Annons:
Etikettbeteende-problem-frågor-tips
Läst 4639 ggr
r8ttanz
2013-02-02 00:22

5 månader vägrar kissa ute!

Har en 5 månaders hane som jag hämtade för 2 veckor sen i början kissade han ute för det mesta någon gång kunde han kissa/bajsa inne (hade tidningar inne då) sen flyttade vi på tidningarna och då började han bara kissa på tidningarna och vägrar kissa/bajsa ute så nu har vi tagit bort de förutom några tidningar vi har på natten men jag vet inte vad jag ska göra för att han ska börja kissa ute har både testat att stå precis utanför huset på gräsmattan länge men han gör inget och har också testat att gå promenader men inget hjälper! Har någon något tips? :)

Annons:
Intehärutandär
2013-02-02 17:47
#1

Jag har en 5-månader som precis börjat kissa ute istället. Mitt i vägen, under promenaden har nöden ingen lag. Skrattande Annars gör han alla behov inne på en tidning - oavsett hur mycket vi går och går med honom. Det är för kallt helt enkelt.

Mitt tips är tålamod. Håll ut, snart är det vår och då finns det så mycket att lukta på ute att han nog vill kissa in sin revir här och där.

Du kan också prova att lägga tidningen ute…

[Forest]
2013-02-03 22:31
#2

Mina tips: Bort med tidningar helt

Valpen behöver kissa direkt efter en lek eller direkt efter den har vaknat efter en sovstund. Valpen behöver bajsa cirka femton, tjugo minuter efter det den ätit. Dessa tider är inte hundraprocentiga men det brukar vara bra tider att hålla i huvudet. Glöm inte bort att när den har kissat eller bajsat ute så belöna med lung röst eller om man vill ge en godis. Jag tycker att man sak försöka belöna lugnt för att itne ge intrycket tjoho nu ska vi leka fart o fläckt eftersom man ofta har valpen/hunden kopplad.

Sen ska man oxå veta att vissa blir inte rumsrena fören de är 8-12 månader gammla.

KAGE
2013-02-04 20:47
#3

Vad jag erfarat så hatar vissa kylan så mycket att de inte alls tycker att kissa ute är det minsta trevligt. Kämpa på till varmare tider!

/Karoline.

[Forest]
2013-02-04 20:52
#4

En sak till :) Gå gärna till samma ställe ofta vill inte valpar kissa in andras "marker", så kissar nu valpen på ett ställe gå gärna dit igen :)

Visper
2013-02-09 22:45
#5

Det tar sin tid. Min Ruffe blir ett år snart och har precis börjat säga till när det är dags. Någon sorts litet skrik och en puff i mitt eller husses knäveck. Bara att gå ut. När han är uppspelt går det som det går.

[Forest]
2013-02-10 00:05
#6

3 Så du menar att bara för att hundar i regel valpar som inte gillar kyla kan man gott skippa rumsrenhetsträning med? skaffar man sig en valp som är född nov så får man allså vänta tills april

Annons:
KAGE
2013-02-11 13:22
#7

Klart jag inte menar att man ska sluta träna! Men jag vet själv med min ena nakentik som höll sig som aldrig förr varje promenad när det var snö eller regn ute, och sen kissade inne direkt då vi kom in. Det tog över 1 år innan hon blev rumsren just för att hon var så kräsen på vädret!

/Karoline.

Intehärutandär
2013-03-19 14:29
#8

Vår är nu 6 månader och fortfarande inte börjat bajsa eller kissa direkt då man kommer ut. Men börjat revir-skvätta på samma ställen på gården. 

Det är tidningen som gäller ännu, om jag glömmer lägga dit tidning efter moppning, så kissar/bajsar han direkt på golvet. 

Jag håller ut! Är svinkallt ute här ännu, så han fryser röven av sig. :)

[typellisch]
2013-03-20 17:57
#9

Min nakentös är inte förtjust i att göra ute nu när snön kommit tillbaka och det är kalla vindar. Jag lärde henne dock tidigt att hon styr våra promenader när det är såhär kallt ute; så fort hon gör sitt så går vi in.. men så länge hon vägrar så är vi ute. Jag har koll på hennes bajs-tider så vet när det är dags igen.

Igår såg jag att hon var nr2-nödig men vägrade göra ute.. väl inne började hon visa tecken på att nr2 var på väg så jag inväntade rätt tillfälle och när det var en timme kvar tills vi skulle ut igen tog jag ut henne och hon gjorde sitt på en gång.

Kineserna fryser ju så lätt så det är ju klart det är segare för dom!

Intehärutandär
2013-03-20 18:19
#10

# 9. Det är inte lika lätt här då det är - 20 grader och inte ens jag klarar av kylan. :) Annars håller vi också ut så länge det går, men han är mästare på att hålla sig. Jag släpper ut honom på gården 10 ggr/dag ca. Men där skvätter han bara på samma stolpe. ha ha. 

Nu är det - 10 ungefär och blåser så det isar i ryggmärgen.

[typellisch]
2013-03-20 18:27
#11

#10 Har hört att kineser är bra på att hålla sig pga dåligt väder. Har en bekant som kan gå ut första rundan 11.00 för att ta sista rundan vid 21.00, de enda rundorna dom tar för hundarna vägrar vara ute helt enkelt.
Jag har svårt med Molly mitt i vintern med då det var -20..

Intehärutandär
2013-03-20 18:35
#12

# 11. 

Hans syster har varit likadan. Hon har gått på kattlåda. Men de bor 6 mil söder och där är lite varmare nu, så hon har precis börjat fatta grejen nu. 

Spike kan hålla sig i all evighet. Jag, sonen och han brukar gå en sväng på 1½ km ungefär och stanna och leka lite med bollen och jag och sonen fryser så läpparna är blåa och Spike hoppar runt på tre ben - men vägrar. Så kommer vi hem, klär av oss och går till våra sysslor - då passar han på. 🙂

Vi brukar gå denna vända (utan boll-lek) 4 ggr/dag. En kortare på morgonen och sedan på gården 10 ggr. Men nähäpp. Matte kissar ju inne i värmen, så varför ska jag? 😃

Han har ju varit en primadonna hela vintern nu, som ska gå mitt på vägen - inte det minsta nära ett dike (det är farligt). Och man ska ABSOLUT inte nosa på andras kiss! Då tittade han bara förnämt på en och undrade varför man var så äcklig. 

Men nu när man börjat se marken på vissa ställen och en ny hanhund flyttat in på gården, så har han börjat intressera sig för att nosa. Vår farstu är också väldigt intressant. Och lite skvätt som sagt. Men ingen rejält kisspöl. Den tar vi inne. 🙂

[typellisch]
2013-03-20 18:37
#13

#12 Kineser är speciella 🙂 Såklart dom vill göra inne där det är bekvämt när dom fryser så dant ute i denna kyla!

Annons:
Upp till toppen
Annons: