Annons:
Etikettpälsvård-hudvård-och-problemhud
Läst 6134 ggr
r8ttanz
4/1/13, 12:12 PM

Torr hud

Hej! Min naken hane på ungefär 8 månader har ganska torr hud och har ganska dålig hud i nacken han äter precept plus puppy formula och han tvättas med espree aloe oatbath medicated shampoo. Han har inte haft torr hud innan men har ni någon tips på någon bra hudkräm eller nåt tips till bättre hud?

Annons:
MMEB
4/2/13, 6:16 PM
#1

Jag brukar ha olivolja-inpackning på mina nakna ibland. Låter det ligga i typ tio minuter och sedan skrubbar jag de rena med peelinghandske och schampo i duschen. Olivolja ska tydligen hjälpa till att dra ut orenheter.

Dessutom har jag hört att man kan bota torrhet i huden genom att blanda i lite olivolja i maten. Så att det verkar inifrån istället för att bara tillföra på ytan. Men rätta mig om jag har fel någon :)

[typellisch]
4/3/13, 7:17 PM
#2

Aloe Vera gel är super! Smörjer in 2-3 dagar sen är det bra igen. Molly har solat och blivit lite torr nu och jag smörjer in och det blir bättre snabbt som sagt. Laxolja i maten kan vara bra, det verkar inifrån.

[Nude]
4/18/13, 9:19 AM
#3

Sylvester är supertorr.

Jag smörjer honom med EVITA , en hudolja med E-vitamin som jag köper i hälsokostbutik så fort han känns torr. Ca 150 kr för en flaska på 130 ml.
- "är en naturprodukt, som genom sitt mycket stora E-vitamininnehåll skyddar viktiga ämnen i huden från att förstöras genom oxidation. Det absorberas av huden och kommer därför hela kroppen till godo."

Det gör jag nästan varje dag. I alla fall på rumpan som knastrar ibland och oljan gör honom len som en persika. 😃

Dessutom ger jag honom VIACUTAN PLUS, ett kompletteringsfoder till både hund och katt. Det köper jag hos veterinären för ca 250 kr.
- "har ett högt innehåll av GLA och andraessentiella fettsyror från växt- och fiskoljor, som alla bidrar till en frisk hud och blank päls. (Här bör du nog prata med veterinärassistenten om du är intresserad. En flaska räcker i ca tre månader vid 3 sprayningar/dag. Nu har jag gått ner till 2. De 3 var på rekommendation från veterinären.)

Som foder ger jag honom EUKANUBA Sensitive skin med protein från fisk.

Ibland smörjer jag honom också med OLIVOLJA innan badet.

Jobbigt? Nej, inte alls. Det är ett kärt besvär och all den massage våra hundar får när vi smörjer in dem hjälper till att stärka bandet mellan oss. ❤️

EstherVess
4/23/13, 8:46 AM
#4

Det enda min veterinär (som är kunnig om hundens hud) rekommenderade är fenuril som man köper på Apoteket.. Andra salvor för människor kan bli väldigt fel, då vi inte har samma slags hud.. Hon var jättetorr men nu är hon fin i huden :) Aloe Vera vet jag ska vara bra, men det finns massa olika sorter o jag vet inte vilken som är bra just till kineser, då det inte är samma som till andra hundar…

Intehärutandär
4/23/13, 10:54 AM
#5

Jag använder olivolja till huden i förebyggande direkt efter dusch (som med bäbisar) och ren Aloe Vera-planta till hans finnar i nacken. Har nog haft tur med vår som endast haft problem med ett par finnar åt gången i nacken, under håret sedan vi fick honom. Ingen torrhet, dålig mage osv.

zzzorro
4/23/13, 1:59 PM
#6

min ena naken fröken hade rejält problem me torr hud, pliter som kom, finnar mm, ja pratade me en uppfödare som gav mig tipset på att först låta dom få som bad, sen smörja på me kall kaffesump å socker, ( egen peeling ) sköljas av därefter smörjas in me oliv olja stå så 10 min, å enbart skölja av, å de funkade, lukta kaffe däremot ett tag men hellre de än att hon hade dom andra problemen, ja fattade först inte me kaffet, men sen så, känner man på kaffe sump, så känner man att knepigt nog så e den fet aktig av sig, sockret ha ja inte lista ut än ( kanske nån vet ) å göra så från början 2 till 3 dagars mellan rum,

Annons:
Intehärutandär
4/23/13, 2:03 PM
#7

#6

OT. Vart sköljde Du din tik? Tänkte på att kaffesump kan göra stopp i avloppet. Det låter som en utmärkt peeling för övrigt. 🙂

zzzorro
4/23/13, 2:12 PM
#8

hehe host badkaret =P hehe kanske inte de bästa men kändes som om de va enklast å göra de där, min tik e liten så ja ha behöver som tur e inte så mycke kaffe sump, 

ja kan säga att de va den bästa, hade då prova en massa olika smörj grejer mm, men ingen ville hjälpa bra, visst dom hjälpte men inte så bra som ann-sofies alá peeling funkade, ( eget namn ja kom på )

[Nude]
4/26/13, 11:54 AM
#9

@zzzorro - Nu ska jag ut och köpa socker! Den kuren vill jag verkligen testa för även om huden blir len av det jag gör så har han mycket plitor i nacken.

Hmm, undrar om jag ska sluta med Viacutan ett tag. Jag började med det när han drabbades av generell demodes, men sen februari har han varit helt frisk.

EstherVess
4/26/13, 5:53 PM
#10

Vad heter aloe Vera gelén? Alltså vad är det för märke o så? Finns ju hur många som helst! Hjälp?

Upp till toppen
Annons: