Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 4760 ggr
fladdy
2013-08-11 23:51

Allergi

Undrar hur det funkar med er som har allergi?

Vad jag förstår finns det såkallade "puffar" och kinesisk nakenhund, rätta mig gärna om jag har fel, vad är det för skillnad? Jag ser bara att "puffar" har mer päls en nakenhunden, men är puffen också allergivänlig i så fall?

aaaaaaaaaaaangelina

Annons:
Roxie
2013-08-12 00:10
#1

Ja puffen är allergivänlig. Min sambo är allergisk mot hundar och katter men känner inte av våran puff alls :)

// Sofia

Erika89
2013-08-12 15:38
#2

Puffar är också allergivänliga.
Min sambo är allergisk men klarar våran puff bra så länge jag badar henne två gånger i månaden (minst).
Han klarar av de flesta hundar som inte fäller, då de är allergivänliga. :)

fladdy
2013-08-12 23:25
#3

Okej, då vet jag 🙂

aaaaaaaaaaaangelina

Nillau
2013-08-14 22:50
#4

Puffen är en kinesisk nakenhund. Rasen har olika behåringsgrader, allt från naken och lite hår till mycket och då kallas den puff. I samma kull kan det födas både puffar och nakna. Vi har en kinesisk nakenhund som har lite hår på huvud och tassar. 3 stycken i familjen är väldigt allergiska mot pälsdjur, men honom känner vi ej av. Men det där med allergi är komplicerat och framförallt individuellt. Vi hade tidigare en pudel som sägs vara allergivänliga men en utav oss kände av honom lite.

fladdy
2013-08-18 20:44
#5

Jaha, då förstår jag.

Vi har en Yorkshireterrier här hemma men henne känner ingen av. Så vi ska ev. testa med en puff. :)

aaaaaaaaaaaangelina

Banankaka320
2013-08-19 18:31
#6

Läste en artikel på härliga hund tror jag och där stod det att de inte finns allergivänliga hundar utan allergivänliga individer. Men jag själv reagerar bättre på "allergivänliga" raser!:)


Annons:
fladdy
2013-08-19 23:15
#7

#6 jaså, ja så är det kanske? låter rimligt iaf :)

aaaaaaaaaaaangelina

Nillau
2013-08-20 23:42
#8

Ja, det var bra uttryckt. Allergivänliga individer. 😄 Jag är sugen på en till hund och funderar på en yorkshireterrier alternativt en till kinesisk nakenhund.

fladdy
2013-08-22 13:31
#9

Ja, yorkshireterriers är helt underbara, dock inga "mindre barn hundar".

Vi kommer nog ha många hundar, vill helst ha omplaceringar, men vår lilla voffa ska få bebisar lite längre fram - lite OT haha men jag stoppar där.

Om du inte har små barn så skulle jag nog rekommendera yorkie. 🙂

Edit: Menar nu inte att folk med små barn ska undvika yorkies. Man kan ju självklart ha regler!😉

aaaaaaaaaaaangelina

Visper
2013-08-26 00:13
#10

Allergiska släktingar hälsade på häromkvällen. Plötsligt sa den ena:Är de där hundarna allergivänliga? Jag märker ingenting. Den ena puffen nybadad den andra på tur! Så det verkar ju positivt. Varken Yorkar eller puffar fäller dvs kanske det viktigaste!

Upp till toppen
Annons: