Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 1302 ggr
Spiritinthesky
2013-07-31 12:00

Jag har tingat en chinese crested!

Hallå allihopa! Nu är det dags för mig att försöka smuggla mig in i denna värld då jag har tingat min alldeles första och egna nakentik. Jag har läst på en hel del om rasen, men det enda jag inte hittar är varför öronen egentligen tejpas på nakenhunden? För utseendets skull har jag förstått, men kan de få några fysiska konsekvenser om man inte tejpar dess öron?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Intehärutandär
2013-07-31 12:57
#1

Det är rent utseendemässigt (tror man ska ha det på utställning). Man gör som man vill, i vår kull tejpades inga. Så en hairless har liggande öron - och puffen. 

Vad jag sedan läst om liggande öron på alla sort raser är att de kan drabbas av t ex svamp, för det blir fuktigt då de ligger ner. Men hur stort bekymmer det är, vet jag inte egentligen. Så det på Djurakuten.

[Tiara05]
2013-08-02 21:46
#2

Man tejpar öronen på de nakna eftersom att de måste ha öron som står upp om de ska vara med på utställning sen. De med päls får vara med på utställning fastän de har hängande öron men inte den nakna varianten. Så det är det ända skälet till att man tejpar deras öron, det har ingenting med hälsan att göra.

Spiritinthesky
2013-08-03 23:11
#3

Kanon. Ska inte ställa ut min lilla tös, så hennes öron får ligga :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

[elmaek]
2013-08-04 11:44
#4

Tänk på att öron som står upp drabbas mindre av svamp och smuts osv. :) Öron som ligger ned risker mer att få svamp och smuts osv.

Upp till toppen
Annons: