Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 6005 ggr
Triasta
2013-05-06 18:08

CCD NAKEN eller PUFF?

Jag och min pojkvän har bestämt oss för att utöva vår familj och har fallit för CCD. Jag älskar både den nakna och puffen och nu så har vi fått tag på både en 5 årig Puff ( omplacering) och en naken valp. Jag vill ha båda men min pojkvän drog mer åt puffen. Så min fråga är hur gör ni? Jag menar är det nån som bara föredrar Puff och dem som bara föredrar nakna eller båda? Det är ju samma ras men utseendet på dem är ju så olika! Jag menar att dem ser ju aldrig lika. Varje hund är ju så unikt! Berätta gärna vad som gör att nu just valde som ni gjorde? Och är det klokt att skaffa 2 hundar båda samtidigt? Som sagt är det ju väldigt svårt val för mig. Tack på förhand.

Annons:
[typellisch]
2013-05-06 19:25
#1

Skaffade Molly som är naken för jag är allergiker, ville ta det säkra före det osäkra.
Sen tycker jag puffarna bara är ett hav av päls, ingen struktur. Älskar formen och charmen med den nakna varianten.. man ser formerna så bra, musklerna, det lilla håret.. jag älskar den nakna varianten. Så snygga och charmiga!

Banankaka320
2013-05-06 20:05
#2

Valde också naken pga allergi, skulle nog välja naken idag igen just pga utseende och den speciella myskänslan med nakenhund!:)


[typellisch]
2013-05-06 20:09
#3

#2 Håller fullt med dig!

Roxie
2013-05-06 21:05
#4

Vi valde puffen pga allergi. Min sambo är pälsdjursallergiker men känner inte av puffen alls. Jag tycker att de nakna är otroligt charmiga också, men där har jag inte med mig sambon :P
Sen så gillar jag att pyssla och fixa med bad och päls så en puff kände vi skulle passa oss perfekt :)

// Sofia

Triasta
2013-05-07 07:19
#5

Ni som har Puff, krävs det mycket pälsarbete? Svårt att reda ut tovor? Ska man borsta/kamma puffen varje dag eller bara vid bad? Och hur ofta badar ni? låter ni pälsen vara långt eller klippta? jag tycker att långt päls är fint men det är kanske mer jobbigt med långt päls? För jag tror att det kommer att luta sig mot puffen :-/

HannaVastervik
2013-05-07 08:10
#6

Min uppfödare säger 10 timmar/vecka i pälsvård på en puff. Vet inte om det stämmer men jag valde nakna för att jag ääälskar deras utseende, inte vill kamma kamma kamma vareviga dag och är allergisk =)

Annons:
[_annaH]
2013-05-07 09:52
#7

Vad jag har hört så ska puffen borstas varje dag då pälsen tovar sig väldigt lätt.

Roxie
2013-05-07 10:25
#8

Japp varje dag! Men gör man det några minuter varje kväll tex i soffan framför tvn så funkar det hur smidigt som helst.

// Sofia

Intehärutandär
2013-05-07 10:51
#9

Det blev bara en pp i vår hunds kull och den paxade min kusin direkt. En stor fördel med vår nakna är ju att en dusch går väldigt snabbt. Det behövs inte masseras in shampo på samma sätt och de torkar snabbt oavsett om de självtorkar eller man använder hårblås. De nakna kräver regelbundet hudvård däremot. Men inget som tar någon lång tid. Vi peelar vår en gång i veckan vid dusch. Och smörjer med olivolja varannan var tredje dag. Har aloe vera på de få finnar han har.

[typellisch]
2013-05-07 11:34
#10

Jag tycker absolut inte den naknavarianten kräver så mycket tid med hudvård :) På vintern smörja in lite oftare, och när det går över från vinter till vår märkte jag på Molly hur torr hon vart. Nu på våren och för-sommaren är hon mest lite torr då hon solat mycket. Men inte lika illa som på vintern/vinter-våren-övergången.

Som #9 säger.. att duscha dom tar 5-10 minuter beroende på vad man smörjer in dom med osv.

Annars är det inte så mycket jobb som folk har sagt till mig :) Trodde det var betydligt mycket mer slit.. men att smörja in då och då tar ju bara 2 minuter så det är ju ingen fara alls.

K.H
2013-05-09 11:57
#11

En smaksak om man väljer puff eller naken, för o nackdelar med båda varianterna. Den nakna behöver kläs på när det är kallt och ibland smörjas in sommartid.

Puffen behöver badas regelbundet och gärna fönas torr. Min puff är numera nerklippt men jag badade henne i snitt var 3-4 dag och fönade henne torr, borstade samtidigt för att få pälsen rak, på det viset höllt det sig bättre. man ska aldrig sätta en kam/borste i en skitig päls så bättre att bada ofta, mellan baden gjorde jag inget, ja mer än plockade ur enstaka saker som fastnade vid rastning såklart ;) Detta tar klart tid och ibland känns det inte värt det… Hade hunden fått välja tror jag den föredragit en kortare päls ;)

Sen finns det hundar som man bara behöver bada med 1-2 veckors mellanrum, allt beror på pälskvalitet och vilket schampo/balsam man använder.

En eller två hundar.. omöjligt att svara på, beror på er hundvana, hundarna, intresse mm… Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att "bara" ha en, är van vid ett gäng och tycker det funkar bra, dock är det emellertid enklare med endast en hund, om man ska bort eller fixa hundpassning tex..

[Underground]
2013-05-31 12:54
#12

Jag valde en puff för att jag gillar långhåriga hundar. Gillar nakna också men aldrig haft någon efarenhet av dem. om jag skulle skaffa en till hund och välja mellan en puff och en naken så hade det nog blivit en till puff. Sen bor min lilla hos min mormor ibland, ute på landet, och då kändes det smidigt med en hund som klarar kylan om vintern och som kan springa i snötäckt skog utan att behöva ha kläder osv. Jag borstar igenom min puff ungefär en gång i veckan. Tror att det kan variera beroende på individ och miljö. Märker att det behövs mindre pälsvård här i stan än när hunden springer fritt i skogarna och det fastnar grenar och sånt i pälsen. Brukar duscha min hund varannan vecka ungefär. Brukar ta barnschampo eller hundachampo, beroende på vad som finns. Sen är min hund ingen "fin" powderpuff och kommer aldrig ställas ut, så därför är jag inte så noga på hurpälskvaliten är. Brukade klippa ner henne varje sommar. Har man en utställningshund är det nog betydligt viktigare hur och när man bortar/duschar/fönar, även vilka pälsprodukter man föredrar att använda.

sissi82
2013-06-01 16:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Min nakenfis…dock blandis. Redan väldigt mörk av solen men olja efter bad då blir huden fin

Annons:
[[Mellebelle]]
2013-06-02 04:14
#14

#13 så otroligt söt! Jag sitter här och smälter seriöst! oj vad jag längtar tills jag får hem min lilla nakenfis också ❤️

Triasta
2013-06-03 13:43
#15

#13 Så fin! Nu kan jag verkligen inte bestämma mig!

sissi82
2013-06-03 13:49
#16

Men hon är hälften chivahua;)

[[Mellebelle]]
2013-06-03 14:20
#17

#13 jahaa men så söt endå ;)

duesomsocker
2013-06-04 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag var även jag i valet mellan puff och nakenfis när jag skulle köpa min CCD. Det blev en naken då jag ansåg att det är lättare att ha med dem i stallet och i skogen på ett helt annat sätt än med en puff. Blir inte lika mycket slit och smutsiga hund på samma sätt. Jag älskar själv pälsvård så trimmen går flitigt här hemma. Det är så skönt att ha en hund man bara kan spola av efter promenaden och så är den torr på 10 minuter. Sen luktar dem aldrig hund heller vilket jag har känt ibland på dem puffar jag har träffat. Jag gillar även just huden att man kan gosa ner sig i de mjuka ``bebisaktiga´´. Sedan finns det ju saker som är mindre positiva med. Som att dem är känsliga mot sol och kyla. Ska man träna på sommaren ute så får man ha kläder på för allt växter (brännäslor) medans på vintern pga kylan. Men det är något som man vänjer sig vid och som gjorde att jag just valde just naken för jag gillar även pysslet runt allt annat.

Triasta
2013-07-24 16:48
#19

Ok, nu är det bestämt! Har hittat vår valp efter några månaders ständigt letande. Höll på att ge upp ett tag men för 2 veckor sedan föddes vår valp. Det blev en helvit Puff hane! Det blev efter min killes önskning, det var han som ville ha en långhårig och helvit hund. Men för mig så funkar både nakna och puffar. Men jag hoppas att det kommer att bli fler Chinese för oss och då vill jag gärna ha en naken. Det ska bli så kul att få en liten valp!

Bjallstal
2013-07-24 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har också en vit puffhane :) helt ljuvliga! Bilden är i fel förmat därför den ser helt konstig ut, jag åringen kompis med kameran på min iPad :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Triasta
2013-07-24 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20 Vad söt han är!! Hur gammal är han nu och vilken ? Min är fortfarande en baby😃

Bjallstal
2013-07-25 09:21
#22

På bilden tror jag anan var 10 veckor, han är 11 veckor nu :) dem är helt underbara! Jag vill ha en naken med men får nog ta det när jag flyttat hemifrån, ;) fast uppfödaren där jag köpte min, ska ta en kull på en underbar hane nästa vår, och jag vill gärna ha en efter honom, men då vill jag ha en puff efter honom. Haha en ger mycket mersmak haha Gud vad söt! Och dem blir bara sötare med tiden :) Vilken? Jag förstår inte riktigt haha valpen väckte mig tidigt imorse ;)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Triasta
2013-07-25 09:30
#23

Opps, jag missade det. Jag menar från vilken kennel är han ifrån? För när jag letade efter helvita puffar så var det inte många kennel som hade det.

Bjallstal
2013-07-25 09:37
#24

Han var den enda i sin kull, han har lite crèmefärgade öron bara, men det bleknar hela tiden. Han är i från Poud Pony i Laholm

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Triasta
2013-07-25 09:43
#25

Heter han Isbjörn?

Bjallstal
2013-07-25 09:59
#26

Dem kallade honom isbjörn, men han är nästan helt vit nu haha, bara öronen som är lite bleka samt att öronen står upp nu :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Triasta
2013-07-25 10:06
#27

Haha, då var det samma valp som vi var intresserade av😃

Men vi ringde nog lite efter er och då hade hon sagt att en familj skulle komma och titta på han.

Annons:
Bjallstal
2013-07-25 10:08
#28

Okej, haha jag haffade honom direkt när jag träffat honom, men han är en gangster här hemma :)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Triasta
2013-07-25 10:15
#29

Haha, det brukar vara så med valpar😃 Jag fick hem min yngsta hanen vid 6 mån. Han var lugn hos uppfödaren men när jag väl fick hem han så visade sig att han var en huligan 😭 han åt upp alla mina fina skor och jackor som hängde i hallen för han är så stor att han fick ta på saker.

Upp till toppen
Annons: