Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 4936 ggr
Visper
2013-07-18 22:15

Inflammation i urinblåsan.

Jag har bekymmer med min hanhunds hälsa. Han blev sjuk första gången i maj. Då hade han inflammation i grovtarmen och urinvägarna. Hög feber och hög sänka och förhöjda levervärden. Han blev inlagd och fick antibiotikadropp mm. Vid röntgenundersökning upptäcktes att det fattas en bit av hans lever. Efter en kort tid blev har frisk. Metacam och tvår sorters antibiotika fixade allt. Han är nu ultraljudad i hela buken och det finns inga fel.

Nu är han sjuk igen! Kissade blod och var hängig. Han kissade inne och kunde inte hålla sig precis som när människor får blåskatarr. Ny antibiotika trots att det inte fanns många bakterier i urinen. Metacam igen. Han är nu behandlad sedan 9/7 och är aningen bättre. Han har inte synligt blod i urinen men har fortfarande svårt att kissa. Det kommer inte mycket och han kan bli stående länge med ett ben i vädret och bara lyckas klämma ut några droppar. Ibland kissar han mer men det tar tid. Veterinären säger att det inte finns några urinstenar men kanske grus. Hon vet vad som är felet. Nu har jag köpt ett specialfoder, Royal Canin, som ska hjälpa. Han har ätit VoH periodvis men åt BritCare korvar när han blev sjuk.

Det är inte prostatan för han är kastrerad.

Idag låg han och kisade med ögonen och jag fick för mig att han har ont.

Har ni några tankar om vad som kan felas honom?

Annons:
tilda :) roma
2013-07-19 12:15
#1

hur gammal är han? har han alltid saknat en bit av levern har aldrig hört att man kan göra de. De kan inte vara så att det är en urinvägsinfektion som vandrat till njurarna som de kan göra på människor. isf vill man ju vara varm om ryggen eller var njurarna nu sitter på hunden. tänker bara helt fritt :/ 

krya på er

Visper
2013-07-19 15:03
#2

Tack för omtanken. Han är 1,5 år så det är en hund i sina bästa år. Det där med levern är en "missbildning" som upptäcktes på röntgen första gången han var sjuk. Det ska inte ha någon inverkan men levern är ju det ena reningsverket. Han har börjat med RC specialfoder jag är inte så positiv till det fabrikatet men får se om det har någon inverkan.

tilda :) roma
2013-07-19 16:37
#3

vet inte vad de är för fabrikat men hoppas de hjälper. de kan ju va så att levern inte jobbar lika bra som den ska så njurarna får göra mer, nä ja kan inget så ja ska inte säga nått. Men de e ju så jobbigt när de inte mår bra å inte kan prata:/

Visper
2013-07-20 02:05
#4

Royal Canin.

Roxie
2013-07-20 09:32
#5

Jobbigt när man inte riktigt får bukt med problemen! Hoppas din lille kille blir bra snart!

En sak som jag tänkte på.. Royal Canins "vanliga" foder ska ju vara ett bland de sämre man kan välja, i och med all spannmål det innehåller. Hur är det med specialfodret?

// Sofia

Visper
2013-07-20 09:42
#6

Jag är tveksam till fodret som jag skrev. Detta är dock den dyra veterinär varianten. Jag vet inte vad jag ska göra mer än detta. Igår kissade han en sjö i sin nya bädd och hade kissat i vår säng. Ute på promenad blir han stående länge och klämmer sedan kommer han in och då släpper det. Han har nu skvättskydd konstant. Jobbigt.

Annons:
Roxie
2013-07-20 09:50
#7

Stackarn :(

Jag hade varit skeptisk om innehållet är ungefär detsamma som vanliga Royal Canin. Tänker lite som så, att om han nu har tex "överkänsliga" njurar, eller hur man ska säga. Så kanske det vore bra att ta bort alla onaturliga tillsatser (som spannmål osv) för att minska belastningen och processen som uppstår när kroppen måste bryta ner dessa produkter.
Jag hade provat med VoH eller barf, och om man vill ha torrfoder så finns ju Orijen, som är helt utan spannmål.

Har de gjort ultraljud av blåsan då? Då kan man se ifall där finns sten/grus. Finns det sten eller grus så kvittar det ju hur mycket foder du byter och ändrar, eftersom stenarna måste bort först.

// Sofia

Roxie
2013-07-20 09:52
#8

Min poäng var lite att njurarna är ju, som levern, också ett reningsverk. Och om det blir massa slaggprodukter osv från nedbrytningen av fodret så får ju njurarna arbeta extra hårt.

// Sofia

Visper
2013-07-20 13:02
#9

#7 Han har ätit VoH sprint senast innan jag bytte till diet fodret. Ultraljud gjordes i maj och då fanns

Visper
2013-07-20 13:05
#10

# 7 det varken grus eller sten. #8 jag har tänkt i samma banor men veterinären säger att den mindre levern inte har någon betydelse. Levervärdena är bra.

Roxie
2013-07-20 15:38
#11

#10 Jo men jag syftar inte på levern, utan njurarna. Leverns storlek har ingen betydelse. Men om fodret är "dåligt" så innebär det mer arbete för njurarna, då de också är en del av reningsprocessen.
Eftersom det verkar vara njurarna/urinvägarna som är problemet.
Vad heter specialfodret från RC och vad innehåller det?

Jaja, jag hoppas veterinären hittar vad som är felet! Stackars liten :(

// Sofia

Visper
2013-07-25 11:55
#12

Nu har vi fått ytterligare en sorts antibiotika som är en kur på 5 dagar. Slut på lördag med all medicinering. Återbesök hos veterinären på måndag. Han hade fortfarande blod i urinen. Måste ha skvättskydd inomhus. Jag får tvätta sängkläder ändå. Eftersom han inte har något problem med urinstenar eller grus skippade jag RC fodret. Ultraljud gjordes igen på urinblåsan. Vet inte vad som är fel.

Roxie
2013-07-25 18:26
#13

Fy tusan! Hoppas ni får ordning på det!

// Sofia

Annons:
Upp till toppen
Annons: