Annons:
Etiketttänder-och-tandvård
Läst 4058 ggr
Intehärutandär
2/24/13, 6:45 PM

Dubbla tandrader.

Jag har ju förstått att man kan få bekymmer med tänder. 

Min fråga är om dubbla tandrader är någon fara, eller något som kallar på veterinärbesök?

Han har bara dubbla uppsättningar fram (ej alla & ej huggtänder). Och det är ganska nyligen de tittat fram. 5½ månad är han. Eller kommer de nya putta bort mjölktänderna måntro? De ser alla vita, fina och friska ut. 

Och en annan fråga; Vilken försäkring är bäst för tandbekymmer?

Jag har Folksam för honom (Länsförsäkringar för allt annat), för jag blev rekommenderat det, men såg ju efter att det inte täcker tänder - som jag ju ser som det allra viktigaste hos min nakenfis att täcka.

Annons:
[eeklund]
2/25/13, 8:56 AM
#1

Jag pratade med en bekant förut (som har jobbat på veterinärklinik) om en död tand Molly hade (den var brun men nu har den lossnat som tur var) och hon sa att jag ska vänta till 1-års vacc. då veterinären går igenom munnen och då kan dom göra åtgärder om det behövs :). Så länge hunden inte har ont eller tandköttet är skadat och irriterat så antar jag att du kan vänta ut det hela och se om han tappar sina dubbletter? :)

Visper
2/26/13, 1:44 AM
#2

Jag hade If genom uppfödaren. Täckte inte mjölktänder. Kostade skjortan. Arg på mig själv som inte bytte bolag till Agria när det gick.

Intehärutandär
2/26/13, 4:55 PM
#3

# 1 Aha, det känns skönt att veta om veterinären gör en sån koll då. De försökte titta på hans tänder vid andra vacc, men det ville han inte alls - och de gjorde inget mer försök. 

Nej, han verkar nöjd ändå - är nog mer jag som tycker det ser märkligt ut med 3-5 tänder bakom. :) Inga lösa heller vad det verkar som. 

# 2 Aha, så Agria är det man ska ha alltså. Ska kolla igenom en vända till, få se om man blir något klokare på allt som ska ingå.

Visper
2/26/13, 5:58 PM
#4

Ja det stämmer med Agria. Det har alla mina djur haft genom åren. Men de där dubbla tandraderna tror jag inte är så bra. Risk för att bettet utvecklas fel.

[typellisch]
2/27/13, 7:53 AM
#5

#3 (jag var eeklund förut, skapade nytt konto så du vet :))
Öva din hund på att ha saker i munnen? Borsta tänderna på henne, kolla i munnen dagligen osv? :) Då kommer nog vet. besöket bli smidigare.

Mollys syster hade dubbla tandrader men det börjar lossna nu fick jag höra :). Låt han bita på ben så det blir ett tryck på dom osv? :D

Intehärutandär
2/27/13, 11:39 PM
#6

# 4 # 5

Han biter på (hud)ben varje dag och bollar, petflaskor osv. Så jag tror att han kommer tugga bort tänder snart. :)  

Han har inga problem med att jag bänder upp munnen, det är bara jag som glömmer vad det är jag ska kika efter just då. Små-bissingarna syns knappt bakom främre raden, men en hugg-tand börjar ge med sig - så den pillar jag lite på.  

Håller absolut utkik på förändringar, och kommer kontakta veterinären direkt om det verkar fela. På oss brukar ju de gamla puttas bort, då de nya kommit upp ordentligt. Så det hoppas jag på. 

Ska kolla upp Agria också, är osäker på hur jag betalat försäkringen (Folksam) dock. Om jag betalade halvår direkt…

Tänderna verkar komma och gå lite olika. Ska fråga hur hans syskon har det. En är puff vet jag och han hade inte ens några tänder förrens 4 månad, så han kommer väl naturligt tappa sina senare också.

Annons:
[typellisch]
2/28/13, 8:20 AM
#7

#6 Det kommer nog lösa sig :). Molly är 7 månader idag och tappar än tänder och har tänder kvar hon ska tappa!

Intehärutandär
3/24/13, 12:49 PM
#8

Nu har han tappat iaf en tand där fram - så nu sitter bara 3 mjölktänder kvar och de permenenta bakom. Men de ryker nog väldigt snart. :)

Är lite svårt att känna, då de är så små - och de andra sitter direkt bakom, så man inte får något tag om.

Upp till toppen
Annons: