Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2313 ggr
Triasta
2013-07-24 17:50

Ska bli med Chinese Crested valp

Nu har vi äntligen tingat vår valp och längtar så för att få hem honom! Måste bara få dela med mig av glädjen och vill även ha lite råd om vad man ska tänka på när man ska ha en puff valp? Vi har bara 2 stora Dalmatiner hanar hos oss men aldrig haft en riktig 8v valp och aldrig haft hundar i små raser. Den äldsta hanen fick vi som omplacering och den yngre hanen fick vi som 6mån valp.

Några bra förslag? Vad man ska tänka på om man har stora hundar och en liten valp av små raser och även vad ska man skaffa till den nya valpen?

Tack på förhand!

Annons:
Intehärutandär
2013-07-24 19:26
#1

Jag tror att Du har det mesta hemma redan eftersom att Du har två hundar.

En puff har ju bråkigare päls än dalmatin, så en bra borste (karda), shampo och trimmer måste Du ha. Ev. har Du en större kloklippare just nu, och behöver en mindre?

Sedan kan det vara bra att köpa in halsband (förstås), koppel och gärna löpkoppel (eller tunt rep), så valpen får bekanta sig med miljön och att ha koppel. 

Resten ordnar sig. :)

Bjallstal
2013-07-24 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dem är otroligt smarta hundar, lär sig väldigt fort precis allt. Min puffhane är 11 veckor nu, och vi oroade oss helt i onödan för vad våra två stora blandraser skulle tycka. Dem äldre tiken älskar att busa med honom, och tar i alldeles lagom. Blandrashanen busar lite, men bryr sig inte direkt. Tänk mest att behandla den som en hund, och gå inte in för mycket när de andra uppfosrar, så länge det inte går överstyr. Jag hade lite svårt i början med att behandla min puff som en hund, men efter någon dag släppte det. :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Triasta
2013-07-24 22:11
#3

Ok, med den äldsta hanen är jag inte så orolig för, för han är ganska lugn och funkar som en snäll storebror. Det är den yngre hanen som jag är lite orolig för. Han är lite hårdhänt trots att vi har sagt till han på skarpen många gånger.

Bjallstal
2013-07-25 09:15
#4

Hundar är smarta djur, jag tror han kommer förstå att det är en valp. Vår tik är väldigt självständig, gillar oftast inte andra hundar, speciellt inte framfusiga så som min lille puff är, men hon är helt kär i honom. Vår stora hane är hennes valp(nu 7 år) så honom har hon fått dras med sedan han föddes. Oroa dig nye så mycket men håll dem under noga uppsikt under de första dagarna, och håll dig utanför om det inte går för långt. CCD tåler mer än vad man tror. :) det kommer gå jätte bra :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

HannaVastervik
2013-07-26 10:07
#5

Bästa rådet när man skaffar småhund efter att vara van vid stora är: Behandla den som en HUND med lika tydliga gränser som för en stor hund =)

Triasta
2013-07-26 10:25
#6

Ok, tack för tipsen. Men det som oroar mig nu är att dem stora hundarna ska vara oförsiktiga och kan trampa på den lilla. Eller kanske dem lär sig snabbt att passa sig för varandra?

Annons:
Intehärutandär
2013-07-26 11:31
#7

#6 Jag tror tvärtom, djur är vårdande som vi människor och kommer med största sannorlighet ta hand om den lille. Sedan då han blir större, så kommer h*n nog bli van med lite tuffare tag, precis som de stora lär sig att vara lite försiktigare. De säger ju till om det gör för ont i lekarna. 

Är dagmatte till en flatcoated retriever som är ungefär lika gammal som min (unghund) - och hon tar det absolut försiktigt med honom, även om hon nu börjar bli bångstyrig tonåring (hon är ju större och är lite senare än vår lilla). Det hon gör som kan se lite otäckt ut, är att hon puttar till honom, så han åker iväg. Men han är snart på henne igen för att försöka putta tillbaka. :)

Tänk annars på katter som växer upp med barn, de tåls att klivas på, dras i svansen, öronen och allmänt hårdhänt hantering - men de ligger oftast kvar för de förstår att det är barn.

Triasta
2013-07-26 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ok, tack. Det är kanske bara jag som oroar mig i onödan eftersom jag är mer van med större raser och plus att jag är ganska hårdhänt av mig. Hoppas att allt kommer att blir bra när vi får hem den lilla pälsbollen för han ser så liten ut jämför med mina stora bjässar (på bilden alltså)

Upp till toppen
Annons: