Annons:
Etikettuppfödning-och-avelsfrågor
Läst 2941 ggr
Aloneforever
2013-01-20 20:59

Lån av parning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Thea söker efter en CHINESE CRESTED DOG HANE för parning, är ganska akut då hon är i löp just nu.. x) Finns det någon där ute?!

Bara inom Blekinge!

Annons:
Banankaka320
2013-01-20 22:56
#1

Jag hoppas att det är mer genomtänkt än vad det låter och önskar dig lycka till!:) Kolla med rasklubbarna på skk :)


[eeklund]
2013-01-22 08:13
#2

Hoppas du menar Powder Puff hane? :) Annars blir det döda valpar om man parar två nakenfisar..

Ratzo
2013-01-25 12:39
#3

#2

Hur kan de dö för att man parar två nakna? Vet inget om rasen så du får gärna förklara om du vill :).

I can't drown my demons, they know how to swim.

[eeklund]
2013-01-25 13:14
#4

#3 Har inte bästa kollen själv på det här eftersom det inte är aktuellt för min del men har Googlat en del när jag haft det tråkigt. Detta fick jag fram:

Genetiken kring chinese cested är enkel om än speciell. Varje valp får en gen från sin far och en gen från sin mor. Alla nakna bär på en pälsad gen och en naken gen. Eftersom den nakna genen är dominant blir hunden naken. De valpar som har oturen att få en naken gen från både sin far och mor får dubbla anlag för hårlöshet. Detta anlag är dock letalt (dödligt) i dubbelt uppsättning och det innebär att dessa individer inte kan överleva. De dör kort efter befruktning och föds alltså aldrig.
De valpar som får en pälsad gen från båda föräldrarna blir alltså långhåriga. Om man para två pudervippor(pälsad) kan de aldrig få nakna valpar eftersom ingen bär på den nakna anlag. Detta innebär att det långhåriga anlaget aldrig kan avlas bort eftersom det är en förutsättning för att de nakna valparna ska bli livsdugliga.
En naken bär alltid båda anlagen N(naken) och P(pälsad) efterson det nakna anlaget är dominant så blir en hund som bär på båda anlagen naken. En powder puff bär två anlag för päls (PP).

Viccan92
2013-01-26 22:02
#5

#4Är många som avlar naken med naken och dem får levande valpar. Men jag har läst om det med.

Ts då får kolla kennlarna i Blekinge. Finns ett par stycken.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[eeklund]
2013-01-27 09:35
#6

#5 Är det så? Coolt :)

Annons:
Aprilisaname
2013-01-30 23:53
#7

En naken chinese crested har en pälsgen och en nakengen. Vissa valpar tar efter båda pälsgenarna och blir då en puff, andra får en pälsgen och en naken. Dem som får bara nakengenerna dör innan ens fostret utvecklat sig. En puff kan aldrig få nakna med en annan puff, däremot kam två nakna få en puff. Men valparna kommer inte ut dödfödda om jag förstått det rätt utan dem som får två nakengener dör innan dem utvecklas. Med det menas att du kan para två nakna, det betyder heller inte att du får färre valpar i din kull.

[eeklund]
2013-01-31 08:03
#8

#7 Konstigt det där :O. Jag har läst på flera ställen att det blir döda valpar om man parar två nakenfisar

Aprilisaname
2013-01-31 11:03
#9

8# nej det blir det inte, så du kan para två nakna :) däremot kan det alltid finnas dödfödda i både puffars och naknas kullar. Det hade varit enklare att förklara om jag hade bild på min tabell som jag gjort angående vilka som blir nakna osv när man parar. Men som du skrev, vissa får anlag från endast nakengenen. Då dör dem innan fostret hunnit utveckla sig. Det kanske var en valp som fick det, du märker isåfall inte ens att dem valpen existerat eftersom den aldrig riktigt utvecklas. Det är svårt att förklara! Det står mest så för att man ska veta att pälsgenen är en förutsättning för att valparna ska överleva, det går inte att avla bort puffarna. :)

[eeklund]
2013-01-31 11:42
#10

#9 Har jag lärt mig nåt nytt :D. Tackar!

[Forest]
2013-02-03 22:35
#11

Är tiken utställd, har de rastypiska tester gjorts på tiken? Jag skulle kolla mer hos ufd runt om ofta har dom en/flera hanar som är avelsdugliga med bra resutlat på både utställning och rastypiska tester. har dom inte egen hane så kan de säkert hjälpa om tipsa om bra hane :)

KAGE
2013-02-04 20:59
#12

Tycker verkligen inte att en parning ska vara "akut", utan väl planerad! ;(

/Karoline.

Upp till toppen
Annons: