom menar när du gör det ljudet (säger namnet). 

3. Tålamod! Då omplaceringar uppfostrats annorlunda så tar det ett tag att forma hunden som du vill den ska vara.

Är den nedklippt eller fullpälsad? Ska du ha den nedklippt eller fullpälsad? Man lär sig klippa själv men vad gäller hålla fullpälsad så krävs det lite kunskap om schampon och andra knep. :) 

Jag rekommenderar även att du jobbar in tandborstning med då småhundar ofta har problem med tänderna. Hundtandborste eller mjuk barntandborste och hundtandkräm. :) 

Kolla runt på forumet efter halsband som inte sliter på pälsen. Lycka till! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bjallstal
9/28/13, 4:37 PM
#2

Halsbandsmässigt är rundsydda halvstryp bra enligt min uppfödare, och än så länge (min är 5mån) så har han inget slitage på pälsen :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

MaaariaS
10/2/13, 7:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har en omplacering hemma kines/papillon som nu är 10 år som inte mådde så bra alls när han om hit.Det tog flera år innan han blev någorlunda normal.Första året gick åt till att få han att äta, sova ordentligt,sluta göra sina behov inne,lära sej att slappna av och bara ligga still och göra ingenting(väldigt viktigt)sluta vara rädd för allt mm.

Nu är han glad,älskar människor stora som små och är som kineser är mest, galna, hihi.

När en kines mår bra så är det den bästa rasen i världen ❤️

Ett tips jag kan ge om en omplacering så är det älska dom och var väldigt mjuk i hantering och i uppfostring.

Lycka till med din nya familjemedlem!!

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Upp till toppen
Annons: