Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 1660 ggr
sissi82
6/1/13, 3:21 PM

Juckande beteende

Har lämnat bort min ena puff på prov till en familj som har en puff sen innan på ett år. Min är 10 månader. Hon sa idag när det gått ca en vecka att min kille verkarvha svårt att leka, tex dragkamper med leksaker. Slutar istället med att han juckar.verkar annars trivas kanon och de har det kul i varandras sällskap. Vad kan detta juckande bero på.. Han är ingen domenant hund..härhemma var han undergiven de andra. Deras kines är lite lugnare typ som min är. Tänkte om han är i en ålder han inte vet hur han ska bete sig. Där han är sa de googlat och sa det kanske är stress. Men då de leker verkar trivas i varandras sällskap och även med resterande familj verkar det me konstigt. Är det ngt andra är van vid att kineser juckar mkt. Båda dessa är kastrerade

Annons:
[typellisch]
6/1/13, 3:38 PM
#1

Din hund är stressad i den nya miljön hos denna familj. Det är allt. Allting är nytt för han och då blir han stressad. Är han van att vara själv? Om ja, då är det en orsak till stressen. Är han van att få all uppmärksamhet utan att dela med sig av den? Om ja, då är det också en anledning. Får han mindre tid än han är van med? Om ja, då är det också en anledning.

Ni får googla och läsa på hur man får bukt på stress så kan ni arbeta därifrån!

sissi82
6/1/13, 3:41 PM
#2

Han e van o bo i en familj med två domenanta hundar o barn. Nu mkt lugnare o han kanskeninte vet vad han ska göra. Nu får han nog mer uppmärksamhet än tidigare då ngn i familjen alltid är hemma

[typellisch]
6/1/13, 3:43 PM
#3

#2 Då kan även det vara stressrelaterat :) Han är van med full rulle och mycket händelse och nu är det för lugnt än han är van med. Passivitetsträna skulle jag satsa på.

sissi82
6/1/13, 3:53 PM
#4

Jag är mest orolig de överväger lämna tillbaka honom. Då han är en väldigt känslig hund

[typellisch]
6/1/13, 3:57 PM
#5

#4 Prata med dom? Om dom inte orkar arbeta bort beteendet så är dom uppenbarligen inte rätt personer att ha honom.

Det är enkelt att arbeta bort stressbeteende. Min nakentjej var också stressad och juckade på sin bädd hela tiden, krafsade på vår glasruta och var allmänt uppe i varv. Jag tog undan alla bollar och när hon väl började jucka eller liknande så tog jag upp henne i famnen och stod och kollade ut genom fönstret (hon gillar att spana) tills hon la sig ner i min famn istället för att stå upp. Då kunde jag ställa ner henne på golvet och hon gick och la sig. Vi slutade leka med bollen och kasta saker på 1-2 veckor så hon kunde varva ner och så var jag lugn och sansad och promenaderna fick bli i lugnare tempo och vi tränade mycket på att hon skulle sitta kvar och invänta varsågod innan hon fick börja äta sin mat.

Är en hund stressad hela tiden blir den till slut sjuk och det kan bli väldigt allvarligt. En hund som varit stressad tappar stresshormonerna efter 3 dagar! Så det är viktigt att man är engagerar och arbetar regelbundet varje dag med det beteendet och inte viftar bort det med handen för att man är för lat.

Roxie
6/1/13, 4:31 PM
#6

Kan ju vara så att han är van vid att ha andra dominanta hundar som säger till honom, och nu har han kommit till ett nytt hem där det inte fungerar på samma sätt, vilket då blir en stressfaktor. Dessutom måste ju dessa två hundar komma överens om vem som bestämmer, vilket också kan stressa honom.

// Sofia

Annons:
sissi82
6/1/13, 4:35 PM
#7

Fick nu ett svar att de köper honom. Så de verkar vara redo att lösa detta. Lättande

Upp till toppen
Annons: