Annons:
Etikettccd-snack-övrigt
Läst 2109 ggr
Salome
2013-09-24 22:20

Ett jobbigt veterinärbesök!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min stackars lilla kines skadade benet, min sambo råkade kliva på tösen. Vi åkte in till Domsjö Vetrinärpraktik i örnsköldsvik. Dom sträckte lite i knäleden, tryckte på ryggraden. Dom märkte att hon hade ont i höften och när hon gick höll hon upp benet MEN dom röntgade henne inte ens. Vi fick åka hem med smärtstillande och blev tillsagd att hon skulle vila i 14 dagar. 

Efter en vecka ringde vi upp dem igen för det blev inte bättre och hon hade fortfarande jätteont. Dom gav oss en ny tid. 

Den här gången skulle hon få röntgas. Dom kom in och gav henne avslappnande  och så fick vi sitta i mörkret tills hon hade somnat. När de kom tillbaks sa jag att hon inte ville somna. Men dom körde på ändå, hon ville inte ligga still och hon hade väldigt ont när de drog i benen för att få en bild. Resultatet blev mycket dåliga bilder.

Vi fick sitta kvar i det mörka rummet medans de kollade på bilderna. efter en bra stund kom veterinären in med en ledsen min och sa att anledningen till att hon har ont och haltar inte hade med olyckan att göra utan hon verkar ha Legg Pethes. Dom sa att hennes höft nästan såg uppäten ut. Vi gick ut och kollade på röntgenplåtarna och eftersom att vi inte har läst hundanatomi så har vi ingen aning om hur det ska se ut, men vi tog en bild på plåtarna med mobilen. 
Veterinären sa att vi skulle få en tid i sundsvall för undersökning och operation.

När vi kom hem så kollade vi upp allt om legg perthes och blev jätteoroliga, vi blev så ledsen för att vi skulle behöva ringa upp våran uppfödare och berätta att någon av deras hundar bär på generna för Legg pethes. Och när vi berättade det för henne blev hon såklart jätteolycklig och började oroa sig för hur hon skulle behöva ringa upp alla valpköpare.

När vi kom till Sundsvall blev vi genast varmt omhändertagna. och vi fick komma in på ett rum med en djurvårdare(kanske det heter?) som kollade igenom hunden noggrant. Jag tog upp mobilen och visade bilden på röntgenplåten som togs i domsjö. Hon sa direkt "Men… Det där ser ju brutet ut.". Vi fick komma in till deras röntgenrum och dom gav henne narkos, och som förra gången ville hon inte somna av det, men den här gången gav dom henne en liten extrados så hon tillslut somnade sött. Sen gick det snabbt och enkelt att ta bilder. 

Efter att veterinärerna kollat på bilden kom dom in till oss och berättade att benet var brutet uppe vid höften. Och att det inte fanns några tecken på sjukdomen Legg Pethes som dom i domsjö hade påstått att det var. Det blev operation omedelbart. 

Min stackars lilla valp på 4½ månad fick lov att gå med en bruten höftled i 2 veckor innan hon fick riktig hjälp.

Annons:
[Nude]
2013-09-25 09:41
#1

😕Jag känner med Er och er lilla sötnos. Hemskt när det händer olyckor och bedrövligt att behöva råka ut för en sådan nonchalant behandling när olyckan varit framme. Jag förmodar att ni inte kommer att besöka den mottagningen fler ggr.

Salome
2013-09-26 21:29
#2

Nej, dit går vi aldrig igen och inte heller vänner och bekanta med vänner. Och jag hoppas att fler ifrån övik ser det här. att tillägga är att jag har hört mycket dåligt om dem efter det här.

Salome
2013-09-26 21:30
#3

vänner ocj bekanta med djur* skulle det stå haha!

Upp till toppen
Annons: