Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 1689 ggr
[zippo92]
7/19/13, 12:46 PM

Tejpa

Har fått börja tejpa öronen igen på min 5 månader gamla tik, då de står och ligger lite som de vill ;) Dock undrar jag vad jag gör fel. När jag tejpar upp dem med en tejpbit som håller ihop dem, fallr de bakåt över huvudet och nacken och ligger lixom kvar där…Varför? Spelar inten roll hur jag tejpar, de far ändå bakåt…Brukar de göra det? Eller är det bara jag som har det problemet med min clown…?

Tips på hur jag ska tejpa för att få dem uppåt?

Annons:
Roxie
7/19/13, 2:43 PM
#1

Fick du inte tips från uppfödaren? Det är svårt att förklara i text, lättare att visa :P

Men jag gjorde som uppfödaren visade mig:
Raka ner öronen helt och hållet.
Vik in örat genom att lägga kant mot kant, något omlott, så det blir rörformat.
Tejpa runt, på ungefär mitten av örat, något högre kanske.
Kontrollera att det inte sitter för hårt genom att du lätt kan få ner ett finger i "röret".
Sedan tejpa ihop öronen med varandra, avstånd ungefär 4cm. Och när du gör detta, var noga med att öronen är riktade rakt framåt. Om de inte är det så trillar de bakåt.
Högs upp på örat blir det ju som två små "paraboler" eller hur man ska förklara, dessa ska alltså vara riktade framåt :P

Sjukt svårt att förklara, men detta sätt funkade kanon för oss :)

// Sofia

Visper
7/19/13, 4:13 PM
#2

Bra förklaring tycker jag. Gillade dina paraboler!

Roxie
7/19/13, 5:26 PM
#3

Vad bra! :)

// Sofia

[zippo92]
7/19/13, 9:00 PM
#4

Vi fick tips av uppfödaren att bara tejpa ihop dem s de stod..det funkade inte i längden då de stod åt alla håll utom uppåt…;) Så nu har vi gjort så att vi har "lindat" örat runt ett finger och tejpat, så det blir som en strut, och sedan ställt dem rakt upp och tejpat ihop dem med ca 4-5 cm mellanrum, men de faller ändå bakåt…får prova det där med att rikta dem framåt innan jag tejpar…:) just nu är de inte ihoptejpade, utan "står var för sig" (gud va svårt det är att förklara hur man tejpar…) :P

Roxie
7/19/13, 9:24 PM
#5

Jag förstår hur du menar. Du får liksom "vrida" dem lite inåt, men de ska fortfarande vara riktade framåt. Det är svårt!

// Sofia

Upp till toppen
Annons: