Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 2018 ggr
[zippo92]
2013-05-06 18:31

Hur få rumsren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han en enormt vild tikvalp på 10 veckor här hemma som absolut inte vill kissa ute…Vi går ut direkt efter lek, mat och sömn, och vi kan stå ute i en timme utan att det händer nått, men direkt vi kommer innanför dörren,då sätter hon sig och kissar…

Precis nu var jag och min lillebror ute i skogen med henne och vår andra hund, vi var borta i en och en halv timme, hon kissade en gång, men DIREKT vi kom in, då kissade hon igen!

Hur ska vi gå tillväga för att hon ska börja kissa mer ute? Vi spenderar just nu mer tid ute på gräsmattan än inne, men det verkar precis som hon kniper igen, för att sedan göra det inne…

Vet att hon inte är så gammal, och att det förhoppningsvis går att ändra på,men ha ni några tips på hur vi ska göra? Verkar som hon har fått allt om bakfoten och tror man ska göra sina behov inne :P

Första dagarna kissade hon inte en enda gång inne, men nu senaste veckan har hon gjort en totalvändning…

Annons:
[typellisch]
2013-05-06 19:26
#1

Hundar kissar där dom känner sig trygga och säkra som bäst. Alltså känner sig din hund säkrast och tryggast just hemma, därav att hon gör allt inne.

Banankaka320
2013-05-06 20:04
#2

Kämpa vidare som ni gör! Visa valpen alltid samma ställe som kisserbjudande och gör det till en bekväm plats. Ta ut en kisstidning och lägg där?:)


Intehärutandär
2013-05-07 10:42
#3

Om hon kissar på tidning, så prova att flytta tidningen. Jag bor i hus, så jag kunde bara lägga tidningen på altanen och farstun. Ignorera då det hänt inne och överös med beröm och en godis ute. Det kommer lossna. :-) Vår är född fel årstid (sept), så han blev rumsren nu när det blev rent ute och han blev könsmogen. Det finns massor att lukta på nu och kissa på. Om han får bestämma, så tar en promenad jättelång tid för han ska skvätta överallt. :-)

Aggsweb
2013-05-07 10:58
#4

Ser lite ängslig ut? Håller med om att dom kissar där dom känner sig trygga i början. Försök att bara gå runt hemmet i början tills hon känner sig tillräckligt trygg där. Min lilla gjorde också sådär ganska länge, men tålamod o uppmuntran ger resultat! Grannarna undrar nog när man berömmer i överflöd o nästan går upp i falsett när dom kissar där man vill. Håll ut o lycka till!

[zippo92]
2013-05-07 11:20
#5

Tack för alla tipsen! Vi brukar alltid ta ut henne i trädgården när hon sk kissa, tycker hon verkar trygg där, fast hon tycker det är mycket roligare att rusa runt och försöka äta upp alla växter…men vi kämpar på! På natten väcker och mig och vill ut och kissa, men inte på dagen :P

Aggsweb
2013-05-08 10:48
#6

Apropå käka växter….Tänk på giftiga växter!! Min Molly sprang också helt vild i vår dåvarande trädgård vid denna tiden, helt plötsligt blev hon sååå dålig!! Kräktes oavbrutet och föll ihop helt efter en kvart…undersökte spyan o upptäckte en Påskliljeblomma! Ringde vetten o fick åka in snabbt.
Blev inlagd med dropp och fick äta aktivt kol  ett dygn….Efter det så grävde jag upp alla påskliljor i trädgården. Valpar äter ju allt dom hittar? Ville bara tala om det…Lycka till!

Annons:
HannaVastervik
2013-05-08 19:25
#7

Nu är det sådant väder igen att jag tycker att du efter lek, mat och vila tar med henne ut och sätter dig med henne på ETT ställe och väntar ut henne och så maaassaaaa beröm är det väl kommer. Fortsätt så tills hon känner sig helt trygg just där innan du flyttar till ett annat ställe! =)

[zippo92]
2013-05-08 19:39
#8

Nu har solstolen åkt ut i trädgården, och godispåsen är med, efter 45 minuter förut kissade hon :) men nu öser regnet ner och hon kissar direkt hon kom ut ;)

Upp till toppen
Annons: