Annons:
Etikettvalp-hundköp
Läst 5415 ggr
[_annaH]
4/30/13, 6:24 PM

Titta på valp

Imorgon ska jag åka och kolla på en liten valp, en nakenfis. 

Något speciellt jag ska tänka på? Den har stamtavla :)

Annons:
HannaVastervik
4/30/13, 7:27 PM
#1

Var noga och bedöm temperamentet på föräldrarna, eller mamman om bara hon är där! Även se hur valpen och dess syskon beter sig. Såååå viktigt i vår ras! Annars är det ju att föräldrarna är testade såklart, kolla sjukdomar i stamtavlan och sånt =)

Intehärutandär
4/30/13, 9:14 PM
#2

Kolla öronen om Du vill ställa ut. De ska ha stående öron då har jag hört. Tejpade öron är fusk om man tänker på framtida avel. Dvs man tror den hade stående öron, och det är självklart med barn också. Någon rädd valp vill man inte ha. Det kan bli en aggressiv hund om man inte har kunskapen att jobba med det.

[_annaH]
4/30/13, 9:26 PM
#3

Okej, så deras öron ska alltid vara tejpade eller? :s

Har läst att man ska börja tejpa tidigt men aldrig fattat vad dom mena med det. 

Han har stående öron iaf :)

Intehärutandär
4/30/13, 9:47 PM
#4

De kan födas med liggande öron. En naken i vårs kull har liggande öron, och fått ha det. Puffarna har det med tror jag allihop. Tycker mig bara sett det? Vårs enda PP har det. Alla behöver inte tejpa öronen om de ligger. Det har mer med utseende att göra. Inom utställning ska de ha stående öron som sagt. Då kan vissa fuska med tejp. Är väl tvetydiga åsikter om detta. Vet inte om jag själv har någon åsikt. Men skulle jag köpa en för öronens skull för jag vill avla och få en kull med stående öron, så blir jag lurad om de tejpat. Vet inte om mitt svammel kom fram till något nu. Har en son som pratar i öronen samtidigt. :-)

[_annaH]
4/30/13, 9:50 PM
#5

Hm om jag förstått det rätt så har man bara tejp vid utställningarna ? Alltså växer inte öronen fast eller vad man ska säga och blir stående hela tiden?

Vet inte om jag ska börja med utställning, funderar på agility så för mig spelar det ingen roll, men på bilderna jag sett så har han uppåtstående öron.

Är det dåligt o köpa en ifall de tejpat?

[typellisch]
4/30/13, 10:27 PM
#6

#5 Mollys öron ställde sig upp i en viss ålder :) Någon vecka innan jag hämtade henne. Ingen tejp behövdes på henne.

Annons:
HannaVastervik
5/1/13, 12:12 PM
#7

Nästan alla valpar behöver tejpas och tejpas från tidig ålder. PP får man välja själv om de ska ha stående eller liggande på utställningar.

[_annaH]
5/1/13, 5:24 PM
#8

Nu har vi vart och tittat på valpen, som vi får hem imorgon :D

Åh han va såå underbar, hans syskon också, samt föräldrarna, pappan va lite blyg i början men sen skulle han fram o mysa! 

Är verkligen nöjd med uppfödaren, vi har pratat nu i ett par veckor och hon en helt underbar! Hade fixat fika och berättade allt om rasen och svarade på alla våra frågor oså :) 

Vi hade en bit att åka ner dit och de erbjöd sig att de kunde komma och lämna hunden själva och sedan visa hur man ska raka hunden oså :) Verkligen jättegulliga!

Banankaka320
5/1/13, 6:44 PM
#9

Du får uppdatera med massa bilder sen ;)


HannaVastervik
5/1/13, 8:40 PM
#10

Jaa bild??? :D

EstherVess
5/1/13, 10:24 PM
#11

Det är inte "fusk" att tejpa öronen.. Det är vanligt att man gör inom många raser.. Grattis till valpen! :)

[_annaH]
5/1/13, 10:31 PM
#12

Bilder kommer imorgon! Har redan en bild på honom men, kan inte föra över de till datorn från mobilen 🤔 Så ska lösa det imorgon! 

Ååh  gud vad jag längtar haha! Va hur jobbigt som helst att åka därifrån :P Imorgon efter besiktningen så åker dom hit med honom, längtar sååå mycket 😃

[_annaH]
5/2/13, 8:09 AM
#13

Min sötnos

Annons:
EstherVess
5/2/13, 9:44 AM
#14

Vad söt! Bedårande! Men är det en nakenfis? Såg ut son en puff :)

[_annaH]
5/2/13, 9:45 AM
#15

#14 Japp, de finns olika hårighets grader på nakenfisen =)

-Cissi-
5/2/13, 5:14 PM
#16

Jäkligt fin är han! :) Grattis!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Intehärutandär
5/2/13, 6:16 PM
#17

#5  Vet inte om det har vid utställning, det låter knasigt? Har sett många bilder på tejpade kineser. Min har stående öron, som ställde sig upp själv. Han är i en kull om 4 pojkar och 1 tik. En av hanarna är PP, resten nakenfisar. Vår och tikens öron står. PP och en hanes öron ligger. Den sista nakenfisen är såld utom släkten, så jag vet inte hur den ser ut numer. Det är en smaksak! Jag skulle aldrig tejpat vårs öron. 

Din valp var ursöt!

-Cissi-
5/2/13, 6:38 PM
#18

Det här om tejpade öron är ju om rasstandard och det är i många raser som man tejpar upp öronen så att dom ska bli stabilare och stående för det är rastypiskt, som nån sa så ska dom nakna ha "stå öron" och puffarna kan ha vilket som.

Jag tycker inte att det är fel eller fusk att tejpa öronen och kommer troligtvis göra det själv när jag skaffar en nakenfis om inte öronen står av sej själva. Det är ju upp till sej själv om man vill tejpa eller inte men om man vill ställa ut och har en naken måste den ha stående öron. Och man har inte öronen tejpade under en utställning.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

HannaVastervik
5/2/13, 6:44 PM
#19

Sååååå söt!!! Mina har med hög hårighetsgrad, en femma o en trea ;o)

[_annaH]
5/2/13, 8:47 PM
#20

Han är hemma nu :D

Han har kissat ute och fått lite mat, han stormtrivs här, massa katter o en hund att busa med =)

Uppfödaren tejpade hans öron innan hon åkte så de får vara tejpade i ca 1v nu =)

Annons:
-Cissi-
5/2/13, 8:53 PM
#21

Mera bilder ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[_annaH]
5/2/13, 8:58 PM
#22

Helt omöjligt o ta kort på han haha! Han springer runt och busar hela tiden :P 

Försöker ta kort hela tiden haha men de blir helt suddiga bilder, lägger in så fort jag kan :D

EstherVess
5/2/13, 9:46 PM
#23

#15 Jag vet :) Jg har en true hairless, tyckte bara han såg ut som en puff.. Svårt att se skillnad på en puff o en femma ibland :)

[[Mellebelle]]
5/3/13, 1:28 AM
#24

åå så fin valp! :D ska oxå skaffa en nakenfis till hösten, ska fara och hälsa på uppfödaren på söndag! så kul! lycka till med sötnosen! vad har han fått för namn föressten?

HannaVastervik
5/3/13, 6:53 AM
#25

#22 en vecka ska du inte låta tejpen sitta, han måste få lufta öronen innan. Man brukar tejpa 2 - 3 dygn se låta han vara utan tejp ett dygn och sen tejpa 2 - 3 dygn igen osv =)

[_annaH]
5/3/13, 7:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jaha okej :) Min pojk är sååå duktig! Han har kissat/bajsat ute mer än inne! Han sov med mig hela natten då han vägra sova i sin bädd. Så när jag tog upp han i sängen så tryckte han sig in i mig så nära som möjligt. Dexter heter han :D

[_annaH]
5/3/13, 9:48 AM
#27

Oj bilden va visst felvänd. Hmm, ni får strecha nacken lite 😉

Annons:
Roxie
5/3/13, 11:56 AM
#28

Sötnos! :)

// Sofia

HannaVastervik
5/3/13, 4:44 PM
#29

söööötis =)) Vart kommer han ifrån? =)

[_annaH]
5/3/13, 7:24 PM
#30

Från Flinkagårdens Shiny Treasure :)

han är så duktig min pojke, inte gjort ett enda behov inne, bara ute! Han har även fått en vindjacka och en stickad tröja då han blir så frusen så fort vi går ut.

HannaVastervik
5/3/13, 9:00 PM
#31

Idag har det ju varit vaaarmt. Kom ihåg att dom för det mesta inte skakar för att dom fryser ;)

[_annaH]
5/3/13, 9:02 PM
#32

Nja det har blåst rätt kallt här.

HannaVastervik
5/3/13, 9:05 PM
#33

80% av gångerna mina skakar är det när det är något Nytt, någon hud dom hör eller ser och vill hälsa på eller så =) Sen skakar dom för att skapa värme också så finns massa anledningar som är vanligare än att dom fryser just nu =)

[typellisch]
5/3/13, 9:51 PM
#34

#33 Ja gud ja.. idag tänker jag knappt på att Molly skakar, förut var man mer nojjig. Idag är det en vardag :) Nya hundar, blåser lite och hon skapar värme osv.
Nakenvovvarna är lite speciellare än andra :)

Annons:
Ina Li
5/4/13, 9:14 AM
#35

Grattis Anna H till en jätte fin valp!! Jag såg att han var borta från Blocket nu och tänkte att nu finns det en lycklig valp o valpägare nånstans:) hans 3 puffsyskon är kvar och verkar också jätte goa. Och uppfödaren verkar så persomlig o positiv på sin hemsida, en sån man kan fråga om allt. ( Jag blir såå sugen att skaffa valp men det är inte riktigt rätt läge nu för oss.) Lycka till med Dexter! :-)

Banankaka320
5/4/13, 7:54 PM
#36

Ååhh vad vacker han är!


Upp till toppen
Annons: