Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2179 ggr
elin_tilly
2013-09-22 21:52

Byta foder och finnar!

Hej jag har en fyra månaders naken pojke som heter Algot som har problem med sin hud, han har massor med vita pormaskar på hela ryggen och på vissa ställen på kroppen som på halsen, ryggen och på bakbenen har det kommit större finnar där vissa ser ut som plidor och andra blir jätte stora innebrännare som kliar och gör ont.

Jag badar honom varannan dag med VetriDerm.

Jag har läst lite inlägg om att det kan vara fodret som orsakar finnarna. Algot har ätit Royal Canin Mini Junior både hoss uppfödaren ProudPony och hoss mig. 

Algot är dessotom min första hund och första CCD så jag behöver råd, tipps och ideer från andra som också har eller haft samma problem som Algot har.

Läste på ett inlägg om färskmat? Funkar det presis som torrfoder? Ska man ge det tre gånger om dagen (så många gånger äter Algot just nu)?

Behöver nog hjälp innan jag går och köper nytt foder!!

Elin & Algot

Annons:
[Nude]
2013-09-23 17:37
#1

På Facebook finns en Chinese Crested Group som precis tagit upp problemet.

KONTENTAN BLEV: Aloe Vera Gel i maten och Aloe Propolis Creme på kroppen  och Pyoderm (klorhexidinshampoo) vid bad.

Maten hade tydligen ingen jättestor betydelse för detta, men självklart ska vi ge våra djur det foder vi själva anser vara bra. Själv ger jag Sylvester Eukanuba Sensitive Skin som är baserat på fisk- och äggprotein (omega3) och dessutom får han Viacutan (extra omega3) varje morgon. Vi var på vaccination här om dagen och veterinären förundrades över hans fantastiskt mjuka hud.

……………………….

Jag kopierar också in vad ägaren skrev:

"Att man aldrig ska klämma!
Att bölder ska man vara mkt uppmärksam på. Det kan tyda på pyodermi.
Att pormaskar försvinner av PyoDerm.
Att om man petar ut pormaskar kommer det gärna tillbaka ändå.
Att man inte ska röra plitor, millier mm.

Eftersom problemet var djup pyodermi hade inget av alla tips funkat,
-men mot just pormaskar funkade PyoDerm. Hon blev helt ren.
AloeVeraGel är också en höjdare."

Det vinnande tipset var alltså detta: "Aloe Vera Gel i maten varje morgon. /…/ Vid behov kör jag Pyoderm (exempelvis vid löp). Jag smörjer hunden morgon och kväll med Aloe Propolis Creme."

[Nude]
2013-09-23 17:41
#2

P.S. Ägaren hade gjort en tävling av det. Vinnande bidrag fick ett koppel och det bara vällde in tips. Hon prövade så gott som alla och Aloe Vera och Pyoderm var det som gav resultat.

LYCKA TILL! ❤️

Upp till toppen
Annons: