Aktivering och Träning

Aktivering

2013-04-13 21:06 #0 av: [typellisch]

Hur aktiverar ni era CC? Glad

Hur långa är promenaderna på en dag och vad gör ni för att stimulera deras hjärnor osv?
Hur mycket kräver era vovvsingar på ett ungefär?

Anmäl
2013-04-14 17:47 #1 av: Snovit79

Vi går två promenader per dag i drygt 1 timme var. För det mesta stannar vi efter vägen och leker lite. 

Har ju gård, så där kan han springa av hur mycket energi som helst. Går så mycket folk förbi här, som är kul att kolla på och gruffa på. Glad

Tränar inte medvetet varje dag, utan tar det allt efter jag orkar. Han kan det grundläggande. Varje gång han får mat, ska sätta på sig kopplet osv så får han ju förstås sitta fint innan. Och varje gång han varit ute, så får han en godis efter att han gjort vacker tass. (Egentligen behöver han inte göra vacker tass varje gång, men nu viftar han allt vad han kan automatiskt då man lyfter locket på godisburken.) 

Så det är nog lite individuellt här. Vi är ju två som leker med honom också, och min son har sällan en plan - han är ju ett impulsivt (glömskt) barn. Bollar är väldigt poppis här (ännu). I alla former. Så det blir det 4-5 ggr/dag. 

Spike kräver inte så mycket. Han är ganska anpassningsbar. Vissa dagar, då jag är sämre - så kan han sova i mitt knä och nöja sig med ett par kort-promenader. Och då han får komma ut så lever han ut till fullt - sniffar, struttar och är glad. 

Anmäl
2013-04-14 18:16 #2 av: [typellisch]

#1 Det är härligt när andra engagerar sig i sina hundar Glad

Anmäl
2013-04-14 21:17 #3 av: Erika89

Jag kör rallylydnad med min puff på 5 år.
Hon gillar att slappa i soffan, men gillar att jobba också. Hon är ingen hund som mår dåligt av "bara" promenader, men det märks att hon absolut mår bättre om hon får jobba. 

Promenader blir iaf 3 stycken på 30min och sen helst en längre också, det beror på lite hur dagen är. 

Sen har jag ju en 5månaders kille hemma och han är det ju ingen motion på än, men vi gör lite hjärngympa i form av klickerträning osv. Målet är att vi ska tävla i freestyle :) 

Anmäl
2013-04-14 22:18 #4 av: [typellisch]

#3 Jag vill så gärna med hitta någon form av tävlings-träning både Molly och jag gillar :). Jag tror hon skulle gilla agility då hon är rätt energisk och skicklig liksom. Måste kolla upp det där mer!

Anmäl
2013-04-16 14:46 #5 av: Erika89

#4 Ja det är rätt många som kör agility med kineser och de älskar det :) 

Anmäl
2013-04-16 15:33 #6 av: [typellisch]

#5 Jag ska faktiskt börja med det :). Lydnad på hobbynivå och agility i tävlingsnivå! Hoppas Molly älskar det!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.