Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 2523 ggr
EstherVess
2013-04-22 18:46

Pastella luxation o true hairless

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Det är så att vår lilla fis som är 1,5 år nu, en tik, har problem med knäna. Hon har patella luxation i bägge, ena knät är alltid ur led.. Veterinären sa att om hon får problem med det så kan man kanske operera. Hur har ni gjort o har det hjälpt? Hon är väldigt liten ca 23 cm i mankhöjd o väger ca 3 kg.. Meningen var att hon skulle gå i avel, men detta kan väll vara ärftligt? Och sen är hon så liten tycker jag, då kan det väll bli komplikationer då med? Sen en fråga om true hairless, vad exakt kännetecknar det? Jag har tänkt att vår lilla är en grad två eller ett, men sen såg jag en true hairless o den hade mer hår på ryggen än vår?

Annons:
rivstart
2013-04-22 21:24
#1

jag skulle tippa på att din lilla tjej är en true hairless faktiskt :)

// Emma

Medarbetare på Chinese Crested iFokus

 

Keep talking shit about me.. you're making me famous!

EstherVess
2013-04-22 21:49
#2

Jag har oxå tänkt den tanken då hon har väldigt lite hår, men jag trodde att true hairless var helt hårlös ;) Jag skrev lite otydligt förut, det med ärftligt menade jag patella , inte tt hon är liten… Är patella luxation ärftligt?

[Nude]
2013-04-23 07:11
#3

"Patellalluxation är med stor sannolikhet ärftlig, men arvsgången har inte kunnat fastställas."

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/patellaluxation/

Sök på: patellaluxation +ärftligt 

…så kan du själv studera frågan i lugn och ro

Mvh

Marianne & Sylvester

HannaVastervik
2013-04-23 08:08
#4

Patella bör väl kollas på alla avelsdjur innan de går i avel?

EstherVess
2013-04-23 08:41
#5

#3 Tack, jag har sökt men inte kommit fram till nånting konkret..

[Nude]
2013-04-27 15:30
#6

Tyckte du inte att länken från Svenska Kennelklubben, som jag la i min kommentar var någon hjälp heller. Kanske du kan skriva till dem och fråga mer!

Här kommer länken igen:

http://www.skk.se/uppfodning/halsa/halsoprogram/patellaluxation/

Annons:
Upp till toppen
Annons: