Annons:
Etikettrasegenskaper
Läst 2180 ggr
[lovechinchilla]
2013-05-13 18:03

Allergi

Hej har under en lång period velat ha en hund men har inte kunnat haft en på grund av att min pappa och min syster är allergiska mot pälsdjur. Så jag undrar lita om en CCD är något för allergiker men pappa vägrar lyssna eftersom han då säger "det är inte pälsen jag är allergisk mot utan huden" men jag undrar om det är huden man är allergisk mot (dock vet jag att CCD har päls på vissa ställen) men jag vill veta om någon vet om man kan ha en CCD även om man är allergiker?

Annons:
Intehärutandär
2013-05-13 18:30
#1

Din pappa har rätt. Det är oftast mjällen i pälsen eller salivet man är allergisk emot. 

Jag har aldrig varit allergiskt, men var hundvakt åt en hund i höstas som fällde - och usch var det kliade då och började sticka i ögonen. Om det var ett undantag eller om jag blivit allergisk på äldre dagar vet jag inte.

Tycker Du ska prova med att besöka något med CCD först och främst. Kanske låna och kela lite med den, så borde Du känna av allergin.

[lovechinchilla]
2013-05-13 20:31
#2

#1 Okej, tack för svaret :)

[Hildegrim]
2013-05-13 20:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det där med allergi verkar skilja sig oerhört mycket från person till person. Jag är själv allergisk både mot saliv och mjäll (antar jag, eller var det nu är för något i pälsen man inte tål). Detta innebär att jag får klåda bara av att ta i en vanlig hund.

MEN jag tål nakenhundarna (förutom saliven då). Vi har en xoloitzcuintle (mexikansk nakenhund) som jag kan gosa hur mycket som helst med och ha i sängen utan att jag reagerar. :) Däremot kan vi inte ha några riktiga pusskalas pga saliven. Men det är fantastiskt att jag kan kela och gosa med en nakenhund när jag känner av vanliga hundar direkt.

Så testa! :)

[lovechinchilla]
2013-05-13 20:35
#4

#3 aww vilken sötis 😍

Men jag tror ändå han inte borde vara så farligt allergisk mot mexikansk nakenhund för min syster  har en amstaff och den känner han inte av så mycket så en nakenhund borde han känna av mindre, men jag vet inte hur det är för honom och hans allergi…

[Hildegrim]
2013-05-13 20:39
#5

Man får testa sig fram. Vissa är pälsdjursallergiker men kan tåla t ex schäfer medan jag reagerar väldigt mycket på den rasen.

Men typiska hundar som brukar fungera för många allergiker är väl nakenhundar samt hundar som inte fäller (t ex pudel). Kan vara en bra utgångspunkt när man prövar sig fram.

[typellisch]
2013-05-13 21:26
#6

Jag är allergisk mot alla pälsdjur förutom de nakna!

Annons:
Banankaka320
2013-05-15 10:40
#7

Jag läste nyligen en artikel att de har inte alls med raser art göra utan individen!! :) Sen reagerar man mer mot valpar också för deras allergigrej är starkare än vuxna, man ska tåla kastrersde djur bättre också. Men allergi är väldigt invecklat och individuellt så bäst är att borra ner näsan i hundar och testa sig fram! :)


Upp till toppen
Annons: