Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 8729 ggr
[zippo92]
2013-08-04 18:27

HJÄLP! finnar

Har en tjej på 6 månader här som har fått MASSOR med finnar i nacken, "i" cresten. Nu snackar vi inte 3-4 stycken, utan, nu överdriver jag inte för det är nog 40-50 st bara i nacken…det finns inte en enda hudbit som är fri från finnar….detta kliar ju nått enormt så hon har rivit isönder allt och nu är det infekterat och varigt….hur, ursäkta orden, fan gör jag?! Har aldrig haft kines, så detta är första gången jag har en hund med finnar, och det gör så himla ont i mig att se hur hon lider av detta :( Snälla hjälp mig, och främst, hjälp Alice!

Kan det ha med löp att göra? eller fodret? Hade VoH, men va tvungen att byta då hennes mage inte funkade på det och i ren panik efter nytt foder blev det ica's som vi bytte till, då hon inte hade bajsat på flera dagar, vt att detta inte är det bästra fodret, men det är det enda jag kommer åt då vi bor mitt ute i skogen…tips på bra foder vi kan byta till som är snällt mot huden? får gärna finnas på animail.com…

Nån speciell peeling? Svårt att peela i cresten kanske…? Bada mer? hon badas en gång i veckan, ska jag göra det oftare? Har nått bakteriedödande schampoo från apoteket som vi använder…

Hoppas någon har nått tips som hjälper oss <3

Annons:
[Wildfires_]
2013-08-04 20:34
#1

Jag skulle gissa på att det är en reaktion på det nya fodret hon får! Jag har en nakenhane på snart två år som hade liknande problem i början när han kom till oss. Kan nämna att han kom till mig och min sambo som omplaceringshund och var då runt 7 månader och förra ägaren hade inte tagit hand om han som man skulle helt enkelt. Han hade enbart fått torrfoder, tror det var eukanuba sensitive skin om jag minns rätt. Han hade stora infekterade finnar och massor av pormaskar över hela kroppen.. såg förjävlig ut på ren svenska och hade såklart ont för man fick knappt röra vid honom. Vi bytte snabbt till VoH då vi fått det rekomenderat och körde på den med lax och gör det fortfarande. Kan nämna att han var också väldigt mager och mådde inte alls bra stackaren. Jag fick rådet att bada honom endast 1 gång i veckan och börja använda clerasil mot finnarna. Duschade honom först och smörjde sen in honom med helt vanlig clerasil (den med pump) och lär det verka i några minuter, sköljde av och upprepade 1 gång till. Använde också ett neutralt och doftfritt spray-schampoo i crest och på resten av kroppen, minns nu inte namnet, igenomskinlig sprayflaska och finns bl a köpa på Ullared. Efter några månader med detta så blev han allt bättre och nu är han i stort sett fri ifrån både finnar och pormaskar. Nu har jag inte ägt kines så länge och är medveten om att alla hundar är olika och är känsliga mot olika saker så man ska självklart vara försiktig. Jag vet att det även ska finnas en alovera gel som man kan smörja med efter bad som återfuktar och ser till att det inte kommer in skit i porerna igen. Observera att jag bara gissar men jag tror inte att det skulle skada att testa med clerasil ett tag och försöka sluta helt med den maten ni ger nu. För det kan mkt väl vara så att hon reagerar på fodret. Men hoppas mina råd hjälper dig och din hund för det är verkligen inte roligt när ens hund har ont. Been there, done that and never ever again!

Roxie
2013-08-04 20:35
#2

Om det är infekterat och varigt, så hade jag uppsökt veterinär då det troligen behövs behandling. Sen kanske en tratt hade varit bra för att undvika att hon kliar ännu mer och orsakar ytterligare skada.
Fodret kan säkert vara en del av boven, men hon börjar ju som du säger även närma sig första löpet så det är nog lite kaos med hormonerna också.
Men jag tycker att du ska gå till veterinär, så får du säkert tips på foder också.

// Sofia

[Wildfires_]
2013-08-04 20:40
#3

#2 Dum jag känner mig, missade att det blivit infekterat! :/ Håller självklart med Roxie i allt hen skrivit, uppsök veterinär och försök testa med tratt för det kan som sagt hjälpa mot att hon inte kliar upp sig ännu mer! + byta foder är nog det viktigaste, för det lutar mkt åt att hon inte tål fodret! 

Nu har jag dock inte erfarenhet av tikar och första löp.. men håller med där också om att det kan vara hormonerna. Som sagt hoppas jag att det löser sig för er!

[zippo92]
2013-08-04 21:53
#4

Ja, vi misstänker att hon drog igång med löpet igår…syns inget blod men hon är lite svullen och tvättar sig mycket runt könet och vår hanhund är totalt galen här hemma så nog är det löp alltid…vi ska in oc prata med veterinär imorn och antaglogen köpa clearsil och nytt foder…vi använder redan aloe veragel :) vad för foder tror ni vi kan införskaffa? Vi har haft VoH ett tag men det funkade inte alls på henne, hon blev totalförstoppad trots olja, ägg och fiberhusk i maten…vi såg att pro plan hade ett foder för valp som va för känlig hud, några erfarenheter av det?

sissi82
2013-08-05 07:11
#5

min såg ut så ngn månad innan första löpet. men nu efter är det mkt bättre

[elmaek]
2013-08-05 09:18
#6

Kan hon inte ha VoH så tycker jag du ska köpa Acana, The Taste Of Wild eller Orijen. INGET FODER MED SPANNMÅL. Spannmål ger klåda och utslag hos CCD om man har otur. De foder jag rabblade upp kostar men det är det värt.

Molly hade vita bölder i nacken av Royal Canin, bytte till Acana vid 6 månaders åldern och allt vart så mycket bättre. Klådan försvann, de vita bölderna försvann och hon vart mycket, mycket bättre i sinnet. Men var ändå inte nöjd så det fick bli VoH och jag kommer aldrig byta, helt enkelt. Molly är piggare och alertare nu än när hon var valp.

Fodret gör så otroligt mycket mot våra CCD. Man kan inte tro det men så är det. CCD har ingen päls som skyddar (talar om den nakna) och är MYCKET känsligare för allt. Dom har som sagt ingen som helst päls som skyddar och det förklarar rätt mycket.
BRA foder (utan spannmål helst, vissa klarar sig bra på spannmålsbaserat foder dock men inte alla) är GRUNDEN för sund och frisk hud. Sen efter det kan man fortsätta testa sig fram för vad som passar just sin hund.

Aloe Vera Gel med så hög procent Aloe Vera som möjligt är otroligt bra produkter att smörja in när man vill återfukta huden. T.ex när hunden är torr, har fått torra fläckar, behöver återfuktning efter bad osv.

Det enda jag använder till Molly är: VoH Lax + laxolja + rött kött då och då, råa köttben, Aloe Vera Gel, Schampoo från apoteket för känslig hud, olivolja på huden då och då innan bad samt tassalva.

Min hund är en typisk hund som MÅSTE äta så naturligt som möjligt, annars får hon utslag på kroppen. Och jag försöker att inte blanda i olika konstiga saker på hennes hud utan så rent som möjligt.
Har man en känslig hund så är rena och naturliga produkter OTROLIGT viktigt. Så naturligt foder som möjligt, så rena och naturliga produkter som möjligt osv.

Våra kineser är lite speciella och är inte som andra hundar. :) Dom behöver extra omtanke och ja, oftast behöver de flesta CCD så naturliga produkter som möjligt i sig och på sig för att må bra.

Annons:
[zippo92]
2013-08-05 11:00
#7

Taste of the wild verkar vara ett intressant foder…vilken av sorterna rekommenderas? Är bitarna små eller stora? Har även en 15 kg blandishane som är kastrerad, tänkte att de två kanske kunde gå på samma foder framöver…

[elmaek]
2013-08-05 12:10
#8

#7 Jag vet inte, jag har bara använt Acana och det var jag ju nöjd med trots allt och använder det än som godis tills det tar slut. :) Kanske går att kolla upp på deras hemsida? Vet ju att Royal Canin har som så att dom visar hur stora bitar deras foder är.. så kanske Taste of the wild har likadant?

Moa1994
2013-08-05 13:47
#9

VoH finns ju även med ris i för småhundar

FjantYoda
2013-09-21 18:54
#10

Taste of the wild valpfoder är små bitar, ger de till min nakenblandis som saknar diverse tänder vågar inte byta till vuxenfodret som har större bitar, men är sugen på att "slussa" över han helt på färskfoder. 

tror animail har bild på storleken på bitarna på taste of the wild

https://www.instagram.com/aros_yoda/

robertfernandez
2015-01-25 15:25
#11

Hej! jag har också ett stort problem med hyn på min hund och vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har varit hos veterinären och fått ett schampoo, men det hjälper inte. det är som trådstartaren skrev, 40-50 på bara nacken. 
Det kliar mycket på henne, och området har blivit grått, hon  har vita "finnar" och vissa som blir lite röda. 

Är det någon som har varit med om detta? Jag har provat med mycket foder som jag fått rekomenderat men inget har hjälpt. 
Kan också tillägga att hon inte är valp, hon fyller snart 5 år. 

Hon är en blandning mellan Chihauhua/Chinese Crested. Hon är helt naken bara att hon är mindre än vad CCD brukar vara. 
Vad jag märkt är att hon har lite tunnare hud än vad dom CCD jag träffat på, kan eventuellt bero på att hon har Chihuahua i sig. 

Är det någon som har tips? Är orolig över henne för på senaste har det blivit värre, och det ser lite ut som hennes hud vid nacken "spricker" av alla utslag hon har. 😭

Upp till toppen
Annons: