Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 2424 ggr
Tallullah
2013-09-05 20:53

True hairless hane søkes till avel

Hej!

Nu är det dags att børja leta efter en hane åt min tik. Rita är två år och är en true hairless kines. Hon är reggad i SKK. Hon kommer att bli kollad før patella lux och øgonlyst innan parning. Hon har PLL fria føräldrar.

Hanen jag søker får inte bo før langt undan och hälst i Värmland. Han får inte vara før stor och även han måste vara kollad før patella lux och øgonlyst samt PLL clear. Gärna en spottad hane. Temperamentet är viktigt och han får ej vara agressiv. Løp ventas desember/januari.

Jag letar inte efter en utställnings stjärna,det viktigaste är att JAG tycker om honom och att han är 100%frisk.

Vid interesse pma mig

Annons:
Tallullah
2013-09-30 15:53
#1

Ingen??:(

OneSound
2013-10-05 12:05
#2

Ska man inte korsa hårlös med puff? :o Eller har jag fått något om bakfoten?

Aut viam inveniam aut faciam

Fridaaaa
2013-10-05 12:40
#3

#2 Jo det är just det man ska.🙂
Man får inte korsa naken med naken om inte den nakna har grad 5. (pratat med skk och chinsescrestedklubb), sedan juli i år tror jag det var som det gällde 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OneSound
2013-10-05 12:45
#4

#3 Tänkte väl.. Tack :)

Därför det inte fått nå svar här.

Aut viam inveniam aut faciam

RexMatte
2013-10-06 16:07
#5

#3 Jag tror du fått något om bakfoten? Du får visst para naken med naken oavsett "hårighetsgrad", vem på SKK och vem i CCClub har du pratat med?

Anna Karlsson
2013-10-06 16:13
#6

Självklart får du para naket med naket oavsett hårighetsgrad! På samma sätt som du får para puff med puff eller naket med puff. Det finns INGA restriktioner ang detta. På vilket sätt skulle det inverka hur naken en individ är? Urdumt!
/Anna, kennel Burlesque.

"I was so open minded my brain fell out."

Annons:
OneSound
2013-10-06 16:17
#7

#6
Jaså? :o Vad jag har hört är iallafall att det ökar risken för sjukdomar som tandlossning m.m. Detta stämmer då inte?

Aut viam inveniam aut faciam

Anna Karlsson
2013-10-06 16:24
#8

Nej det stämmer inte. Jag skulle gärna ha namnen på de Frida pratat med i rasklubben och på Skk. Att sprida sådana dumheter är inget vår ras behöver.

"I was so open minded my brain fell out."

Fridaaaa
2013-10-06 18:18
#9

#6 Inte jag personligen som pratat med något, utan svärmor som gjort det, så har inga namn och hade ändå inte hängt ut någon person i ett forum, inte snällt.

Grejen är att det blir missbildade ungar som dör i modern. Finns flera sajter på nätet att läsa om det på. Var ev något annat med, kom ej ihåg helt.

#5 Har inte fått något om bakfoten, berättat det jag har fått veta, inte samma sak….

Förmedlar som sagt bara det de har sagt inget annat…
Om man inte kan lita på dem, vilka ska man då kunna lita på? 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna Karlsson
2013-10-06 18:32
#10

Att kunna hänvisa till källa är inte samma sak som att hänga ut någon. Är man avelsråd (jag antar att det är de man vänt sig till) i en rasklubb eller på SKK så får man stå för sina ord.

Nej det blir inga missbildade valpar, dock återbildas dessa foster med dubbelt nakenanlag väldigt tidigt i dräktigheten. Statistik visar att detta sker så pass tidigt att andra foster kan ta dess plats. Detta kan man se då kullstorleken för naken + naken kombinationer inte är mindre.
Här kan du läsa på mer: http://www.crestednetwork.se/text1_35.html
Det föds alltså ALDRIG valpar med dubbelt nakenanlag, varken missbildade eller "normala".

Sen undrar jag fortfarande på vilket sätt det skulle göra skillnad om den nakna är väldigt hårig? Den fortfarande en naken med SAMMA gen för nakenhet som den väldigt nakna. Alltså den gen som är semi letal. Det spelar ingen roll hur mycket hår en naken har, den blir aldrig en puff.

Det kan tyckas att jag är otrevlig men jag förstår verkligen inte varför man lägger fram info man inte vet är korrekt. Det här är rena dumheter, dumheter vår ras som redan är hårt granskad INTE har råd med.

"I was so open minded my brain fell out."

Fridaaaa
2013-10-06 18:38
#11

#10 Skrev ingenting om att det förs missbildade ungar heller, det var det jag syftade på att de återbildas, men kom inte på rätta ordet.

Jag lägger fram fakta jag fått av källor som ska vara pålitliga. Inget annat. Du som har förutfattade meningar nu. Klart att man litar på att faktan är korrekt när infon kommer från personer som ska kunna det, eller hur? Det är inte mig då ska hålla på så mot, jag har inte varit otrevlig eller gjort något fel. Du kan ju framföra saker lite trevligare.

Då kan ingen lägga fram någon fakta de fått från olika ställen, för man vet aldrig var som är korrekt eller ej i så fall, precis samma sak.

Inte mitt fel i alla fall, fått info från källor som ska uppge rätt, så dem som gjort fel helt enkelt, inte vi.

Men sak samma, nu har du skrivit rätt. Hoppas inte de andra ger fel fakta i framtiden.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Intehärutandär
2013-10-06 18:56
#12

Min Spike har naken mamma och pappa (rätt lika varandra) som jag visat här. Det blev en kull om 5, som jag tycker är lagom. Inga är sjuka, alla friska glada och tillgivna. 

Hade Spike varit äldre, så kunde jag tänkt på parning, men det är inte aktuellt förrens han är 3 år ca och jag hunnit läsa på mer om sådant.

Anna Karlsson
2013-10-06 18:59
#13

Du skrev missbildade, jag kan inte gissa vad du menar.

Jag önskar fortfarande veta vem eller vilka som givit denna informationen. Det går bra att skicka det i PM. Men självklart kan inte denna typ av felaktig information få fortsätta spridas av personer på förtroende poster!

Självklart kan man posta länkar och saker man har läst/hört, men man måste ALLTID i alla situationer vara källkritisk och är man osäker kanske man ska välja att låta bli att svara alternativ göra om sitt påstående till en fråga.

"I was so open minded my brain fell out."

Annons:
Fridaaaa
2013-10-06 19:02
#14

#13 Skrev ju att de för i modern, trodde det framgick att de inte föddes då, och som jag skrev, kom helt enkelt inte på ordet "tillbakabildas" när jag skrev.

Vore bra om du skrev med vem du talarmed, underlättar massor 😉

Har du läst vad jag skrivit? Känns inte som det, då jag redan sagt att jag inte har några namn.
Jag såg inget osäkert med att skriva ut det, just eftersom det kom från de som ska kunna det, som sagt då kan man ju inte skriva ut något alls, om man ska tänka så heller…

Men har sagt mitt ang det, det jag vet, kan inte säga mer ang det.
Vill inte förstöra tråden mer heller, så får fortsätta via PM om någon vill fortsätta diskussionen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna Karlsson
2013-10-06 19:16
#15

Men om du inte vet vem på SKK eller rasklubben som sa detta så har du ju heller ingen källa?! Hörsägen alltså.
Du nämnde din svärmor, be henne om namnen eller att hon själv kontaktar dem och ber om en förklaring…

"I was so open minded my brain fell out."

Tallullah
2013-10-06 19:55
#16

Ja detta blev ju en interessant diskussjon:)

Jag skrev inte i mitt inlägg vad sorts hane jag søker..men jag søker en true hairless…och jag håller givetvis med att man får para med vilken variant man vill. Alt annat är nonsens. Jag parar alltid med nakent..aldrig med puff. Inte før att jag inte gillar puffar,men før att jag vill ha fläst møjligt nakna valpar. Det är det nakna som är unikt på rasen,och det vill jag bibehålla.

OneSound
2013-10-08 13:00
#17

#16 I din rubrik står det "True hairless hane sökes till avel". Så jo, det skrev du.

Ursäkta att jag startade sådan diskussion för övrigt, tycker bara Chinese crested är en intressant ras och funderade lite :)

Aut viam inveniam aut faciam

Upp till toppen
Annons: