Annons:
Etikettaktivering-och-träning
Läst 1177 ggr
[typellisch]
4/13/13, 9:06 PM

Aktivering

Hur aktiverar ni era CC? 🙂

Hur långa är promenaderna på en dag och vad gör ni för att stimulera deras hjärnor osv?
Hur mycket kräver era vovvsingar på ett ungefär?

Annons:
Intehärutandär
4/14/13, 5:47 PM
#1

Vi går två promenader per dag i drygt 1 timme var. För det mesta stannar vi efter vägen och leker lite. 

Har ju gård, så där kan han springa av hur mycket energi som helst. Går så mycket folk förbi här, som är kul att kolla på och gruffa på. 🙂

Tränar inte medvetet varje dag, utan tar det allt efter jag orkar. Han kan det grundläggande. Varje gång han får mat, ska sätta på sig kopplet osv så får han ju förstås sitta fint innan. Och varje gång han varit ute, så får han en godis efter att han gjort vacker tass. (Egentligen behöver han inte göra vacker tass varje gång, men nu viftar han allt vad han kan automatiskt då man lyfter locket på godisburken.) 

Så det är nog lite individuellt här. Vi är ju två som leker med honom också, och min son har sällan en plan - han är ju ett impulsivt (glömskt) barn. Bollar är väldigt poppis här (ännu). I alla former. Så det blir det 4-5 ggr/dag. 

Spike kräver inte så mycket. Han är ganska anpassningsbar. Vissa dagar, då jag är sämre - så kan han sova i mitt knä och nöja sig med ett par kort-promenader. Och då han får komma ut så lever han ut till fullt - sniffar, struttar och är glad.

[typellisch]
4/14/13, 6:16 PM
#2

#1 Det är härligt när andra engagerar sig i sina hundar 🙂

Erika89
4/14/13, 9:17 PM
#3

Jag kör rallylydnad med min puff på 5 år.
Hon gillar att slappa i soffan, men gillar att jobba också. Hon är ingen hund som mår dåligt av "bara" promenader, men det märks att hon absolut mår bättre om hon får jobba. 

Promenader blir iaf 3 stycken på 30min och sen helst en längre också, det beror på lite hur dagen är. 

Sen har jag ju en 5månaders kille hemma och han är det ju ingen motion på än, men vi gör lite hjärngympa i form av klickerträning osv. Målet är att vi ska tävla i freestyle :)

[typellisch]
4/14/13, 10:18 PM
#4

#3 Jag vill så gärna med hitta någon form av tävlings-träning både Molly och jag gillar :). Jag tror hon skulle gilla agility då hon är rätt energisk och skicklig liksom. Måste kolla upp det där mer!

Erika89
4/16/13, 2:46 PM
#5

#4 Ja det är rätt många som kör agility med kineser och de älskar det :)

[typellisch]
4/16/13, 3:33 PM
#6

#5 Jag ska faktiskt börja med det :). Lydnad på hobbynivå och agility i tävlingsnivå! Hoppas Molly älskar det!

Annons:
[Nude]
4/18/13, 9:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi går tre raska promenader/dag på 30-75 min + ett sista kiss innan sängdags.

Jag märker att de promenader som bara blir på 30 minuter inte riktigt räcker för honom. Då är han ff uppe i varv när han kommer hem. En timme är mitt mål på lunchpromenaden. Då blir han nöjd. Det handlar dock också om vädret.

Jag låter honom gå fint i koppel bredvid mig i 10-15 min, sen släpper jag honom lös för att sköta sitt stora toalettbesök. Efter 5-15 minuter kopplar jag honom igen för när du lärt din hund att gå fint vid sidan, så kräver det mycket hjärngymnastik av henne/honom att gå så och det mår de också bra av.

Han får maten i en aktiveringsboll så han får jobba lite för att få ut bitarna. Arken Zoo har en grymt bra för 139 kr. Emellanåt gömmer jag sockerfritt godis i gamla toarullar som jag trycker ihop, flera stycken i varandra. Då är det problemlösning som gäller, "hur ska jag få ut godbitarna"..?

Agility är jag intresserad av för jag tror att Sylvester skulle passa utmärkt för det. Jag håller också på och kollar in vad som finns. Många kurser är under höst och tidig vår. Min nakenhund behöver en sommarkurs för att inte frysa när vi väntar på hans tur. Jag gick lydnad i höstas och det gör jag inte om! Regnigt, kallt, blåsigt, mörkt och hans kläder blev våta. Jag led nog mer än vad han gjorde.

Upp till toppen
Annons: