Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 9863 ggr
[zippo92]
6/24/13, 2:50 PM

Fiser fruktasnvärt illa

Jag har en tik på 17 veckor som har börjat fisa väldigt mycket, och det luktar nått så fruktansvärt. Man kan inte vara kvar i rummet, utan v måste ställa upp alla fönster och dörrar så det fläktar. Tänk er en doft av rutten fisk som legat framme på sommaren och ruttet ägg…Hon äter inte sitt eget valpfoder, utan äter upp vår andra hunds foder istället (tello), kan det vara det som gör att hon blir så fruktansvärt dålig i magen? Eller analsäckarna? Hoppas någon vet vad det kan bero på, så vi kan flytta in i huset igen utan gasmask! ;)

Har även funderat å att byta foder till VoH, kan det hjälpa tror ni?

Annons:
SuperLimm
6/24/13, 2:52 PM
#1

När en hund fiser så illa beror det oftast på något den ätit som dens mage inte tål. Många tycker det är naturligt att hundar fiser illa men det är det inte.

VoH är ett bra foder så har du frysplats så kan du ju byta till det :)

Mvh Linn

[zippo92]
6/24/13, 3:09 PM
#2

Nej, som den här fiser är det inte normalt…
Får testa VoH och se om det blir nått bättre :)

Intehärutandär
6/24/13, 3:09 PM
#3

Jag tror också på fodret, alternativt något godis eller ben. Hur ser bajset ut? Det borde visa sig, då det onda kommer ut.

Roxie
6/24/13, 3:48 PM
#4

Till en början kanske det kan vara bra att se till att hon äter sitt valpfoder istället för vuxenfoder? :)
Annars är VoH valpfoder väldigt uppskattat av vår 17v gamla valp :)

// Sofia

[typellisch]
6/24/13, 5:26 PM
#5

VoH är magiskt. Min hund fiser nu av sitt gamla torrfoder Acana som vi använder som godis.

Uteslut allting att börja med. Ge enbart foder, sen kan man utöka med tuggben och godis för att få fram vad din hund reagerar på.

[zippo92]
6/24/13, 6:47 PM
#6

Vi åker iväg imorn och köper VoH valp, så får vi se hur det går :)

Förhoppningsvis blir hon bättre så vi kan flytta in i huset igen ;)

Annons:
[typellisch]
6/24/13, 6:48 PM
#7

#6 Lycka till 😎 Tror det kommer göra susen!

[Hildegrim]
6/25/13, 8:29 AM
#8

Vad glad jag blir att det är så många nakenfisar som får färskfoder. :) Min hund äter också VoH blandat med barf.

[typellisch]
6/25/13, 8:30 AM
#9

#8 Ja, jag blir också glad av att många använder sig av färskfoder :) Det är bra för fisarnas hud och klor som kan vara lite skörare än andra rasers :)

[Hildegrim]
6/25/13, 8:36 AM
#10

#9 Jag har blivit mer och mer anti spannmål. Nu under midsommarhelgen har vi varit bortresta och hunden fått VoH som vanligt. Men hon fick också ca 1,5-2 dentalstix av min mamma varje dag.

Resultat blev större och kladdigare bajshögar ("torrfoderbajs") till skillnad mot dom små hårda icke-kladiga högarna hon normalt lägger.

En bra bonus med färsk mat är att deras bajs är betydligt torrare och mindre samt luktar mindre. ^^

Visper
6/25/13, 10:13 AM
#11

Hmmm fisar som fiser ;-). Färskfoder är toppen!

[typellisch]
6/25/13, 11:06 AM
#12

#10 Ja :) Avföringen är toppen! Minimala och väldigt fasta så analsäckarna töms naturligt. Perfekt!

#11 Haha 😂

pepsan
6/25/13, 11:31 AM
#13

VoH var finns det att köpa? Har en gammal puff med klåda men på sommaren så får hon bli nerrakad o då är det bättre.

Annons:
pepsan
6/25/13, 11:46 AM
#15

Tack 🙂Är det detta som ni rek som är det bästa? Hade förr typ som hamburgare, men hade så liten frys så jag slutade med det. Ska in o läsa på länken nu ;)

pepsan
6/25/13, 11:54 AM
#16

Så bra att min djuraffär har detta, så det ska jag testa 😃

[typellisch]
6/25/13, 2:27 PM
#17

#15 Jag har bara testat VoH men kommer heller inte byta då det inte finns någon anledning för mig att byta 🙂 VoH finns i korvar och burgare. Burgarna är dyrare men smidigare.

pepsan
6/25/13, 7:35 PM
#18

Vad är skillnaden på VoH och bravo färskfoder? För jag begriper inte mej inte på allt jag läser om innehåll o vad som är bra. Hur blir det då med tänderna, är det ökad risk med mera tansdten om dom äter detta? Undrar för min gamla tik gnager inte på ben. Ska få hem en nakenhane nästa månad o han äter bravo färskfoder så det är därför jag vill veta skillnaden på dessa märken. Hur mkt går det år för er med 2 kineser i månaden o vet ni priset oxå ? Tacksam för svar 🙂

[typellisch]
6/25/13, 7:44 PM
#19

#18 Ska svara på det jag kan!

Har lärt mig att ju mer en hund tuggar desto mer tandsten, eftersom det blir små rester som sätter sig på tänderna. Färskfoder däremot brukar bara slinka ned! Men man kan alltid borsta tänderna dagligen också för att minska risken för tandsten.

Jag köper 10 VoH korvar åt gången och det går på 190 kr. Så oftast brukar en korv på 500 gram ligga på 19 kr.

Min hund får 110 gram/dag. Jag är väldigt usel på matte så vet inte hur länge det räcker då om jag köper 10 korvar och ger 110 gram/dag men jag vet att 10 korvar räcker lite mer än en månad och det är rätt lagom för min del.

pepsan
6/25/13, 8:00 PM
#20

Jag är oxå usel på matte hihi ;)

Tack så mkt, då vet jag ungefär hur många det går åt per månad 🙂

Ja min gamling väger runt 4kg men vet inte ännu hur mkt hanen är i vikten.  Då köper jag detta till nästa lön och testar på båda, men tror dom gillar det. Tack igen!

Annons:
[typellisch]
6/25/13, 8:07 PM
#21

#20 Räkna på VoHs hemsida hur mycket dina hundar ska ha per dag :)
http://www.vomoghundemat.se/

[Hildegrim]
6/25/13, 11:08 PM
#22

Det är stor skillnad mellan VoH och Bravo. VoH är helt fritt från spannmål (det består alltså av 100% djur) medan Bravo bara består av 40-45%, resten är spannmål. Dock så antar jag att det märks på priset också.

VoH är antagligen att föredra MEN ett sämre färskfoder är antagligen mycket bättre än ett bra torrfoder. ;P

Vad gäller kostnad så har jag räknat vad min hund skulle kosta i vuxen ålder (8,5 kg) om hon bara åt VoH vanliga foder. Kostnaden skulle då bli ca 200kr/månad.

Banankaka320
7/5/13, 1:29 PM
#23

Färskfoder is the shit!! Min nakenhund fiser aldrig nu, bara när hon fått något extra (matrester)
Mina växlar mellan musch, bravo, VoH och råa köttben (barf)


Upp till toppen
Annons: