Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 2135 ggr
[Nude]
2013-05-05 09:36

Tips mot torr hud och blemmor!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det fler än jag som har testat kaffe & socker samt olivolja & socker att peela huden med innan bad? Båda är tips som jag har hittat i detta fantastiska forum.❤️

Jag gärna emot tips också om schampo och hudkrämer!

1. Kaffesump & socker!
Jag tyckte det var väldigt kladdigt och klumpigt och svårt att stryka ut. Dessutom käkade Sylvester vad han kom åt av det 😕. 

Någon större förändring på blemmor och kvisslor i nacken märkte jag inte. Det enda som hände var att han bajsade direkt vi kom ut, förmodligen pga. kaffesumpen han fick i sig.😉

  1. Olivolja & socker!
    En len smet, som var lätt att både stryka ut och gnida in. Jag lät det inte sitta längre än den tid det tog att smörja honom grundligt längs hela ryggen. Därefter tvättade jag honom med schampo utan att gnugga bort all olivolja.

Direkt efter badet var så gott som  alla kvisslor borta och huden var lenare än någonsin. Idag, ett dygn senare, är han fortfarande mjuk i huden och bara ett fåtal av de större blemmorna är kvar, men i ett mycket bättre skick.

Viacutan (tillskott av fiskolja och antioxidanter) får han nu lägsta istället för högsta dosen av! Jag ger honom 1 istället för 3 mått/dag. 

😃Vi är jätteglada över förändringen!
// Tack från Marianne & Sylvester

Annons:
Intehärutandär
2013-05-05 10:47
#1

Olivolja är fantastisk. Djurmagasinet säljer ett shampo med aloevera som rekommenderas. Kommer inte ihåg vad den heter dock. Vi använder aldrig lotion, bara olivolja. Är så mkt skräp i lotion. Någon kanske har tips om solkräm som inte innehåller så mkt kemikalier? (läste en undersökning om solkräm för barn för nått år sen och de innehåller skrämmande mkt skit som bl a framkallar cancer och allergi t ex)

Banankaka320
2013-05-05 11:16
#2

Olivolja är mirakelmedel här också! I både fodret och utanpå, även laxolja läggs till. :)


Ellenfyrkant
2014-12-13 22:06
#3

Är tanken att olivoljan ska schamponeras ur efter kuren? Eller bara spolas? (Kladdig hund?) verkar också som att endel duschar före och efter oljan medan andra börjar med oljan och sedan schamponerar?

Mvh Ellenfyrkant

Intehärutandär
2014-12-13 22:07
#4

#3 Jag har på olivolja direkt efter bad, innan torkning - som man gör med (människo-)bäbisar.

Upp till toppen
Annons: