Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1549 ggr
[zippo92]
7/22/13, 7:53 PM

Första löpet

Min lilla nakentjej är imorgon 5,5 månader. 

De närmaste 2 dagarna har vår hanhund blivit väääldigt intresserad av henne, han tvättar henne, gärna mycket bak, kraffsar på henne, juckar osv, och tiken vänder gärna baken mot honom. Kan det vara att hon håller på att dra igång och löpa? (hjälp isåfall, hanen ska in och kastreras om 3 veckor, jag hade inte räknat med löp förens i september…)

Märker inget annat med henne förutom att hon har blivit lite mer "grinig" mot de andra i familjen…

Förstår att det kanske är svårt att säga, men vad tror ni? Är det löp på G?

Annons:
[zippo92]
7/22/13, 7:55 PM
#1

Kan säga att det är min första tik, så jag är helt ny på allt som gäller löp osv xD

[typellisch]
7/22/13, 8:00 PM
#2

En tik kan visa löp-symptom månader innan det ens sätter igång. :) Molly visade väldigt tidigt sina symptom, flera månader innan. Hon vart slö och liksom rastlös. Mycket hormoner som flög runt i henne liksom.
Men hon fick sitt löp i maj, alltså när hon var 9-10 månader drygt och hade då visat symptom i säkert 4-5 månader.

Lättast att veta när hon verkligen är på gång är när vulvan är dubbel så stor som i vanliga fall och när du ser blod. ;) Innan är det omöjligt att sätta ut ett datum! Det är ju trots allt MASSA hormoner i dom i den åldern (och även efter). :) Tänk även på att småhundar kan vara senare i löpet än stora.. så hon kanske får löp om 1 månad eller om 5? :)

Cahira
7/23/13, 1:53 AM
#3

Kom ihåg att hanhundar har lyckats para tikar upp till ett halvår efter de kastrerats. Det kan finnas spermier kvar i systemet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Roxie
7/23/13, 10:48 AM
#4

#2 Tvärt om är det väl ändå? Små hundar löper oftast tidigare än stora hundar :)

// Sofia

[typellisch]
7/23/13, 10:59 AM
#5

#4 Du har så rätt 😃 Ibland är jag vimsig.

[zippo92]
7/23/13, 4:20 PM
#6

#3 jo jag vet att det kan vara kvar i systemet på honom, vi kommer ju aldrig lämna dem ensamma när hon löper, utan vi kastrerar honom för att minska chanserna för parning :) Vill absolut inte ha en tjuvparning med en 3 kgs tik och en hane på 15…

Annons:
[typellisch]
7/23/13, 4:24 PM
#7

#6 Ansvariga ägare gillas enormt mycket!

Upp till toppen
Annons: