Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 7722 ggr
[Hildegrim]
2013-05-07 18:59

Varför är CCD så håriga?

Hej jag har lurkat på denna sidan väldigt länge utan att säga något. Har nämligen varit sugen på en kines under många år men nu (det blir dock ingen för vår del utan en annan nakenhund).

Nåväl, jag är nyfiken på varför dom flesta nakna kinserna är så håriga? Nu menar jag inte pälsen på huvud/svans/fötter utan kroppen.? Jag har spenderat många timmar på att kolla på annonser för CCD och konstaterat att dom flesta nakna kineser faktiskt är väldigt håriga.

Dom flesta verkar rakas för att dom ska hålla sig kala. Visst förekommer det hundar som är väldigt nakna naturligt så att säga men dessa tycker jag verkar ovanliga. Dom flesta verkar ha mer eller mindre kroppsbehåring.

Vad beror detta på? Har det inte gått att avla dem naknare än så här? Eller vill man ha dem lite lätt håriga? Och var dom lika håriga förr eller är det ett ny företeelse?

Nu spelar det väl ingen större roll egentligen men jag personligen kan tycka att ifall man vill ha en nakenhund så vill man ju att den ska vara just naken, inte att man ska behöva raka den regelbundet. ^^

Annons:
[typellisch]
2013-05-07 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bara för att man skaffar sig den nakna varianten betyder det inte att den MÅSTE se ut som ''rasstandarden''. Molly har lite kroppsbehåring men det stör jag mig inte på? Jag kommer raka henne den dagen jag ställer ut henne, annars skonar jag hennes hud från rakning.

Men parar man en Puff med en Naken (det är samma ras, men olika varianter) så blandar man hårig gen med naken och då kan de nakna hundarna få olika grader. Mollys bror hade en tuppkam och hår på tass och svans, väldigt naken med andra ord medan Molly har mer kroppsbehåring. Nu har hon inte lika mycket kroppsbehåring som på bilden dock.. tror overaller har ''skavt'' bort en del under hela vintern och så led hon av klåda.

Intehärutandär
2013-05-07 21:16
#2

Den första nakenhunden kom från Afrika för längesedan. Men så som kinesen ser ut idag, kommer från Kina. Sedan England och till Sverige som första kull född i Sverige på 1960-talet. Så denna variant är rätt ny. Vår har hår över hela kroppen, men bara enstaka som kommer upp ett par mm. Sedan ser han ut som Molly (ovan) syskon. Päls på tassar (glest), svanstipp och tuppkam plus på nosen glest. Tror det är svårt att avla på en defekt som det väl är. För vi bor inte i Afrika där djuren anpassar sig efter hettan.

Roxie
2013-05-08 07:57
#3

#1 Generna blandar sig inte :)
Den nakna varianten är dominant och den håriga varianten (powder puff) är recessiv. Alltså om du parar en naken med en puff så blir det inte en mix, utan varje valp ärver en gen från båda föräldrarna. Den nakna hunden har en gen för naket (som är dominant) och en gen för päls (recessivt). En nakenhund kan aldrig ha två gener för naket då det är letalt (dödligt) och de foster som ärver detta föds aldrig, utan de tillbakabildas i magen. Puffarna har ärvt två pälsgener och är därför pälsade. Parar man två puffar med varandra kan man inte få naket i kullen. Den ena föräldern måste vara naken.
Så det finns alltså bara nakna eller puffar, det blir ingen "mix" i generna, utan det är två skilda genotyper.

Att en naken kan ha olika behåringsgrader tror jag är ren slump. Att det säkert beror på päls-genen. Om det är en "väldigt hårig gen" eller en "mindre hårig gen" :)

// Sofia

K.H
2013-05-09 08:45
#4

Att många är väldigt håriga beror på att folk vill ha en massa crest o sockar på hundarna när dom ställs ut, domarna förbiser detta faktum att hunden är rejält rakad och prisbelönar högt ändå vilket leder till att dessa hundar ofta avlas vidare på, det funkar bra att styra ner behåringen i sina kullar bara man kollar vad som ligger bakom i linjerna. Jag har själv en väldigt naken tjej, det enda jag fixar på henne inför utställningen är att "ansa skägget" i övrigt har hon inga strån att raka bort, vissa uppfödare vill hålla kvar vid denna gamla modell av kines som är naturligt naken.

[Hildegrim]
2013-05-11 12:24
#5

Tack för era svar. Så problemet (om man nu ska se det som ett problem) är alltså att man vill ha ha mycket päls på huvud/fötter till utställningarna och kroppsbehåringen gör inget då det ändå kan rakas bort. Vilket då har lett till att rasen blivit allmänt hårigare?

Jag tycker det är synd att man får fuska så på utställningarna.

[Tiara05]
2013-05-11 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ja folk som håller på med utställning avlar på de som egentligen enligt mig inte är en riktig nakenhund, har själv en sån och vilket blir jobbigt att raka av eftersom det växer ut igen ganska snabbt. Har sett här att många av de som har en naken har en del päls fast fläckvis på kroppen och kala på vissa delar, det tycker jag ändå är okej, min ena har inte så utan tätt med päls fast långt ifrån lika mkt som det ska vara på en puff.

Här kommer iallafall en bild på min ena som är en riktig nakenhund :-)

Utseendemässigt på hur domarna vill ha en naken är nog olika.

Var på en utställning förut, ställer inte ut henne längre men då var det vi och ca 8 st till och då gick dommaren runt och kollade på alla först och sedan stannade han vid Tiara och sa så där ska en riktig nakenhund se ut, roligt att han tyckte det :-)

Annons:
lockar
2013-05-12 22:19
#7

#6 Riktigt fin.

[Hildegrim]
2013-05-16 21:59
#8

Kul med en riktig naken, fin. :D

Cahira
2013-05-30 03:25
#9

De brukar gradera hårigheten i 5 grader och jag tror som någon sa att de väldigt håriga syns mer helt enkelt för att de som ställer tycker om då de har mycket behåring i crest och sockar. Det avlas mer på mer håriga individer mao (min teori) så de true hairless syns inte lika ofta. Har för mig att true hairless brukar ha större benägenhet till avsaknad av en eller flera tänder med då nakenheten och tandstatus av någon anledning hör samman. (rätta mig om jag har fel nånstans)

Jag precis som du går och väntar på dagen man kan skaffa sig en nakenfis, helt underbar ras! Varit runt flera stycken, varit hundvakt m.m. och är så förälskad i rasen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[typellisch]
2013-05-30 08:02
#10

#9 Ja, nakengenen och tandproblemen hör till. Ju naknare desto mindre tänder :)

[Hildegrim]
2013-06-01 23:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu blev det aldrig någon kines för vår del, vi blev förälskade i denna mexikanare istället. :)

[typellisch]
2013-06-01 23:21
#12

#11 Vilken raring :) Drömmer om en mexikanare jag också i framtiden!

[Hildegrim]
2013-06-01 23:23
#13

Förstår inte varför bilden blir felvänd när den egentligen är åt rätt håll.

#11 Tack, det är en väldigt trevlig ras detta också. Men nu har även American hairless terrier fångat mitt intresse. Kul att det finns fyra nakna raser.

Annons:
HannaVastervik
2013-06-02 11:06
#14

#6 att skriva att de med högre nakenhetsgrad inte är riktiga nakenhundar och att din är en "riktig" nakenhund är väl inte rätt?

Enligt rasstandarden är ju din isf FÖR naken.

[Nude]
2013-06-07 13:54
#15

#5 Du skriver "synd att man får fuska så på utställningarna"!

Det är inget mer fusk med CCD inför en utställning än det är med andra raser. Alla hundar klipps och trimmas och rakas och rycks både här och där och det putsas och fluffas både hit och dit. I så fall skulle pudel vara ett ypperligt exempel på "fusk"!

Som redan sagts i tråden så är naket inte något man avlat fram. Dessa hundar har funnit i flera tusen år och det är en mutation som man tror kan ha uppstått samtidigt runt om i världen. I Afrika, Mexico, Peru m.fl. länder. (Tack för infon om att CCD ursprungligen kom från Afrika.)

Med andra ord ser jag "Chineserna" som ovanligt naturliga. Övriga hundraser som finns har nämligen avlats fram enbart under de senaste 150 åren! DET är skrämmande tycker jag, då det skapar så många problem hos raserna eftersom människor blandar och avlar på speciella utseendemässiga drag som de tycker är bra. Bulldogen kan inte längre föda fram sina valpar, andra raser kan inte andas ordentligt etc. etc.

Såna problem har vi inte med kinserna (rätta mig om jag har fel). Det defekta tandanlaget hänger ihop med den defekta pälsgenen och så har det alltid varit.

[typellisch]
2013-06-07 13:58
#16

#15 Kloka ord som jag delade med mig på min Facebook, hoppas det inte gör något! Fler borde få upp ögonen att CCD är en väldigt naturlig ras!

HannaVastervik
2013-06-07 15:06
#17

#15 Helt rätt!

[Hildegrim]
2013-06-07 15:55
#18

#15 Även om det fixas och donas med andra raser så är det väl ändå synd ifall rasen blir hårigare och hårigare eller? Eller är jag ensam om att tycka att just nakenheten har sin charm? ^^

Nakenheten är väl lika mycket med avel att göra som andra egenskaper? Olika färger, pälstyper osv har en gång uppstått genom en naturlig mutation. Dessa egenskaperna har människan sedan valt att fortsätta avla på. Hade vi inte gjort det så hade nog dom flesta av dessa mutationer försvunnit igen. Men det är sant att människan inte kan avla fram en mutation, men det gäller ju för alla egenskaper hos hundarna och är inte bara för nakenhet. 

Men det är väldigt trevligt att alla fyra nakenraserna är så friska djur. ;P Jag är väldigt nöjd med min tretusenåriga vovve som helt saknar rassjukdomar  (jag antar att det där med tandanlaget inte klassas som en rassjukdom eftersom det inte drabbar dom pälsade djuren).

Sen kan ju vissa tycka att hundarna är fula och onaturliga. Men jag ser inte nakenheten som något annat än en "pälstyp". Hängande öron, krullig päls osv är precis samma sak egentligen. :)

Cahira
2013-06-07 20:11
#19

Fast hos "min" ras dvärgschnauzer så avlas det fram längre skägg precis som det avlas fram mer crest och CCD och de som köper dessa raser kan ju lätt välja om de vill ha ett "pälsmonster" eller en med mindre mängd behåring om de bara läser på och väljer föräldradjur som passar det man vill ha. :) 

Vill man ha true hairless så kan man leta fram true hairless. Vill man inte ha hår alls finns american hairless terrier med flera. 

Tycker CCD är underbart vacker oavsett om det är puff, true hairless eller nåt däremellan. :) 

Tycker även att det är ganska bra att dom avlas lite hårigare eftersom det ger bättre tandstatus. Om de skulle istället avlas naknare och naknare så skulle de bli en helt tandlös ras till sist med extremt lågt kullantal då alla med dubbelt nakenanlag skulle tillbakabildas.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

-Cissi-
2013-06-08 10:44
#20

#18 Du nämner bara att man avlar kineserna för att få hårigare nakenhundar men du nämner inte att det finns gott om kines uppfödare som avlar på dom riktigt nakna 1-2grade för att dom tycker det är finare. 

Det finns även dom som avlar på dom med mer päls (vilket jag tycker är bra om nu tänderna "håller" bättre)

Visst är kanske det med att dom små kineserna tappar tänder inte en rassjukdom, men det är ju inte bra att dom tappar sina tänder och då är det väll bra att man försöker se till att dom får behålla så många tänder pga avel?

(Dock vet jag ju inte ifall det är rätt att dom mer nakna har sämre tänder)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Annons:
[typellisch]
2013-06-08 10:59
#21

Molly har hårighetsgrad 3 sägs det men saknar en drös av tänder tyvärr. Och det är många valptänder som sitter kvar och som kan trilla av i framtiden och då växer det inte ut några tänder.

Om tänderna blir bättre ju högre nakenhet (räknar inte med puff som är en klass för sig) eller om Molly är en nakengrad 2 istället för 3 vet jag inte.
Menar bara att det i så fall är lustigt att en hund med nakengrad 3 har tänder som en true hairless.

Intehärutandär
2013-06-09 00:14
#22

Måste rätta mig själv;

Var 1973 som första kullen föddes i Sverige - i ett slott.

HannaVastervik
2013-06-09 09:21
#23

#21 man kan inte sätta nakenhetsgrad efter hur tänderna ser ut tyvärr, är så olika. Min högsta hårighetsgrad har bättre tänder än den lägre här hemma. 

Håller med om att din sötnöt Molly är en trea =)

[Nude]
2013-06-10 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#18

Det jag menar är att CCD INTE är en produkt av människor. Som redan sagts flera ggr i tråden, så är det en mutation som uppstod för flera tusen år sen. 

Att olika uppfödare nu för tiden avlar på olika rasspecifika egenskaper, så som hår kontra icke-hår, är en helt annan sak än att para ihop 2-3-4 olika raser för att skapa en helt ny ras som efter x antal år blir godkänd av FCI. Enligt Per Jensen, etolog med flera utgivna böcker om hunden som art, så är alla de ca 150 raser som finns idag ett resultat av ett sådant arbete. Det gäller alltså inte våra älskade små "kineser" ❤️- övriga nakenhundar samt Basenji, som dessutom är en pariahund/urhund.

Jag älskar naket, så hade jag varit uppfödare hade jag velat ha så naket som möjligt. En annan CCD-älskare som önskar mycket hår på godkända pariter, vill förstås få så hårigt som möjligt och väljer därför hundar utifrån det! För mig är det fortfarande en äkta ras. Vi väljer ju enbart utifrån det som finns!

#16 Var på facebook finns du (om du vill berätta det förstås)?

[typellisch]
2013-06-10 17:38
#25

#24 Min privata, haha :) Ellen Eklund

Tallullah
2013-06-13 12:36
#26

Jag har läst endel av komentarerna,men inte alla…

Jag har haft en liten uppfødning ccd i många år. Och jag tycker dom har blivit allt mer håriga. Och som några här inne redan skrivit beror det på att utställninghunden hälst ska ha riktigt mycket pels på huvudet,tassarna och svansen. Det är dom som vinner. En true hairless vill ha svårt att få en bra placering på utställning tyvärr. Derfør blir håriga kineser rakat innan utställning Någon här inne skrev att detta är fusk och fick till svar att detta INTE är mera fusk enn på andra raser.

Men JO…detta är ägentligen fusk…før behåring på en kines er ett FEL enligt rasstandaren. Det får inte finnas hår på andra ställen på kroppen enn på huvudet,tasserna och svansen.

Så lenge kineser m hårighetsgrad fyra el fem vinner utställningarna,vill håriga kineser bli alt fler.

Jag kommer ALDRIG mer att avla på en hårig kines. Kinesen är unik nettopp pga hårløsheten. Jag bryr mig inte om utställningar och det är många år sedan jag var på en. Jag är noga med att aveldjuren är 100%friska och kollar dom givitvis før ärftliga sjukdommar innan parning. Før mig är det viktigast att bibehålla det som gør kinesen unik..nemlig hårløsheten.

[Tiara05]
2013-06-18 23:54
#27

#7 och #8 Tack så mkt va snälla ni är :-) Hon är vår egen uppfödning så det glädjer verkligen!

#14 Nej ärligt talat så tycker jag att många gånger när jag kollar tex blocket för skoj skull så står det att det finns både nakna och powder puff i annonsen och när jag klickar på de olika bilderna som sägs vara de nakna och de andra puffar så ser jag INGEN skillnad på dem pälsmässigt då de har exakt lika mycket hår på tassar svans och huvud förutom att de rakat bort pälsen på kroppen och och benen och lämnat kvar den fina powder puff pälsen endast på svans, tassar och huvud. Men visst finns det äkta nakna som har lång fin crest osv :-)

Ja nackdelarna med de som är väldigt nakna är just tänderna och Tiaras tänder var just det som gjorde att vi kuggade på nån utställning pga att hörntänderna pekade lite frammåt och inte rakt ner som de ska :/

Annons:
[Hildegrim]
2013-07-01 19:40
#28

#20 Jag startade ju denna tråden för att jag är nyfiken. Om jag själva satt på svaret vore det inte lönt att skriva. ^^ Vad JAG har sett på blocket så har majoriteten av alla nakna kineser rätt kraftig behåring. Detta behöver sen inte stämma överens med verkligheten utan detta är bara en notering jag själv gjort.

#26 Nu är jag inte insatt i utställningar men i mina öron låter det också som fusk att raka bort håret.

[Nude]
2013-09-19 10:46
#29

#26
Jag har läst på mer sedan jag skrev i den här tråden och fick till min stora fasa se att det finns chineser som kommer ut som powder puffar, men klassas som naken eftersom de har taskig pälsväxt i armhålorna!!! Det lär vara dessa "nakenpuffar" som sedan kallas för nakenfemmor och som rakas rejält och får så ofantligt vackra crests och sedan segrar i skönhetstävlingar.

#5 Om detta stämmer, så kan det inte vara annat än ett rejält utställningsfusk… som jag ser det.

P.S. Jag har också läst att Chinese Crested ursprungligen kommer ifrån Afrika och att det var engelsmännen som sedan kallade rasen för Chinese Crested. Kinesiska sjöfarare lär ha använt dessa hundar som råttjagare på skeppen när pesten härjade på 1300-talet. Jag har dock inte sett någonting om att det var Kineserna som avlade fram nuvarande utseende. Jag trodde att det var så här de såg ut!?

I vissa sammanhang klassas de in i gruppen Pariahundar och då förutsätter jag att utseende och egenskaper är orörda. Att människor sen avlar på mer eller mindre hår (i den mån det går) har ju inte förändrat rasens grundutseende. Rätta mig om jag har fel.

(Jag bryr mig inte ett dugg om utställningsvärlden, men jag är väldigt intresserad av våra älsklingars ursprung och historia.)

Intehärutandär
2013-09-19 11:34
#30

#26 Ingen aning om vart vi fann den faktan. Sonen gjorde ett arbete om vår hund förra året, där fann jag att utseende ändrats i landsflytt.

Upp till toppen
Annons: